Waarom geen vergelijkend onderzoek?

“Het onderwijs (op de Jobsschool in Sneek) verloopt efficiënter (beweert Drost) , dus blijft er meer tijd over voor sport, cultuur, creativiteit.” Zijn collega Janet Visser uit Sneek: „Je ziet dat kinderen vooruit schieten. Ze worden niet meer geremd door een leerjaar.” (Krantenartikel Je ziet ze voortuitschieten met zo’n iPAD van Annette Toonen (NRC, 22 augustus anno domini MMXIV)

Het moet toch aan te tonen zijn dat leerlingen van Steve Jobsscholen, hoewel ze meer tijd gebruiken voor sport, cultuur en creativiteit dan de leerlingen van gewone scholen, na 2 jaar niet minder vooruit gegaan zijn in rekenen en taal dan laatstgenoemde leerlingen.

Waarom nodigen wij de jobsscholen niet uit om hun leerlingen een competitie in rekenen en taal aan te gaan met een representatieve groep leerlingen van gewone scholen. Als de jobsscholen uitvluchten verzinnen waarmee ze willen rechtvaardigen dat ze niet meedoen stekt dat de positie van ouders en leraren zonder jobsvertrouwen. Als ze wel meedoen kunnen wij hun sprookjes uit de wereld helpen.

3 Reacties

  1. Helemaal eens, meneer

    Helemaal eens, meneer Malmaison!

    Gewoon vergelijkend onderzoek. Wat is er simpeler?

  2. Nadat ik mijn BLOGhoofd

    Nadat ik mijn BLOGhoofd gescgreven had begon ik mij af te vragen of we de tijd waarop de uitkomst van een vergelijkend onderzoek naar de resultaten van "gewoon" onderwijs en op ICT gebaseerd onderwijs nog relevant was voorbij hebben laten gaan. Steve Jobsscholen passen immers uitstekend in het veel gebruikte scenario waarbij de overheid verkeerde beslissingen neemt  en vervolgens maatregelen neemt om de daaruit voortkomende ellende te beperken. Nu komend schooljaar de klassen groot blijven en zo inhomogeen worden dat frontaal lesgeven in een rustige klas vrijwel onmogelijk geworden is en er in een klas alleen nog maar vorderingen gemaakt kunnen worden als de leerlingen zelfstandig werken zou invoering van ICT de onderwijssituatie wel eens minder rampzalig kunnen maken. Een tegenstander uitdagen tot een wedstrijd waarbij jou zelf een grote handicap wordt opgelegd is riskant. De resultaten van de Jobsscholen zouden vergeleken moeten worden met die van de vroegere Lagere Scholen. Daarin waren de klassen weliswaar ook groot en inhomogeen maar door het frontaal les geven in een stille klas kon leerlingen toch veel bijgebracht worden. We hebben nu te maken met 3 variabelen: homogene klas of inhomogene klas, frontaal of selfstandig of in groepjes werken en wel of niet veel ICT. Dat betekent dat je 8 verschillende klassentypen met elkaar zou moeten vergelijken. Als je nog gaat opsplitsen in zelfstandig en in groepjes werken worden dat er 16. Bij wel of geen rust in de klas zelfs 32. Als je twee klassentypen vergelijkt, beide inhomogeen en gebaseerd op zelfstandig en in groepjes werken, waarbij de ene type wel en het andere niet uitvoerig van ICT gebruik maakt en de eerste groep zou winnen zou je dat bij lange na niet aantonen dat werken met ICT beter is dan zonder.

    (Nota bene: frontaal les geven is tegenwoordig “verboden” door de onderwijsinspectie, frontaal lesgeven in een rustige klas is haast onbereikbaar geworden doordat het arsenaal aan disciplinerende maatregelen van de scholen flink uitgedund is en de leerlingen van huis uit geen discipline meer wordt bijgebracht)

    Ik blijf van mening dat weer in het verleden goed aan zouden hebben gedaan om bij de overheid en de bij scholen zelf op aan te dringen de RESULTATEN van verschillende onderwijsmodificaties met elkaar te vergelijken.

Reacties zijn gesloten.