Het duidelijke verhaal over Agora

Paul Rosenmöller (voorzitter VO-raad) was onder de indruk van zijn bezoek aan Niekée in Roermond. In augustus wordt daar het Agora-concept ingevoerd. Paul: “Een school zonder parallelle afdelingen en structuren: wellicht het begin van het einde van een parallelle samenleving.”

Bron: 'interview met Sjef Drummen over Agora', www.agoraroermond.nl/media/ , de onderste video.

Het interview begint na één minuut.

 

Sjef Drummen (directielid Niekéé):

“Wat heeft de leerling van vandaag nodig voor morgen? Wij kunnen met bijna absolute zekerheid zeggen dat we zeker niet weten hoe de wereld er over 5 jaar uitziet. En dat is dus de enige zekerheid die we hebben, dat is dus die onzekerheid. We moeten leerlingen voorbereiden dat ze vastberaden de onzekerheid van morgen kunnen omhelzen. Het object van leren is daardoor het hele leven. We hebben dat op een heel revolutionaire manier gedaan om dat te plannen en in structuur te gieten. We hebben eerst een leervisie ontwikkeld. Het betekent dat je een curriculum met content, dat je dat niet moet baseren op de vakken zoals we die nu kennen.  Die vakken, engels, wiskunde etc., het staat buiten kijf dat dat de basis is van wat ooit in de verlichting is ontstaan. Wij hebben een curriculum gemaakt bij Agora dat volledig gepersonaliseerd is, het betekent dat elke leerling een individuele leerroute volgt. En dat gaan we doen door dat leren in stukken te hakken in 5 werelden. Je hebt de kunstzinnige wereld, de artistieke wereld, de maatschappelijke wereld, de sociale/ethische wereld, je hebt de spirituele wereld en de wetenschappelijke wereld. Je kunt zeggen, dat is het leven, dat is voor  die leerling in al zijn facetten van belang.

……………

Wat ook van belang is, ook al heb je een gepersonaliseerde route die op leerlingniveau is bedacht, dat die leerling dat in een sociale context doet. Dus we gaan geen egoïstjes kweken die excellent zijn, nee we gaan mensen kweken waar de maatschappij wat aan heeft, vandaar ook de sociaal/ethische en maatschappelijke kant. We zijn nu bezig met 7 high-potentials die we uitgezocht hebben om dat curriculum te gaan ontwerpen. Daar hoort ook nog een organisatie bij. Als we straks 100 brugklassers hebben van VMBO tot Gymnasium dan heb je ook 100 verschillende leerroute’s nodig. Want elk kind heeft een individuele vraag. En er zijn ook kinderen die hebben een collectieve vraag. Wiskunde-pakketje voor Gymnasium-I. Dat zijn we dus nu in een vorm aan het gieten. Er is ook een enorme winst door die diversiteit, die heterogeniteit van verschillende cognitie-niveau’s. Maar er zijn ook heel andere niveau’s  binnen groepen. Er zijn ook artistieke niveau’s, er zijn ook sportieve verschillen. Het cognitieve niveau is dus niet het enige niveau om die groei van de leerlingen te determineren. Wij gaan de diploma’s van de leerlingen garanderen.

………………..

We willen de leerlingen in de wereld zetten. Dat betekent ook dat die fysieke wereld van 'learning any time any place', dat die fysieke wereld overal is.

……………..

De docent is bij Agora nog belangrijker dan als instructie-docent, hij wordt de spil van kinderen te leren hoe ze analytisch een probleem kunnen doorvorsen. En dat probleem kun je ook doorvorsen digitaal door gebruik te maken van de collectieve hersenkwab van de mensheid die we in de cloud kunnen vinden. Stuur ze daarin zodat ze ook het optimum kunnen vinden van wat ze zoeken. Het gekke is dat kinderen dan heel veel dingen vinden die je als docent niet eens wist. Zoveel ligt gewoon voor het grijpen. De leerling is ook onderdeel van de wereld, dus zal Agora volledig tweetalig zijn. Wij gaan dus die leerlingen instructies geven in het Engels, als we ze al instructies geven, maar het begeleidingsproces is Engels en de electronische leeromgeving van de leerlingen is ook in het Engels. Dat betekent dus dat de leerling, om de weg te vinden in de wereld, als kosmopolitisch wereldburger, dat dat ook een belangrijk onderdeel van die ontwikkeling is. Wat we als school helemaal zouden moeten verlaten, ik noem het nog school, mijn DNA is nu eenmaal geïnfecteerd, ik kom er niet los van, school is eigenlijk een fout woord, je zou eigenlijk moeten zeggen een positieve leeromgeving voor kinderen.

…..

