Timemanagement

Docenten die de afgelopen maanden naar hun werkgever zijn gestapt met een vraag of een klacht over het gebrek aan tijd om het werk (goed) uit te voeren, zullen het herkennen:

“je moet beter plannen. Of : “je moet prioriteiten stellen”

 “Het hoort erbij” is de zin waarmee je ook door collega’s bekogeld wordt. Kijk maar naar de reacties van collega’s op het stukje in de Volkskrant: Juf Ymke.

Die mevrouw hield één week haar werkzaamheden bij. Voor een parttime baan van 3 dagen/week kwam ze op 39 uur. Klopt precies met mijn eigen opgave: 14 uur overwerk per week. PO of VO, het is blijkbaar één pot nat.

Of de redactie van de volkskrant het nou begrepen heeft weet ik niet: ze hebben één reactie apart geplaatst. Daarin een lange opsomming van alles wat “erbij hoort”. Die schrijver bedoelde, want elders stond de hele reactie, dat de uren die onder “het hoort erbij” vielen, nu eenmaal GEEN WERKTIJD waren.

 

Hier zit de crux.

Als we de adviezen van onze werkgevers opvolgen, namelijk een cursus time management gaan volgen, lees je in de eerste les: Maak een volledige inventarisatie.( zie Iemanddoetiets_bestuurlijke stukken waarnaar verwezen wordt_timemanagement integraal bladzijde 22 en 23)

 

Ook SCOL , schermt met het argument “dat ik geen cursus time management wilde accepteren”. Blijkbaar is niemand van SCOL op het idee gekomen, dat een dergelijke cursus niet het grote geheim van de vrijmetselaars is. Dergelijke cursussen zijn vrij toegankelijk en overal te vinden. Bovendien heb ik werkgevers in het bedrijfsleven gehad, die plannen en tijdbewaking een gewaardeerd goed vonden.

Om welke basale vorm van time management je ook wilt, uit te kunnen voeren, heb je echt een overzicht nodig van alle te verrichten werkzaamheden. 50% van je werkzaamheden er buiten houden, “omdat ze er wel bij horen, maar geen werktijd zijn”, maakt de time management cursus onbruikbaar.

De opdracht die je meteen na het inventariseren krijgt, is het aanbrengen van prioriteit en urgentie. Vervolgens dien je die lijst door te nemen met je leidinggevende. Bij mij gebeurde het volgende: op mijn vraag welke van de werkzaamheden minder belangrijk waren of minder volledig uitgevoerd konden worden kreeg ik het antwoord: geen enkele. Alles moet, alles hoort erbij. ( Als je vraagt of je werkgever dat voor je op wil schrijven, is het gesprek overigens meteen afgelopen. Ik waarschuw maar even.)

De vraag die bij de rechter behandeld wordt in het hoger beroep:

Hoe maak ik een inventarisatie, als ik geen specificatie van mijn werkgever krijg?

Ik vraag al 2 jaar om de specificatie van de opslagfactor ( die veroorzaakte bij mij de problemen). Het wordt al 2 jaar faliekant geweigerd.

Aangezien ik geen specificatie kreeg, heb ik zelf de specificatie gemaakt.

Tot nu toe werd dat als onvoldoende onderbouwing gezien. Dus ga ik daar verder op in. Waar ligt de grens? MOET elke docent straks van elke gewerkte dag een urenoverzicht overleggen of is een bewijs met een simpele rekensom voldoende. De specificatie, die immers voor ELKE cursus time management gevraagd wordt, duidt zonder enige discussie aan, dat de hoeveelheid werk NIET in de gegeven tijd past.

 

SCOL verdedigt zich met het argument dat ik mijn werkzaamheden beter had moeten plannen. Tegelijkertijd wijst ze de door mij wel degelijk gehanteerde methode van planning af. Dus waar sta ik dan als docent?

Ben ik als professionele werknemer een speelbal de alle kanten op geschopt mag worden of heb ik rechten?

We zullen het zien.

 

Iemanddoetiets.nl Steun het hoger beroep.

15 Reacties

  1. Inderdaad, tot nu toe is de

    Inderdaad, tot nu toe is de taakomschrijving in het onderwijs te vergelijken met een zwarte ballon: extreem rekbaar en volkomen ondoorzichtig. Opblazen die handel. Mij verbaast de volkomen, haast slaafse onverschilligheid van de gemiddelde onderwijscollega. Tot de boel klapt waarschijnlijk.

  2. Jennie Barbier, ‘De werkdruk

    Jennie Barbier, 'De werkdruk van juf Jikke: herkenbaar of niet zeuren?', De Volkskrant, Vonk, 30 mei 2014

     

    "Juf Jikke hield een week lang haar bezigheden bij en schrok toen ze zag dat het grootste gedeelte van haar tijd wordt opgeslokt door administratieve klussen."

