6 Reacties

  1. Twee fulltimers eruit; één

    Twee fulltimers eruit; één parttimer met inzicht en uitzicht erin.

    Die fulltimers hebben dus maar voor 40-50% gewerkt. Terecht dat ze eruit worden geknikkerd.

  2. De annonce is onduidelijk

    De annonce is onduidelijk over de situatie in de sectie wiskunde en roept wantrouwen op.

    °Twee van onze collega's wiskunde beëindigen deze zomer hun actieve docentenloopbaan”.  Gaan ze met pensioen? Zijn ze ontslagen? Moeten ze weg omdat ze te lang onbevoegd gebleken zijn? Gaven ze slecht les of waren ze ongehoorzaam? Is de sfeer in de sectie wel goed?

    “In de sectie zijn twee van de collega's zijn bezig hun eerstegraads bevoegdheid te halen, de twee andere collega's zijn eerstegraads bevoegd.”. Geldt deze beschrijving voor vóór de zomervakantie of voor na de zomervakantie? In het laatste geval: Geldt het als de sectie compleet is nadat de vacature vervuld is of zonder dat dat het geval is?

    Maar waarom et tu of tu quoque?

    Deze vraag zou betekenen dat de school iets doet wat juist van deze school niet verwacht werd. Dat werd me niet duidelijk

  3. @ Mark79

    @ Mark79

    Bij de overgang naar de lump sum financiering ging de overheid er van uit dat tweedegraads docenten goed genoeg waren voor de onderbouw VWO. De bovenbouw HAVO werd wel voldoende hoog gekwalificeerd om met eerstegraders te werken. Ik kan me voorstellen dat het zelfs met een minimale bureaukratische last voor een zelfstandig gymnasium niet mogelijk is om alle leraren een eerstegraads salaris te geven.

  4. @Malmaison

    @Malmaison

    Er is een verschil tussen eerstegraadssalaris en eerstegraads bevoegdheid. "eerstegraadssalaris" bestaat nu niet meer. In vergelijking met vroeger kun je zeggen dat schaal LD een "eerstegraadssalaris" is. Maar er is geen regel die zegt dat een eerstegraadsleraar schaal LD moet krijgen. Een paar jaar terug was er een actie van het ministerie om de link tussen salaris en bevoegdheid weer te maken: een eerstegraadsleraar die voor meer dan 50% in de bovenbouw HAVO/VWO lesgeeft zou een hoger salaris moeten krijgen (als ik me de details goed herinner). Dit lijkt echter een still dood gestorven.

    EM70 heeft op de BONsite geschreven over de problemen die dit beleid op zijn (goedwillende) school heeft gegeven: inderdaad, er is niet genoeg geld.

    Maar ik zou hopen dat een zelfstandig gymnasium zo aantrekkelijk is voor eerstegraadsleraren (ook met schaal LB) dat ze geen moeite zouden moeten hebben om alleen eerstegraders aan te nemen als ze dat echt willen.

  5. modern, adaptief

    modern, adaptief wiskundeonderwijs op onze schoolkan nog toegevoegd worden aan het door Friendly Foe geciteerde Ervaring en affiniteit met digitalisering van het onderwijs zijn een pré.

    Modern roept associaties op met onderwijsvernieuwling en de potentiële sollicitant denkt  bij adaptief mogelijk dat hij als coach moet gaan weken in een aanpasserij. Affiniteit met digatilisering kan een oproep zijn om als leraar je eigen graf te graven.

    Een eerstegraads leraar die vooral kennis wil overdragen en uitleggen, frontaal wil lesgeven of wil dirigeren zoals een dirigent een orkest leidt zal waarschijnlijk geen roeping voelen om de vacature te vervullen als het schoolbestuur de grote kennis van de door hem gedoceerde discipline niet naar waarde schat en hij de rol van coach moet vervullen en bovendien nog weinig betaald krijgt. En dat is wat deze vacature-omschrijving met al zijn modieuze extra’s uitstraalt.

    En wat moet een eerstegrader zich voorstellen bij de positie van wiskunde binnen de bètavakken willen we versterken?

    ik geloof niet dat de verwachtingen die deze advertentie opwekt er toe zal leiden  dat veel masters in science voor gereduceerd tarief bij het Haganeum komen weken

Laat een reactie achter