Maar ook  met alle mensen en netwerken die er tegenwoordig zijn. We zijn ook aan het denken om ouders actief deel te laten nemen aan de school. We zeggen tegen ouders: U mag Uw kind bij Agora aanmelden maar U moet 4 dagen per jaar actief op school aanwezig zijn. Het betekent dat U 2 verlofdagen moet opnemen. Zo actief willen we dat zien. Nu weet ik ook wel, de ene ouder woont hier de andere ouder woont daar, ook in die zin verandert de sociale structuur en ook daarin denk ik dat je als Agora een belangrijke taak hebt. Kun je dit zomaar doen in Nederland? Ja dat kun je doen als je je maar houdt aan de richtlijnen van de inspectie. Wij vinden dat de kinderen die op een bepaalde leerroute zitten ook nog eens gemeten worden aan de kwaliteit die ze horen te hebben op het niveau wat van hen verwacht wordt. En wij denken dat dit sneller kan. Intellectuele leerlingen die cognitieve bagage hebben sneller dan 6 jaar een gymnasium diploma zouden kunnen halen. Niet alleen dat maar ook de wijze waarop je dit gaat organiseren leidt ertoe dat het onderwijs goedkoper gaat worden. Want de organisatie komt te liggen bij teams die zelf verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van die kinderen. Dus niet meer die hierarchische structuur met directeur en onderdirecteur en teamleiders, neen. Elke docent wordt coach van de leerlingen. We zullen ook heel vaak mensen moeten invliegen en die gaan dan Latijn geven, want als je 7 leerlingen in de groep hebt zitten, daar kun je  daar niet 1 fulltime docent op zetten, dus ook daarin moeten we omdenken en we zijn nu in de fase dat we het prototype van de nieuwe onderwijsauto ‘Agora’ zijn aan het ontwikkelen. Dat gaat met schaven en met trial-and-error en met verfijnen van het model, in die fase zitten we nu, maar voor ons ontwikkelaars geldt hetzelfde idee als wat voor onze kinderen geldt, we vinden dat we dat vastberaden moeten doen met die hele grote onzekerheid die daaraan vast hangt. En dan kunnen we zelf laten zien hoe dat mechanisme van vastberaden en onzekerheid, en met durf en lef, om dat tegemoet te treden, hoe dat gaat werken. En de uitvoering daarvan in organisatorische zin kan alleen maar met ICT. En daarom ontstaat nu de  kans om dat helemaal te gaan veranderen, die organisatie om leerlingen individueel te kunnen volgen, en de planning van wat leerlingen nu weer allemaal moeten gaan doen, dat kun je niet meer met een bord en een krijtje, dat moet met de ICT-mogelijkheden die er nu zijn en daarom zijn we vastberaden in de overtuiging dat het een groot succes gaat worden.”

 

Video 'SchoolInfo Nieckee'

Sjef Drummen:

“de Kern is dat we de 4 leefwerelden waar de kinderen in zitten, dat is thuis, op straat en op school, en het virtuele milieu, wat wij willen is die 4 mileu’s  daar geen verschil meer in te laten zijn.

…………..

Je personal digital device, dat is zo’n belangrijk onderdeel in de ontwikkeling van de homo sapiens dat ik het zet ik op gelijke lijn met de uitvinding van het wiel, het schrift en de boekdrukkunst.

………………

We gaan een Agora bouwen waarin kinderen connected zijn met de hele wereld, kinderen communiceren met Singapore, met Argentinië met de hele wereld, we hebben geen klaslokalen meer, ook geen huiswerk in die zin, want op het moment dat je de kinderen in die flow weet te brengen van ontwikkeling, dat ze het fantastisch vinden om te leren. De slimste kinderen die overrulen hoop ik uiteindelijk de leraar, die zijn slimmer dan de leraar. Dat soort kansen die moet je grijpen, en die bepaal je door openheid en vertrouwen in de kwaliteit van kinderen, dat is het allerbelangrijkste."

 

 

Video n.a.v. het eerste lustrum van Niekée: Sjef Drummen realiseert met Niekée zijn dromen.

        

"We learn children nothing about the present society. The system leaves children to stupidity, it reduces creativity,  flexibility, divergent thinking and the social skills.

………….

Our Niekée learning is based on our diamond-standard. 1. Children our diamonds. The quality is already in the stone, we cannot add quality. 2. Anticipate on the scientific findings of the brains. Each brain can reach to an academic level just by optimizing its circumstances. Anticipate on multiple intelligence. Think and act on the diamond-standard: no pré-selection on intelligence, age, gender or skills. Make the whole life subject of learning. Invest in sport, arts, science, philosophy in equal parts. Invest in preserving our planet and globalisation. Create a positive learning environment based on inspiration. Give the digital natives the natural extension of their identity, a wireless environment, laptop and mobile phone so there will be a connected way of learning. No classrooms, no books, no blackboard, no chalk, no homework, no subjects, no decrease of study level and teachers who are polishers of diamonds.

