Een kleine stap met hopelijk grote gevolgen

Wat kan BON, behalve in de hoop op een betere toekomst netwerken en haar leer propagaren misschien nog doen om (het recht op) beter onderwijs te verkrijgen?xxx
 
Ik zie iets wat nog niet geprobeerd is. Toen de basisvorming ingevoerd werd mochten de zelfstandige Gymnaia zich niet ook maar een beetje aan die flauwe kul onttrekken. Maar de onderwijshervormers die de basisvorming er door gedrukt hadden wilden deze scholen niet ophangen maar en langzame dood laten sterven. Daarom kregen die scholen geen extra uren voor de klassieke talen maar mochten ze de leerstof voor de overige vakken in minder lesuren doorwerken. In principe ligt er dus een ontnappingsmoglijkheid voor VWO-ers. Door in alle leerjaren minder lessen in of studietijd voor Freudenthalwiskunde en relatief gemakkelijke schoolvakken te gebruiken kunnen tijd en geld  vrij komen voor andere, VWO-waardige, vakken of voor andere accenten of een hoger niveau bij de bestaande vakken.  In principe zou bij voorbeeld een school ten koste van lesuren of lesttijd bestemd voor het voorgeschreven curriculum een zesjarig wiskunde-programma kunnen aanbieden van het niveau van het Gymnasium-bèta van vóór het ingaan van de Mammoetwet. Een ander mogeljkheid zou een minder utiltair gericht onderwijs in de moderne vreemde talen kunnen zijn met literatuur-onderwijs en het ontwikklen van het vertaalvermogen.xxxx
 
Om bij het eerste voorbeeld te blijven: Als BON weet te bereiken dat er in een aantal gote steden scholen zijn die een zesjarig programma Echte Wiskundewillen aanbieden en de belangstelling voor het volgen ervan groot is kan in elke stad de kans om zulk wiskunde-onderwijs te kunnen volgen toenemen.xxxxx
 
De scholen die meedoen zullen er van moeten afzien om zich met de inhoud en lesmethode voor dat vak te bemoeien. De verantwoordelijkheid voor het nieuwe vak Echte Wiskunde zou bij een aan BON gelieerde commissie moeten liggen die ook voor de examinering ervan zorg zou kunnen dragen. Dus hetzelfde programma Echte Wiskunde op alle meedoende scholen . Met afsluitende (deel)examina die op alle scholen hetzelfde zijn en die op de universiteitem doorslaggevend kunnen zijn voor de toelating tot bepaalde sudies of leergangen.xxxxxx
 
Het is niet uit te sluiten dat schoolbesturen van grote scholengglomeraties en bloc zullen besluitenom hieraan niet mee te werken en scholen onder druk zullen zettenom ook niet mee te doen.xxxxxxx
 
Maar het is de moeite waar om het te proberen.