Een heilige Drie-eenheid en een Trias Politica in Onderwijsland

 
Nederlands, Engels en wiskunde zijn volgens de politici  de kernvakken in het secundair onderwijs. Als leerlingen die vakken (afgezien van één vijfje) op het buitenschoolse deel van het eindexamen niet halen worden zij niet in staat geacht met goed gevolg in het tertiair onderwijs verder te studeren. Maar er is nog een band tussen de drie leervakken. Zij kenmerken zich alle door hun utilitaire vormgeving. Dat kenmerkt hen als eenheid. Keuze en inhoud sluiten aan bij het besef van de overheid dat zij verantwoordelijk is voor de toekomstige welvaart en het toekomstig welzijn van alle Nederlanders. En daarmee is onderwijs een sociale dienstplicht voor minderjarigen geworden. 
Je zou die drie vakken  een heilig trio kunnen noemen dat zo belangrijk is dat een stuk zelfcontrôle daarover de schoolbesturen ontnomen is.
Maar het verstrekken van onderwijs en van gesubsidieerd onderwijs berust nog op twee andere verplichtingen: gelijke kansen bieden aan alle kinderen en het respecteren van het opvoedingsrecht van ouders met betrekking tot hun eigen kinderen. Die overige vakken zouden dan twee andere domeinen van het onderwijs moeten zijn maar beter is om er een gemengd domein van te maken waarin overheid en ouders samenwerken. Dat betekent dat de keuze van die andere vakken, de inhoud daarvan en de manier waarop die vakken onderwezen worden in overleg tussen ouders en overheid moeten worden vastgesteld. Niet tussen de overheid en de ouders want in principe vertegewoordigt elk ouderpaar slechts zijn eigen kinderen. Ouderparen zouden zich dan moeten verenigen in patrimatries van ouders die ongeveer hetzelde denken over het voor hun kinderen wenselijke onderwijs. De overheid moet dan proberen met elk patrimatrie tot overeenstemming te komen over het onderwijs aan de betreffende kinderen en er voor zorgen dat dat geïmplementeerd wordt.
In het gedeelde domein zouden natuurlijk wel de vakken Nederlandse literatuur, Engelse literatuur  en de evolutie van de wiskunde (Freudenbergwiskunde zou ook een goede naam kunnen zijn) een plaats kunnen krijgen. Door introductie van dat laatste vak kunnen leerlingen via de dat vak kenmerkende abstracties zich in de wiskunde vediepen en het vak op abstracte wijze beoefenen.Voor het inrichten van de vakken Frans en Duits zou een grote vrijheid kunnen ontstaan.
Duidelijk isdat in dit model voor de bestaande schoolbesturen en scholen alleen maar plaats is in domein 1: Het verzorgen van de heilige drieeenheid als dienaar van de staat.
Het een twee- à drie- -domeinenmodel zou een implementatiemodel kunnen zijn voor een trias poltica in onderwijsland. De ruimte voor de invoering van zoiets moet in een partijendemocratie natuurlijk door het parlement gegeven worden maar voor de uitvoering zou onderwijsland een trias politica moeten hebben met 3 machten: De overheid als beschermer van de economie en de samenleving, de overheid als de verschaffer van gelijke kansen voor ieder kind en de ouders voor het waarborgen van de pluriformiteit in het onderwijs waardoor elk ouderpaar "individueel" van onderwijs het verlengstuk van het het toekomende opvoedrecht kan maken.
De politieke partijen staan nog ver af van zo'n idee. Maar naar mate er meer ouders ontevreden zijn over het onderwijs en het ontbreken van ouderrechten zal de vraag om zo'n trias toenemen.
 

3 Reacties

  1. Ondertussen heb ik in vakwerk

    Ondertussen heb ik in vakwerk gelezen en voel ik een enorme woede opkomen omdat alles wat ik lees in in 'De cirkel is gesloten' waar is. In het artikel lees ik dat Fenna Vergeer n.a.v. de ophokplicht geschreven heeft "Ouders en leerlingen komen in opstand". Waren de ouders tevreden nadat het parlement een contacturennorm verordonneerd had? in Venlo hoor ook vaak verhalen over ontevreden ouders en de schoolbureaukratie waartegen ze meestal tevergeefs vechten. Maar waar blijft een landelijke organisaie? Er is wel een organisatie van ontevreden leraren ontstaan maar geen defensieliga van gepiepelde ouders. Als ouders zelf niet voor hett respecteren van hun opvoedingsrecht opkomen wie dan wel?

    In Nederland magje islamitische scholen oprichten waarin leerlingen aangemoedigd worden intolerant te zijn ten opzichte van andersdenkenden. Maar als je een school wil oprichten met een intellectuele ambiance en Bildung ben je vrijwel kansloos. Nederland hebt sich auf!

    Multiple choice examinering van Nederlands bevrijdt leraren bij correctie van de zorg voor objectieve beoordeling, stelt minder eisen aan de leraar Nederlands en kost weinig tijd. Ideaal voor de schoolbesturen: lage lerarensalarissen voor het vak Nederlands en meer ruimte voor extra taken voor de betreffende leraren. Invoering van het parallelvak Nederlandse Taal en Literatuur zou door veel leerlingen en ouders een welkome aanvulling zijn. Maar voor schoolbesturen staat zoiets gelijk met het invoeren van onvoordelige en kritische leraren. Zo'n vak kan dus niet onder de verantwoordelijkheid van de huidige schoolbesturen gegeven worden.

  2. Met

    in (html)-code krijg

    Met <p> in (html)-code krijg je een nieuwe regel geloof ik.

    Het is Freudenthal en niet Freudenberg.

  3. In een dal beleef je een

    In een dal beleef je een ander soort vreugde dan op een berg. Het dal is voor de voorzichtigen die niet willen uitglijden en steun zoeken bij allerlei concrete voorwerpen uit de hen al bekende wereld. De bergen zijn voor de leerlingen die onbekende paden willen kiezen en vanuit de bergen naar het dal willen kijken en vooral naar wat er rondomheen te zien is en dan algemene en veel verstrekkendere kenmerken ontwaren en daarbij de vreugde van een bergenbeklimmer ervaren.

Reacties zijn gesloten.