De Augiastal van het Onderwijs en de politieke Partijen

De Politiek kan niet nalaten met de leerplichtwet om te gaan alsof het een verblijfsplichtwet is. Dat doet ze o.a. door aan de schoolcurricula interactieverplichtingen tussen de leerlingen onderling toe te voegen. In strijd met de grondwet maakt ze daarbij thuisonderswijs als vervanging van het schoolonderwijs volgens de leerplichtwet onmogelijk. "Demokratisering" van het onderwijs blijkt o.a. door niveaudaling in de praktijk juist tot minder kansen voor kinderden uit achterstandsmilieu's te leiden. Veel ouders willen verblijf op een instelling van onderwijs misbruiken als gratis kinderopvang en willen dat de kinderen het op de onderwijsinstelling "leuk" hebben. Bijna iedere ouder ontkomt er niet aan dat hij/zij zijn kind dagelijks aan een grote bureaukratische instelling moeten toevertrouwen. De juffen van de basisschool die vaak zelf problemen met rekenen en taal hebben bepalen of jouw kind geschikt is voor het gymnasium. Als de vervolgscholen zich aan dat advies willen houden en je acht je kind wel intelligent genoeg heb je een probleem. Als het je wel lukt je kind op een gymnasium te krijgen is dat een voorbeeld van mislukte demokratisering van het onderwijs. Want jouw kind had het geluk kritische mondige ouders te hebben. De grote schoolconglomeraties vinden dat zij deskundigen in dienst hebben en dat daarom ouders in belangrijke zaken geen moer te vertellen moeten hebben. Dat kinderen andere kinderen mogen hinderen bij het volgen van onderwijs wordt normaal gevonden want geen enkel kind mag van school getrapt worden. Sommige kinderen kunnen in een rustige omgeving goed zelfstandig werken maar zullen dat voortaan in drukke klassen moeten doen. Vanwege de ophokplicht als uitvloeisel van een verkeerde interpretatie van de leerplicht.
xxxxxxxxxxxxxx      
Een one issue politieke partij maakt als zij duidelijk is vaak weinig kans. Een politieke partij die de Augiasstal van het onderwijs wil  opruimen en met een concreet verstrekkend plan komt kan daardoor zowel kiezers winnen als verliezen. Daarom houden de politieke partijen het het liefst op vaagheden waarmee ze misschien wat kiezers er bij winnen maar geen kiezers veriezen. Ze hebben dan ook geen groot probleem als ze op het betreffende gebied weinig bereiken. Maar voor kleine en splinterpartijen ligt dat anders. Er is een toenemend aantal ouders die het huidige onderwijs en de bijbehorende verstikkende bureaukratie en zelfverrijking beu zijn en een kleine partij zou relatief veel extra stemmen kunnen krijgen wanneer ze geloofwaardig weet te maken dat opruiming van de augiasstal van het onderwijs voor haar hoge prioriteit heeft. Daarnaast is er een niche voor een echte liberale partij want die bestaat in Nederland niet. Waarom wil geen enkele kleine of afgesplitste partij (ook) voor vrijheid op het gebied van onderwijs opkomen?

2 Reacties

  1. Stelde ik een domme vraaag?

    Stelde ik een domme vraaag?  Was mijn vraag onbelangrijk of irrelevant? Weet geen van de lezers een mogelijk goed antwoord? Willen de lezers geen vrijheid van onderwijs zodat er veel vmeer nieuwe mogelijkheden komen maar slechts aanpassingen van de bestaande mogelijkheden, een verplicht polderonderwijs voor iedereen?

  2. Een NLP, een Nieuwe Liberale

    Een NLP, een Nieuwe Liberale Partij, zou zich, behalve voor meer vrijheid van onderwijs, ook kunnen inzetten voor de mogelijkheid van burgers en verenigingen om hun zaak aan de grondwet te toetsen. Veel ellende zou het onderwijs waarschijnlijk bespaard zijn als dat wel mogelijk was geweest zou zijn. Er is een proefschrift dat annemelijk maakt dat het verbod op thuisonderwijs in strijd is met de grondwet. In het hoger onderwijs moesten Antlliaanse studenten hun gelijk halen m.b.v. een overeenkomst tussen Nederland en haar Antillen die bedoeld was er voor te zorgen dat in de Antillen geen mensenrechten geschonden zouden worden. Voorstanders van thuisonderwijs hebben ook moeten proberen via internationale verdragen recht te krijgen. Onderwijs is geen vlees en geen vis. Het besturen op afstand heeft niet tot echte marktwerking geleid en zal dat, zoals de speelruimte nu geregeld is, ook niet kunnen. Daardoor zijn de keuzemogelijkheden voor het klandtype ouder en kind eerder verminderd dan vermeerderd.XXXXXXXXX Er zit dus echt een gat in het politieke spectrum

Reacties zijn gesloten.