Leerlingen uit “zwakke mileu’s” profiteren van vroege selectie

"The study by France’s National Institute for Demographic Studies set out to prove selective education discriminated against children from poor backgrounds. But it admitted that, against expectation, ‘in early differentiated systems rather than comprehensive ones, primary effects of social origin express less within schools’. "

 

Bron: schoolsimprovement.net/poor-pupils-from-disadvantaged-backgrounds-children-benefit-most-in-a-grammar-school-system/ .

 

 

14 Reacties

  1. Dit onderzoek bevestigt het

    Dit onderzoek bevestigt het nogmaals: De PvdA heeft de intelligente arbeiderskinderen in de steek gelaten om een fantasiewereld van "gelijkwaardigheid" te kunnen opbouwen. Met haar streven naar "passend onderwijs" in grotere heterogene klassen gaat zij op de ingeslagen weg voort. Maar niets of niemand schijnt haar tegen te kunnen houden. Misschien wel omdat veel VVD-ouders vanwegen hun betere opleiding helemaal niet-belanghebbend zijn. De VVD en de PvdA vormen zo een mooi duo voor het verminderen van gelijke kansen via het onderwijs.

  2. “countries which have

    "countries which have retained selective education have virtually eliminated class disadvantage"

    Het wachten is nu op de onderwijsvernieuwlers die dit gegeven gaan onderschoffelen.

  3. Dat onderschoffelen moet te

    Dat onderschoffelen moet te doen zijn. Het zou hier immers niet om stelligheden gaan zoals dat bij onze tegenstanders het geval is, maar om een suggestie

    "The mail is reporting a new study published in the European Sociological Review wich suggest comprehensive schools prevent pupils from poor backgrounds achieving their potential"

    to suggest = to put (an idea etc) before another person etc for consideration; to propose

  4. misschien moet de keuze van

    misschien moet de keuze van het woord suggest verklaard worden uit de mededeling "The study by France’s National Institute for Demographic Studies set out to prove selective education discriminated against children from poor backgrounds" Wat een zelfoverwinning moet het zijn geweest om toe te geven aan de feiten ten koste van de alom gevoede theorie!

     

  5. Een goede puntsgewijz

    Een goede puntsgewijz samenvatting:

    maar eerst een veelzeggend citaat:

    In 100 years we have gone from teaching Latin and Greek in High School to teaching Remedial English in College  (Joseph Sobran)

    …………………………………………………………………..

    Poor pupils from disadvantaged backgrounds children 'benefit most in a grammar [selective] school system'

    Comprehensive schools prevent pupils from poor backgrounds achieving their potential, a study has claimed.

    Researchers compared reading standards in countries which have retained grammar schools with those which have phased them out, such as the UK.

    They found that family wealth played next to no part in a child’s achievements when they were taught according to ability. But a disadvantaged background was more likely to count against youngsters in countries that shun selective education.

    British pupils were among the worst affected in Europe, with only those from Sweden lagging further behind.

    The study, published in the European Sociological Review, examined the reading performance of tens of thousands of 15-year-olds across 22 nations.

    It cross-checked the results against the teenagers’ socio-economic status and the type of education system prevalent in their home country.

    The results showed how much influence wealth had on pupils’ marks. Overall, 9.4 per cent of the variance in UK performance was explained by the student’s social background, compared with a European average of 4.5 per cent.

    Scandinavian countries, which have even fewer remaining selective schools than Britain, also had high figures, with Sweden on 9.6 per cent and Norway on 8.1 per cent.

    However, countries which have retained selective education have virtually eliminated class disadvantage. Germany had the lowest figure at 1.4 per cent, followed by Hungary (1.5 per cent), Romania (1.6 per cent) and Austria (2.6 per cent).

    The study by France’s National Institute for Demographic Studies set out to prove selective education discriminated against children from poor backgrounds. But it admitted that, against expectation, ‘in early differentiated systems rather than comprehensive ones, primary effects of social origin express less within schools’

    De studie zelf heb ik nog niet kunnen vinden. Ik weet niet eens of die in het Engels of Frans gepubliceerd is. Het is gelukkig nog geen 1 April.

  6. Leraren met veel ervaring (30

    Leraren met veel ervaring (30 -plus)  hebben weet van vele werkelijkheden. Sommige daarvan worden nu als nieuw wiel weer ontdekt.  Sta dan niet  te kijken als u als vernieuwers in het gezicht wordt gespuugd. Want uw "ontdekkingen" waren al heel bekend voor elke traditionele vakman.

