Lerarenagenda

Update 2015. This teachers agenda is hitting the roof. Have a look here, translations would be welcome:

www.delerarenagenda.nl/meedenkers/kritische-vrienden/

Also of the last addendum below. Critical friends? You might prefer….

Dutch educational export is booming:

www.beteronderwijsnederland.nl/content/unscience-and-education

Hoeveel leraren krijgen de mail met OCW's Lerarenagenda 2013-2020 in de eerste bijlage hieronder?

Zou kwakzalverij iets voor die lerarenagenda zijn?

Met dit dedain voor de leraar wordt de rode loper uitgelegd voor kwakzalvers

Nog een item voor de lerarenagenda:

Wat moet een leraar met alle metaonderwijslectuur van de OECD? Zie bijvoorbeeld de tweede bijlage. Op twitter door de raad van bestuur van CITO aanbevolen als leesvoer.

En over leiderschap gesproken, misschien kan een net op dat onderwerp gepromoveerde lector het initiatief nemen om de koffie en gevulde koeken uit het staatsblad te krijgen. De hele kamer sliep destijds toen de vakinhoud werd verkwanseld en de didactiek van het Fisme werd verankerd in de wet. Het resultaat ziet u in de derde bijlage. De rekenmachinetoetsen van Sander Dekker zijn er op gebaseerd. En een lerares die protesteert krijgt van CITO te horen, bijlage 4. Volg ook de vraag en antwoord spelletjes van OCW:

www.beteronderwijsnederland.nl/content/wat-de-rekentoets-voor-het-voortgezet-onderwijs

 

Terzijde: misschien voelt Paul van Meenen zich geroepen om te reageren op de vijfde reactie hieronder. Maar bovenstaande betreft echt niet alleen specifiek D66. De zesde reactie lijkt off-topic, maar denk aan ouders die te horen krijgen dat ze hun kinderen toch maar niet zelf moeten leren rekenen omdat dat tegenwoordig heel anders moet en de gevolgen dan voor hun eigen rekening zijn.

 

 

 

8 Reacties

  1. OCW propaganda

    De Lerarenagenda stelt: “Negen op tien leraren tevreden met baan.”

     

    Postadres: Ministerie van OCW

     

    Het lijkt hier wel een restant van de communistische propaganda: “Waarom is er geen vrij personenverkeer tussen Oost en West? In alle communistische landen zijn de mensen gelukkig met het staatsbeleid en wil niemand er weg. De gesloten grens is er dus alleen om ongewenste elementen uit de kapitalistische wereld buiten te houden.”

     

    Ha, ha. Bij OCW lopen ze 25 jaar achter. Leuk geprobeerd.

  2. Nee, ze lopen niet achter,

    Nee, ze lopen niet achter, integendeel. Dit soort propaganda is weer helemaal in. We weten inmiddels dat het niets te maken heeft met communisme: onder Poetin zijn dit soort praktijken nog verder geperfectioneerd. Mooie woorden gebruiken die geen enkele relatie vertonen met  de werkelijkheid en de werkelijke kwade bedoelingen compleet verhullen.

  3. “Since 1801, the Inspectorate

    "Since 1801, the Inspectorate of Education has published an annual report on the state 

    of education in the Netherlands"
     
    Oftewel het onderwijs is in Nederland ooit op weg geholpen door "hulp" van buitenaf. Daar zullen we nu weer op moeten wachten; maar of dat de goede kant op gaat??
  4. Zijn leraren de nieuwe

    Zijn leraren de nieuwe zwakzinnigen? Je zou het haast gaan denken als je de hulp ziet, die van alle kanten aangeboden wordt.

    ze zijn zo kwetsbaar                                                                                                                                                                             ze moeten in hun kracht gezet worden.

    (naar de cyclus “de mongolen” van armando, de nieuwe stijl, deel 1))

  5. “Paternotte [‘leider van de

    "Paternotte [‘leider van de Amsterdamse D66-fractie’] gruwelt van de betutteling die het lokale onderwijs heeft getroffen. ‘Er is een boek verschenen getiteld ‘Goed onderwijs’. Dat kwam van het stadhuis en daarin staat eigenlijk hoe je les moet geven. Dat boek is verspreid onder Amsterdamse basisscholen, want die wisten dat natuurlijk niet.

    ‘Die leraren waren diep beledigd, ze waren nooit gevraagd om mee te denken, en om dat boek hadden ze ook al niet gevraagd. Het is geschreven door ambtenaren en een paar ingehuurde onderwijsspecialisten [1, 2, ook]. Er staan de lulligste dingen in. Hoe je een taallesje moet geven. Het halve curriculum werd ingevuld door de Stopera. Het is er een beetje uit om mensen die voor de klas staan, serieus te nemen.’

    Paternotte snapt het ook wel. Dan zit je in dat gebouw en de verleiding om te gaan zeggen hoe het moet, is groot.

    ‘Er is een maatschappelijk probleem, en wij gaan vertellen hoe dat moet worden opgelost. Die betweterigheid! Ik moet oppassen, want ik moet nog bewijzen dat wij het beter kunnen. In het echt is het natuurlijk best moeilijk, maar wel heel leuk. Vorig jaar ben ik tientallen scholen af gefietst en ik heb gesprekken gehad met basisschooldirecteuren en leraren die het gevoel hadden dat hun vak werd afgepakt.

    ‘Dat deed ik met Simone Kukenheim, die nu wethouder is en onderwijs in portefeuille heeft. We hebben een onderwijsagenda opgesteld en we hebben het mandaat gekregen om dat tot op de euro uit te voeren. Daarvoor ga je de politiek in: om echt iets te veranderen.’" [Uit: Liesbeth Wytzes,  ‘De tijdgeest past goed bij onze idealen’, interview Jan Paternotte, Elsevier, 19 juli 2014, p. 26-28]

  6. Bijna alle politici willen

    Bijna alle politici willen onze kinderen verplichten om goed onderwijs te volgen zoals zij dat zien. Geen enkele politicus pleit voor een vrije ruimte in het onderwijs voor de ouders die toch de eerste verantwoordelijken zijn voor de opvoeding (en dus ook scholing) van hun kinderen. Zij hebben dus duidelijk een ongrondwettelijke instelling.

    Die bemoeizucht van de politici met de opvoeding van onze kindeen is des te verbazingwekkender omdat ouders wanneer zij daartoe de financiële middelen hebben enorm veel geld moeten uitgeven aan de opvang van hun voorschoolkinderen.Het lijkt wel of de overheid het asociaal vindt dat hoogopgeleide ouders kinderen krijgen en onderwijs dient om deze kinderen te resocialiseren. Kinderen zijn, lijkt het wel, voor de staat ongewenste kinderen en worden meteen zijn eigendom en zo veel mogelijk aan de macht van de ouders onttrokken. Het is vreemd, kinderen van hoogopgeleide moeders doen het op school en daarna beter gemiddeld beter dan andere kinderen maar beginnen met voor hun kind van staat een een soort boete te betalen en daarna door het schoolsysteem worden gehinderd bij het grootbrengen van hun kinderen.

Laat een reactie achter