9 Reacties

  1. Een goed advies aan

    Een goed advies aan Rosenmöller, als hij het onderwijs op het niveau van deze tijd wil brengen.

     

    IS DE DIFFERENTIAALREKENING NOG WEL VAN DEZE TIJD?

     

    Het was rond 1700 dat Newton en Leibniz met de differentiaalrekening kwamen. Dat is inmiddels meer dan 3 eeuwen geleden. En nog steeds loopt ons achterhaalde onderwijs achter deze zwaar verouderde ontwikkeling aan. Is dat nog wel van deze tijd? In hun tijd dachten de wiskundigen dat er een ramp zou gebeuren als je in een breuk stilletjes de noemer naar nul zou laten gaan. Mooi niet dus. De gedachte alleen al is stupide. Het is onvoorstelbaar dat de leerling, die doorkneed wordt in de 21th century skills, zich nog zorgen zou moeten maken over die achterlijke noemers. De hele differentiaalrekening is zwaar verouderd en het is volkomen achterhaald de eigentijdse jeugd ermee te belasten. Het is zaak die oude troep eruit te gooien en ons ernstig te gaan bezig houden met de inspirerende skills die een eigentijdse identiteit weerspiegelen, een ruimdenkende blik op de toekomst te ontwikkelen en de uitdaging van de eenentwintigste eeuw met frisse moed aan te nemen.

  2. Ik moet dan denken aan die

    Ik moet dan denken aan die Suskes en Wiskes waar Lambiek (of Jeromeke) komt aanrennen, tot ver over de rand van het ravijn en zich plotseling realiseert dat er geen grond meer onder zijn voeten ligt. Wat dan gebeurt, laat zich raden.

  3. Toen ik uit nieuwsgierigheid

    Toen ik uit nieuwsgierigheid op mij zakrekenmachine door nul deelde was ik als fysicus toch een beetje bang dat de rekenmachine zou exploderen.

  4. Overdrachtelijk : die

    Overdrachtelijk : die explosie (maar dan in het verwaarloosde vak geschiedenis) vindt nu  plaats – – – – in Irak, Syrie, Koerdistan, Ukraine.

  5. De ijzeren logica van Adri en

    De ijzeren logica van Adri en Marja

    Adri Treffers en Marja van den Heulvel-Panhuizen:

    "Indien er geen methodevernieuwing had plaatsgevonden, zouden de uitkomsten van het rekenwiskundeonderwijs thans lager zijn geweest. De afname van de cijfervaardigheid bij met name vermenigvuldigen en delen kan derhalve niet aan de toename van de nieuwe rekenmethodes worden toegeschreven.”  

    Bron: www.nieuwarchief.nl/serie5/pdf/naw5-2010-11-2-120.pdf .

  6. De PPS (publiek-private

    De PPS (publiek-private samenwerking) kent mooie initiatieven waar door alle partijen hard gewerkt wordt aan een goed resultaat.

     

    "Jongeren Op Gezond Gewicht is in 2015 voortgekomen uit het vijfjarig Convenant Gezond Gewicht (2010-2014). De resultaten tot dan toe lieten zien dat de aanpak werkte en dat er nog veel meer bereikt kan worden. Dit zijn de mensen met wie we dat doen."

     

    Paul Rosenmöller, voorzitter Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG; best wel grote organisatie). Partners o.m. Zorgverzekeraars Nederland, vereniging Nederlandse Cateringsorganisaties (Veneca), federatie Nederlandse levensmiddelenindustrie (FNLI), centraal bureau levensmiddelenhandel (CBL), vereniging van drinkwaterbedrijven in Nederland (VEWIN), PO-Raad, VO-Raad, MBO-Raad. Bedrijfspartners: Albert Heijn, Albron foodservice (grootste zelfstandige catering & horeca in bedrijven, overheid, zorg, leisure en onderwijs), Zilveren Kruis, Friesland Campina, Nutricia, Unilever.

     

    "Bedrijven kunnen bijdragen aan een van de grootste maatschappelijke problemen van deze tijd. Jongeren Op Gezond Gewicht kan een maatschappelijke invulling geven die goed past bij het profiel van de partner.
    Bedrijfsinitiatieven van landelijke partners kunnen lokaal onder de aandacht worden gebracht.
    "

     

    'Meer gym verkleint de kans op overgewicht' – "over het effect van gym op school is weinig bekend. Nieuw onderzoek laat zien dat hoe meer tijd kinderen doorbrengen in het gymlokaal, des te kleiner is de kans op overgewicht en obesitas."

  7. Verschrikkelijk!

    Verschrikkelijk!

    Ik wil alleen maar dat mijn kinderen een ouderwets gymnasium-bèta-diploma kunnen halen. In plaats dat ze zich daarop efficiënt kunnen richten moeten ze elke dag naar een elektronische chaotische lawaaiïge kermis toe. Waaraan ik als belastingbetaler ook nog eens aan bijdraag.

    I want to optout, I want my money back (Margrth Teacher) en dat gebruiken om mijn kinderen naar mijn inzicht te scholen!!!

  8. De onderzoeken waar

    De onderzoeken waar Sympathisant naar verwijst, vertonen volgens mij 1 groot manco: men beperkt zich tot de school en laat al het buitenschoolse leven buiten beschouwing.  Als of een paar uurtjes gym op school HET verschil zouden uitmaken. Ik durf te stellen dat kinderen buiten de school MEER bewegen dan binnen de school. School is maar 5 uurtjes per dag. Slechts 40 weken per jaar. Het grootste deel van het leven geschiedt BUITEN de schooltijden.

    Ik haal dan ook mijn schouders op als theoretici het enorme belang van het opvoedingskarakter van de school nauwelijks kunnen onderschatten. School is een deel van het kinderleven. Het kind beweegt buiten school meer dan in die paar gymnastiekuurtjs. Ik was zelf dan ook een waardeloze gymleerkracht: ik stond aan de kant en liet de kinderen maar een spel spelen. Het interesseerde mij geen zier, zolang het maar niet uit de hand liep. Toch was ik geen slechte leerkracht voor de andere vakken. Nooit heb ik het belang van gymanastiekonderwijs kunnen inzien, ook niet toen ik zelf het slachtoffer ervan was.  Ik heb het altijd, van kindsaf aan,  een wezensvreemd element gevonden in de school.

Laat een reactie achter