    U, als vernieuwers, gedraagt zich als de uitvinders van een heel nieuwe vrije seksuele relatie. Het paradijs zou gloren. Daarentegen wachtte niets dan ellende en nog eens ellende. De traditionalisten bleken te bereiken wat vernieuwers NIET konden (MAAR WEL WILDEN) bereiken. Maar nooit hebben vernieuwers hun aantoonnbare mislukkingen willen erkennen.

     

    Maar als er een taboe berust op verschillen intelligentie (wat elke leerkracht DAGELIJKS ERVAART) dan blijk een discussie zonder enige zin. Dan praten we tussen mensen met sprookjes en mensen met met dagelijkse realiteiten.

    Tot heden winnen de sprookjes en ik kots daar met alle macht op, want; VOLKOMEN GESPEEND VAN ELKE REALITEIT.

  7. De bronnen gevonden en

    De bronnen gevonden en doorzocht, nog vóór 1 april (@ malmaison) :

     

    esr.oxfordjournals.org/content/early/2014/02/18/esr.jcu040.abstract?sid=c08b045d-e620-4bc5-b1dd-58ef8dae6fe2

    Wel een van de betere tijdschriften over sociologie, als het dan toch moet

    Off topic maar in casu : is sociologie een serieuze wetenschap, of is het meer een "~serieuze~"  onbezigheid ?
     

    Overigens is het artikel difficile à comprendre want in slecht frenglish written ; doe joe comprend ?

    Instituut waar ze "werkt" :  www.ined.fr/
    en waar de auteur (auteuze) doctoraal student(e) is (2013) : Noémie Le Donné*

    De kattebel die jl gevonden heeft in The Mail, waarin die krant heel wetenschappelijk geen bron-vermelding vermeldt ; ach, media, ach wetenschap ! waardoor malmaison's  "nog niet gevonden" complaint :
    www.dailymail.co.uk/news/article-2581479/Poor-pupils-disadvantaged-backgrounds-children-benefit-grammar-school-system.html?ITO=1490&ns_mchannel=rss&ns_campaign=1490

    Terzake mademoiselle Noémie Le Donné ; typisch : de klepel luidende gehoord hebbend, geen idee verder waar die hangt, of, preciezer, wat er precies luidt  –  zoals zoveel multitasked commentaren inzake onderwijs ; dat deert immers nix, alleen de citaties tellen.

     

    Hieronder het abbreviated, cit. abstract  –  het artikel zelf lezen gaat 38 us dollar kosten, wat me teveel lijkt voor zoveel onderwijskundig onbenul :

     

    received october 27, 2012, revised august 27, 2013, published feb 14, 2914

    In the light of past sociological research in education, we analyze socioeconomic inequalities in cognitive competences among students reaching the end of compulsory schooling, in a time and European comparative perspective. Using  – –  PISA 2000  – –  2009 data sets, we examine a broad set of institutional parameters that might play a role  – –  in cognitive achievement  – –  particularly advantageous for pursuing our concerns, as they allow applying multilevel analyses (student; school; country) and assessing the interaction effects between the characteristics of the educational system on the one hand and student’s and school’s socioeconomic backgrounds on the other hand. We find descriptive evidence  – –  that  – –  amplify socioeconomic inequalities in performances between students essentially by magnifying the effect of schools’ social composition  – –  find ambiguous results concerning the effect of grade retention, which challenge past and current researches showing negative short-term effects of grade retention  – –  hypotheses about the equalizing effect of national support measures, such as financial aids for disadvantaged students, are not empirically confirmed.
    © The Author 2014. Published by Oxford University Press.

    © The Author 2014. Published by Oxford University Press.

     

     

     

     

     

  8. missed hard returns in 16.

    missed hard returns in 16. maart 2014 – 19:26 | Malmaison

    system' …… Comprehensive

    claimed……. Researchers

    the UK.  ……. They

    selective education.  ….  British 

    further behind.  …….  The study

    22 nations.  …….  It cross-checked

    home country  ……..  The results

    of 4.5 per cent  ……..  Scandinavian

    8.1 per cent  …..  However,

    and Austria (2.6 per cent).  ……  The study

  9. Het gaat bij Sassoc om een

    Het gaat bij Sassoc om een proefschrift van Noémie Le Donné onder verantwoordelijkheid van Prof. Louis-André Vallet.