     

    "Een verhaal over de werkdruk in het onderwijs maakt heel wat los. Dat lieten de reacties op Twitter en Blendle wel zien. Maandag stond de brievenrubriek in de Volkskrant in het teken van het commentaar op juf Jikke en haar volle agenda."

  3. De werkgever van die mevrouw

    De werkgever van die mevrouw zou met haar overleggen. Ik wil HEEL graag weten met welke oplossing ze komen.

  4. “Ik vind contact met collega

    "Ik vind contact met collega's, nakijken, vergaderen en beleid maken, contact met ouders, toetsen afnemen, lesvoorbereiding; maken weektaak, dagelijkse planningen en stagebegeleiding toch echt onderwijstaken die er nou eenmaal bij horen."

    Reactie van een Volkskrantlezer

     

    "Ik wilde ook echt niet zeuren hoor, want ik vind dit het leukste beroep dat er is. Dat staat ook duidelijk in het artikel. Maar ik ben gewoon nooit klaar."

    Jikke Emmelkamp

  5. Bij een 5-daagse werkweek

    Bij een 5-daagse werkweek hoort natuurlijk geen werktijd van (5/3) x 39 = 65 uur. Als een onderwijzer dat mindere aantal uren aankan is het beslist een voordeel voor de directie om met full timers te werken, de opbrengst per gewerkt uur neemt dan immers toe. Maar het blijft voor het bestuur altijd nog aantrekkelijk om part time betaalde leerkrachten full time te laten werken. Ik meen mij te herinneren dat het vele jaren geleden, toen de overheid de salarissen nog rechtstreeks betaalde, zo was dat voor 10 lesuren (van 26 a 29 lesuren voor een volle baaan) per uur gemiddeld meer betaald werd dan bij meer uren.

  6. Hierbij heb ik een bedrag

    Hierbij heb ik een bedrag naar u overgmaakt. Want u bent weliswaar irritant tot op zekere hoogte, maar uw strijd is een waardevolle strijd. Desnoods stort ik later nog bij. Heel veel volharding toegewenst, want het is deze volharding die de dagelijks werkende niet kan opbrengen. Te veel sores immers al. Ik zie dat u waardevol zich verzet, en dat moet u al veel emotionele moeite kosten.

  7. jemig Moby, dank je wel. 

    jemig Moby, dank je wel. 

    Je conclusie is juist en ik heb er van mijn kant inmiddels meer begrip voor dat mensen met een(bijna) volledige baan dit soort strijd er niet bij kunnen hebben.

    Om voor nog wat meer mensen irritant te zijn: de tweets van VOS ABB voorzie ik regelmatig van commentaar :-). Ik vind hun woordkeuze nogal vaak net niet juist.

  8. Voion (de club van de sociale

    Voion (de club van de sociale partners in het voortgezet onderwijs) omschrijft een arbeidsmarktknelpunt zo:

    Het hoge uitvalrisico van personeel onder meer door perceptie van hoge werkdruk.

    (www.voion.nl/programmalijnen/arbeidsmarkt-en-mobiliteit/werken-in-het-voortgezet-onderwijs/sectorplan-voortgezet-onderwijs)

     

    Ik stel voor dat alle collega's die dit weekend bezig zijn met de (tweede) correctie van het tweede tijdvak van het Centraal Examen volstaan met een perceptie van het gemaakte werk.

  9. Perceptie! LOL. 

    Perceptie! LOL. 

    Het is een tijdje geleden dat ik de discussie volgde en stond niet verbaasd omtrent de berichtgeving van Denise's rechtspraak.

    Ik had wel verwacht dat Denise zou moeten aantonen dat het onmogelijk is om binnen de vastgestelde norm de taak uit te voeren. Laat ik nu lezen dat het hier om Perceptie gaat!

    Hoezo perceptie, hoezo geen overuren?

    De normjaartaak is 1659 uur en deze moet gerealiseerd worden in 39 weken. ( jaar is 52 weken, 10 weken vakantie, 1 week feestdagen, 1 week 'introductie, 1 week 'uitbollen' en die twee laatste zijn ideetjes van bestuurders)

    Dus er wordt van een docent gevraagd om 1659:52=  42,50 uur per week te werken. 

    Het gemiddeld aantal uren in gelijk welke CAO is 36 uur ( jazeker ATV bestaat nog steeds). Conclusie: ELke docent in dit land is verplicht, afgezet tegen gelijk welke andere tak van sport, om wekelijks 6,5 uur 'overwerk' te presteren en dit alleen om te kunnen voldoen aan de vastgestelde normjaartaak. En dat is geen Perceptie, dit zijn de cijfertjes waar elk bestuur zijn docenten mee om de oren slaat. Kan de beroepsrechter zich hier eens over buigen? 