…………….

How to make such a Positive Leaning Environment. Ask artists, entrepreneurs, painters, philosophers, youngsters, to make a plan for a PLE. But remember, don’t invite teachers. Success guaranteed. We created Niekée from scratch without interference from the teachers."

 

24 Reacties

  1. Pas over 6 jaar voor het VWO

    Pas over 6 jaar voor het VWO het uur van de waarheid. Wie draaien er voor op als het mis gaat?

    Kinderen die graag Latijn leren worden blijkbaar niet aangetrokken door het concept (7 leeerlingen). Ondanks het binnenvliegen van hun leraar (gespecialiseerde coach).

    "Dus we gaan geen egoïstjes kweken die excellent zijn, nee we gaan mensen kweken waar de maatschappij wat aan heeft, vandaar ook de sociaal/ethische en maatschappelijke kant". Wordt straks steun geven aan leerlingen bij het streven naar excellentie gelijk gesteld met het kweken van egoIsjes? Moeten goede leerlingen gesocialiseerd worden door hen te dwingen hun zwakkere broeders en zusters te helpen? Mensen kweken waar de maatschappij wat aan heeft is als partieel doel mogelijk wenselijk (alleen zie ik daarvoor bij de scholen slechts een indirecte taak liggen) maar het roept ook associaties op met totalitaire samenlevingen. Pursuit of happiness moet minstens een gelijkberechtigd doel zijn.

  2. Heer Bommel: “Daar wordt dus

    Heer Bommel: "Daar wordt dus alles wat tot nog toe rondzwubbelt en rondflabbert uit de klaut getrokken en met allerlei onzichtbare draadjes door prof Prilwezitz aangesloten aan argeloze wezentjes. Tom Poes, wat denk jij daarvan, waarde vriend?". (Fragment uit het binnenkort te verschijnen boek "Tom Poes en de Virtuele Virtuoze Rosenmullers en Agoradrummers" dat wijlen Marten Toonder vanaf zijn wolk naar aarde gestuurd heeft).

  3. Met Sjef Drummen heb ik wel

    Met Sjef Drummen heb ik wel eens geprobeerd in discussie te gaan op Linkedin. Leeft helemaal in en op een wolk (the cloud). Valt niet mee te praten.

    Paul Rosenmöller heeft zijn nieuwe Albanië gevonden.

  4. Dat internationale aspect
    Dat internationale aspect wordt volgens mij ingegeven door politieke doelen. Weg met de natiestaat en op naar een grenzeloze wereld/eu. Dat is een win-win situatie voor onderwijs- en politieke elite. Compleet met EU subsidie, die behalve de ontvangers ervan ook de bureaucratische verstrekkers ervan ten goede komen. Inhoudelijke vragen over of die connectie met Singapore voor die kinderen nou wel het beste onderwijs behelsd zijn niet aan de orde: er is een groter doel, weg met de grenzen.

    Gelukkig heeft Poetin daar zopas al een prachtig begin mee gemaakt ….. Of begrijp ik het nu verkeerd?

  5. Internationale aspect en

    Internationale aspect en politieke doelen. Waarom het politieke doel tot globale integratie? Het streven naar één mondiale onderwijs McDonald's zowel voor wat betreft hardware en besturingssoftware als 'content' te koop bij één van de grote magnaten. Eenvormigheid is de nieuwe diversiteit. Is goedkoper. Mondiale mind control met Big Data. Dat is pas een win-win situatie. Niet voor de docent en leerling, dat is waar. Maar die begrijpen de mooie utopie ook niet. Zij moeten wat meer vertrouwen op de goede bedoelingen van de 'content'-makers uit het uitstekende virtuele milieu.

  6. Gepersonaliseerd en

    Gepersonaliseerd en gedifferentieerd leren is niet iets dat de heer Brummen zelf heeft bedacht. Het is een beweging binnen onderwijsland dat langzaam maar zeker op gang komt. De VO-raad heeft hier een project voor opgezet, project leerling 2020. Onderwijs op maat, dat aansluit bij het niveau en de talenten van een specifieke leerling, ondersteund door goede technologie. Met persoonlijke leer- en ontwikkeldoelen, ondersteund door technologie èn….. bevlogen docenten. Ook is de wereld van onze kinderen vele maten groter dan die van ons vroeger was. Er is een hele digitale wereld bijgekomen. Wat is er mis met het communiceren en samenwerken met kinderen in Signapore of Argentinië? Wij correspondeerden vroeger met Duitse leerlingen, zij schreven in het Nederlands, wij in het Duits. Een nieuwe wereld vraagt om een nieuwe aanpak, een nieuwe route en manier om ergens heen te gaan. U kunt vraagtekens zetten bij een kartrekker van deze gedachte in Roermond, of bij de pr die al dan niet goed verzorgd wordt, invulling geven aan het leren van de toekomst is geen warrig verhaal waar Tom Poes een mening over zou moeten geven.