    Zijn gegevens:

    Louis-André Vallet est Directeur de recherche au Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS).promotor

    Thèmes de recherche

    Les travaux de Louis-André Vallet portent sur la stratification sociale dans la société française depuis le milieu du XXe siècle et sont souvent conduits dans le cadre de programmes collaboratifs de comparaisons internationales. Ils abordent notamment la structure et les tendances temporelles des inégalités sociales d’éducation, des mobilités inter- et intra-générationnelles, et des relations entre niveau d’éducation atteint et position sociale occupée.
    Louis-André Vallet s’intéresse aussi à la notion de causalité dans les sciences sociales comme aux méthodes statistiques d’analyse des variables catégorielles et des données longitudinales.

    Louis-André Vallet enseigne aussi à l’Université Paris-Descartes et à l’ENSAE.

    Collaborations internationales

    Louis-André Vallet est membre du RC28 "Social Stratification and Mobility"de l’Association Internationale de Sociologie et membre du Comité exécutif duConsortium Européen de Recherche Sociologique (ECSR).
    Il est aussi membre du Conseil scientifique de la National Educational Panel Study (Allemagne).

    ++++++++++++

    Haar gegevens:

    2010-now           PhD Program in Sociology, Sciences Po Paris, OSC-CNRSFrance

    Final PhD Dissertation: “Socioeconomic inequalities in students’ cognitive achievement and the organisation of the educational system. Comparative studies based on PISA 2000, 2003, 2006 and 2009”, Supervisor: Pr. Louis-André Vallet

    Résumé de la thèse de Noémie Le Donné

    Les inégalités de compétences scolaires à 15 ans. Études comparées à partir des enquêtes PISA 2000, 2003, 2006 et 2009.
    Directeur : Louis-André Vallet

    Ma thèse examine les inégalités de compétences scolaires entre les élèves de 15 ans d’origines sociales et économiques différentes. Elle cherche notamment à expliquer les variations de ces inégalités entre les pays européens, et en France au cours des années 2000.
    Ces recherches tirent ainsi leur pertinence de ce qu’elles étudient les effets de politiques éducatives sur les inégalités de compétences scolaires en fin d’enseignement obligatoire, lesquelles présagent des inégalités socioéconomiques futures. 
    Dans cette optique, je considère que des caractéristiques du système éducatif sont susceptibles de jouer un rôle important, telles que les politiques d’orientation des élèves, l’importance des établissements publics élitistes et des établissements privés payants, la pratique du redoublement, ou encore le type d’aides financières apportées aux élèves. La contribution originale de ma thèse consiste à combiner plusieurs approches comparatives, et à mobiliser des analyses multiniveau à partir des données PISA 2000, 2003, 2006 et 2009, afin d’évaluer les effets d’interaction entre les caractéristiques d’organisation du système scolaire et l’origine socioéconomique des élèves sur les compétences scolaires des élèves.

    ++++++++

    "The ESR is worldwide the leading social science journal in the area of empirical, quantitative and comparative studies. It has an excellent track record of publishing cutting-edge research." 
    Karl Ulrich Mayer 
    Professor of Sociology 
    University of Constance, Germany

    "The ESR is now accepted as one of the leading journals in the field. It has played a major role in creating new standards of quality of evidence and rigour of argument in European sociology, and thus in raising its international profile." 
    Dr. John Goldthorpe 
    Nuffield College, Oxford, UK

     

    Het lijkt er op dat het om 2 verschillende, onafhankelijk van elkaar met behulp van dezelfde gegevens uitgevoerde onderzoeken gaat met resultaten die in verschillende, bijna tegengestelde richtingen wijzen. Maar sedert de affaire Stapel durven wij met weinig schroom de beweringen van gerespecteerde geleerden in de sociologie in twijfel te stellen. Ook het feit dat du Donné haat master met maxima cum laude gehaald heeft hoeft ons niet te verontrusten.

  10. Een gerenommeerd Frans

    Een gerenommeerd Frans Instituut doet een opzienbrend onderzoek dat wordt gepubliceerd in een gerenommeerd Engels sociologisch tijdschrift. Verwarrend alsof het Institut Pasteur zijn publicaties niet zelf uitgeeft. Dan blijkt het ook nog om een proefschrift te gaan van iemand die haar mastters met maxima cum laude afgelegd heeft maar geen bijzondere vermelding bij haar proefschrift kreeg en ook nog iets heel anders beweerd zou hebben. Ik kan deze Gordiaanse knoop nu niet ontwarren maar zal er zeker deze week verder aan peuteren. De genoemde eerder punten zijn, mits waar, voor BON van groot belang.