     

     

  10. @jeronimoon

    @jeronimoon

     

    Wacht even. Ik weet de bron niet meer, maar volgens mij is het zo dat de helft van de schoolvakanties officieel staat ingeboekt als compensatie voor dat overwerk gedurende de lesweken. Daarom hebben docenten ook helemaal niet meer vakantie dan de rest van de werkenden, maar ongeveer evenveel, alleen anders verdeeld. Maar veel docenten werken ook tussendoorvakanties door, in de tijd die dus juist bedoeld was voor compensatie en rust. En natuurlijk werken ze ook vaak in het weekend.

     

    Dat maakt die selectieve jaloezie op die schoolvakanties ook zo absurd: ze zijn bedoeld als compensatie, maar er wordt juist in doorgewerkt, onbetaald en onderbetaald.

     

    Ik denk dat we het rekenwerk rustig aan Denise kunnen overlaten.

     

  11. Ook ik weet de bron niet meer

    Ook ik weet de bron niet meer, maar heb ook ergens gelezen ( geen geintje) dat onderwijsgevenden 5 dagen méér vakantie kergen dan andere ambtenaren voor het simpele feit dat een onderwijsgevende niet het recht had om zijn vakantiedagen op te nemen wanneer hij dat zelf wilde. De vakantiedagen van de onderwijsgevende werd indertijd vastgesteld door het ministerie van onderwijs. 

    Blijft natuurlijk dat elke onderwijsgevende, of hij nu 20 dagen vakantie heeft of 60 dagen werkweken moet presteren van 42.50 uur en dat blijven nog altijd 6.50 uur méér dan de gemiddelde werkweek. 

  12. Dat laatste klopt, Jeronimoon

    Dat laatste klopt, Jeronimoon.

    Ik weet ook niet meer waar. Het punt is, dat alle toezeggingen door de jaren heen lijken te verdwijnen. Als je van de laatste 15 jaar eens een lijstje zou maken van dat soort dingen, zie je pas goed hoe we elke keer weer getild worden.

     

    Misschien hebben jullie het gemerkt, ik probeer me even los te scheuren van de actualiteit en me te concentreren op het hoger beroep. Dat lijkt mij het meest verstandig. Daarvoor had ik wel een leuke zomeractie op mijn website gepland, zodat ik zonder financiele stress de zomer door kan. Helaas zat ik eerst twee weken op de technische kant te wachten en nu weer op de beheerder. 

     

    Moby, ik had je een prive bericht gestuurd. Je bijdrage is niet binnen gekomen. Geen idee of het ergens is blijven zweven of dat je je bedacht hebt.

    Die truc met de perceptie wordt alom in het onderwijs opgevoerd. precies de reden waarom je op een gegeven moment niets meer te maken hebt met de CAO , maar terugvalt op het wetboek arbeidsrecht.

    Elke CAO, ik heb het eerder gezegd, moet binnen die wet vallen. Dan kun je uren over perceptie kletsen, het wordt getoetst aan de wet. Is het iedereen opgevallen dat dat precies hetgeen is wat geprobeerd wordt tegen te werken?

    Wel verhalen over normatieve uren, maar geen onderbouwing.

    wel teksten over perceptie,maar geen harde cijfers.

     

    De omschrijving van onze CAO is al discutabel, waar het ECHT om gaat is de uitleg en de toepassing ervan. Dus leuk dat al die scholen blaten dat het zo normaal is: des te meer bewijs er is om aan te tonen dat je als docent van alle kanten in de tang genomen wordt.

    Net een discussie met een kennis gehad: "je weet dat als je in het onderwijs gaat werken je heel veel meer uren draait". 

    Laten we even helemaal terug naar de basis: waarom is dat zo? En als je dat niet vanzelfsprekend vindt? MOET je dan? Teken ik er als docent voor, automatisch verplicht te zijn 14 overuren per week te draaien?

     

    Als dat zo was, collega's dan waren onze werkgevers er wel voor uit gekomen. Lees het verweer vanSCOL even door: men houdt stug vol dat het werk WEL in de gefaciliteerde uren past. Omdat men weet dat het keihard tegen de wet is om te denken te mogen EISEN dat mensen zoveel uur onbetaald overwerken.

     

    Vandaar alweer de perceptie: dat lijkt moeilijker te vangen in cijfers. Men zal ALLES  doen om die cijfermatige onderbouwing te ontlopen. 

    Fijn weekend verder! Denise

  13. Beste Denise.

    Beste Denise.

    Mijn toezegging was serieus en ik dacht dat ik alles correct had ingevuld.  Soms verlang ik naar die oude overschrijvingskaart, want de digitale wereld lijkt me te vaak erg virtueel en geheimzinnig. Ik blijf proberen.

Reacties zijn gesloten.