Ouders moeten dokken voor rekenconsultants

Nee, (nog) niet in Nederland, maar in Canada.

In Canada heeft de overheid de loper uitgerold voor het Walhalla van het reken-wiskundeonderwijs zoals verkondigd door de TED-Talk profeten, die weten hoe je van kinderen geniale problem-solvers kunt maken. Interessant ook voor het FI, het APS, en Mieke: ze vinden er veel van hun ideeën terug, overgoten met een hemelse ‘discovery-based-learning’-saus. Lees de bronnen hieronder: Leraren durven zich niet uit te spreken. Kinderen komen  huilend thuis. Ze worden neurotisch bij het horen van het woord 'math'. De eenvoudigste berekeningen lukken niet. Ouders spenderen overmatig veel uren aan bijles aan hun kinderen. Ook ouders in tranen. Ze begrijpen niets van de schoolboeken. Standaardalgoritmen zijn taboe, want blokkade voor begrip. De tafels leren mag niet, want betekenisloos. Wiskunde op de middelbare school lukt deze kinderen helemaal niet meer. Breuken optellen, staartdelen, is ook aan universiteiten te hoog gegrepen. Scholen hebben de keuze uit meerdere rekenboekjes: allemaal discovery-based en geschreven door non-wiskunde-experts.

Consultants werken niet voor niets. Voor continuering van de ondersteuning van al dit geweldigs verlangt Brenda Gladstone van ‘Galileo Educational Network consultant’s group’  20 000 dollar van de ouders.

Een commentaar  van ex-wiskundeleraren:

“Don't hire more consultants. They are the ones who caused this mess in the first place. We know, we are both former math teachers who left this profession because of this nonsense.”

 

Meer weten over het vernieuwde reken-wiskundeonderwijs in Canada:

calgaryinnews.com/new-math-doesnt-add-up-for-calgary-parents/

www.macleans.ca/society/life/have-you-finished-your-homework-mom/

blogs.edmontonjournal.com/2014/01/24/the-great-canadian-math-debate-pt-6-math-prof-anna-stokke-responds-to-alberta-education/

www.cdhowe.org/pdf/commentary_427.pdf 

 

3 Reacties

  1. Real world math problem.

    Real world math problem. Terminology Every Parent Must Understand.

     

    "The decade-long drop in math scores among students outside Quebec corresponds with the spread of “discovery learning” in the classroom. The idea that students must be free to solve problems based on their unique learning styles popped up in the education literature in late 1960s and went mainstream in the 1990s. But there was a huge revolt when U.S. parents discovered Johnny couldn’t multiply; the pendulum has since swung back to teaching the basics.

     

    Yet most English-Canadian school boards embraced some version of discovery learning even after it was being questioned south of the border. It fit with the “equity” mantra that permeated the jargon of education bureaucrats and ministers. “Reaching every student” became the theme of education policies aimed at bringing up the bottom with “student-centred learning.”" [columnist krant 'The Globe and Mail', Toronto, Canada]

Reacties zijn gesloten.