  11. @ malmaison, meerdere posts

    @ malmaison, meerdere posts hierboven

     

    [1] In mijn reactie ook several hard returns gemist ; daarom zo onleesbaar compact.

     

    [2] Ik zag haar artikel online in dat gerenommerde tijdschrift European Sociological Review, van de Oxford University Alma Mater. Geen klaarblijkelijke referentie aan haar proefschrift.

    Maar natuurlijk wemelt dit wereldje (net als menig ander blijk van scientific exploration) van quotes, reprises, doublures, verwarrende citaten, een ware sterrenhemel  –  waar het altijd moeilijk is om te kiezen.

    Niets tegen Oxford (of het moest zijn dat ik Cambridge de voorkeur geef, lol). Ook niets tegen gerenommeerde tijdschriften (of het moest zijn dat die in de zachte sector altijd zachter lijken dan die in natural sciences  – en zelfs daar gaat het soms over zwarte gaten ; ook lol).

    Gerenommeerd alom ; wat niet wil zeggen dat het altijd ook goed, opmerkelijk, richtingevend, opzienbarend is. Ik zie sociologie meer als een bezigheid, tenminste in vergelijking met physics, mathematics, chemistry, biology, waar het over echte zaken, science gaat. Ik ga niet uitleggen wat het verschil is  –  het is moerassig terrein.

    Goed om te lezen dat de aan Oxford verplichte dr Goldthorpe dat Oxfordiaanse tijdschrift ziet als  "raising its international profile." Ook ik zou willen dat sociologie en verwante bezigheden  ooit op ferme grond komen. Zoals het Institut Pasteur.

     

    Waar het me wel om ging : hier is een onderzoeker-cum-auteur die, in haar sociologische ijver, student-af en employee van een gerenommeerd instituut (geen twijfel), bevindingen abstraheert en publiceert die minstens twee fundamenteel verschillende gezichtspunten (sociologie en onderwijskunde, child development) zo kundig door elkaar haspelt, nog wel zó dat er het etiket summa cum laude op geplakt wordt  –  waar toch enige twijfel gerechtvaardigd is hoe een sociologische analyse op een, al is het maar, benaderbaar-correcte wijze de ontwikkelingsfasen van kinderen en adolescenten (child development dus) beschrijft ; ja, fileert.

     

    Vandaar de ironische ondertoon in mijn reactie. Nee, ik denk niet dat de genoemde punten (in het artikel noch in het proefschrift) voor BON van groot belang zijn  –  ik denk eerder dat ze utterly confusing zijn ; moerassig inderdaad.    

  12. Ik probeer nu zonder daarvoor

    Ik probeer nu zonder daarvoor een woekerprijs te betalen het proefschrift van Neomie ter lezing te krijgen en te begrijpen hoe de …   mail (krant) aan zijn bij de onderwijskunde zozeer uit de toon vallende conclusies gekomen is. Wat is het mogelijk een rare krant die deze pétard gelanceerd heeft!

  13. Ach, Seger, die The Mail is

    Ach, Seger, die The Mail is geen maatgevend orgaan inzake onderwijs. Zelfde nivo als de krant van wakker nederland. Oud papier, goed voor de fabricage van recycled golflaagdozen, niet voor serieuze meningsvorming. Nog een etage dieper dan die gorgelende VVD-onderwijsexpert (E.) die ook uitblinkt in onbenul-onderwijs.

     

    Die sociologische juffrouw mag dan in de sociologische leeuwekuil haar partijtje summa sopranista meeblazen, dat wil nog lang niet zeggen dat er ergens in de sociological science ook maar iets fundamenteels onderwijskundig-s te vinden is. PISA naast de pot, zeg maar.

    Never the twain shall meet. Als troost (terwijl mijn electronisch gereedschap deze tekens registreert) deze  : www.youtube.com/watch?v=dEpuaHnLlaY

  14. Ik heb de redactie van Daily

    Ik heb de redactie van Daily Mail gevraagd uit welke studie precies Mark Howarth zijn opzienbarend bericht gedestilleerd had en de redactie heeft daar niet op geantwoord. De redactie van een kwaliteitskrant zou zich geschaamd hebben als één van hun journalisten zijn (niet geheime) bron niet precies zou hebben opgegeven

Reacties zijn gesloten.