  7. Gepersonaliseerd en

    Gepersonaliseerd en gedifferentieerd leren is niet iets dat de heer Brummen zelf heeft bedacht. Het is een beweging binnen onderwijsland dat langzaam maar zeker op gang komt. De VO-raad heeft hier een project voor opgezet, project leerling 2020. Onderwijs op maat, dat aansluit bij het niveau en de talenten van een specifieke leerling, ondersteund door goede technologie. Met persoonlijke leer- en ontwikkeldoelen, ondersteund door technologie èn….. bevlogen docenten.

    Ook is de wereld van onze kinderen vele maten groter dan die van ons vroeger was. Er is een hele digitale wereld bijgekomen. Wat is er mis met het communiceren en samenwerken met kinderen in Signapore of Argentinië? Wij correspondeerden vroeger met Duitse leerlingen, zij schreven in het Nederlands, wij in het Duits. Een nieuwe wereld vraagt om een nieuwe aanpak, een nieuwe route en manier om ergens heen te gaan. U kunt vraagtekens zetten bij een kartrekker van deze gedachte in Roermond, of bij de pr die al dan niet goed verzorgd wordt, invulling geven aan het leren van de toekomst is geen warrig, wolkerig verhaal waar Tom Poes een mening over zou moeten geven. 

  8. @ Mylène, hierboven

    @ Mylène, hierboven

     

    (citaat)  –  Onderwijs op maat, dat aansluit bij het niveau en de talenten van een specifieke leerling, ondersteund door goede technologie. (einde citaat)

     

    Goede technologie  :  wat ums Himmels Willen  is dat ?

    ???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

  9. Dat beweging dat langzaam op

    Dat beweging dat langzaam op gang komt, mag voor mij zoveel bewegen als ze wil. Zeker ook omdat de nieuwe wereld dat vraagt. Ik zeg niet, maar denk wel: "Ga jij nou eens weg met dat vingertje, nieuwe wereld en geef anderen ook eens een kans"
    Maar houd de gekkigheid dan in eigen huis. En wordt daar gelukkig met de leerlingen die aan die experimenten bloot worden gesteld.
    Ernstiger is het als instanties als de VO-Raad, eerst met opperhoofd Sjoerd en nu met Paul, ons goeie geld daaraan spenderen. Dat geld hebben wij collectief bij elkaar gesprokkeld, en dat wordt in allerlei lompe som-zakken bij de scholen afgeleverd en daar worden dan weer de hobbies van potentaten mee bekostigd. Het zijn hobbies met een hoog zweefgehalte. En het zijn potentaten die van bovenaf worden geparachuteerd en geen weet hebben van wat vakbekwame leraren in huis hebben.

  10. @ Mylene Jansen
    @ Mylene Jansen
    “Onderwijs op maat” klinkt prachtig; wie zou daar op tegen kunnen zijn? Bij mijn zoon (op een vso-vmbo) hebben ze het. In veel lessen heeft de docent voor elke leerling maar een paar minuten de tijd omdat iedere leerling ergens anders in de stof is aangeland en de klassikale lessen die er ook wel zijn sluiten weer vaak niet aan bij waar mijn zoon verder mee bezig is. Heel veel tijd wordt verlummeld omdat leerlingen vastlopen en de docent niet beschikbaar is want die zit bij een andere leerling. Mijn ervaring is dat “onderwijs op maat” vooral ongelofelijk inefficient is. En dat is dan nog in een klas van 14 leerlingen!

  11. @Mylène Janssen

    @Mylène Janssen

    Grappig dat je schrijft "Gepersonaliseerd en gedifferentieerd leren is […] is een beweging binnen onderwijsland dat langzaam maar zeker op gang komt". In de onderwijskunde gaat het al decennia over vrijwel niets anders en elke onderwijsvernieuwing vanuit Den Haag sinds ten minste de jaren 90 (basisvorming, studiehuis, passend onderwijs, ….) had dit als doel.

  12. @  mark, hierboven

    @  mark, hierboven

     

    Dat mag zo zijn (citaat)  :   In de onderwijskunde gaat het al decennia over vrijwel niets anders  – –  (einde citaat),

     

    maar dan snap ik niet wat jij, en Mylène en veel anderen, voor onderwijskunde laten doorgaan. Ik snap wel waar je op doelt  :  charlatans zijn overal, zeker ook in de krochten van de op pluche gezeten onderwijs-stuurlui en hun lucratief-raadgevende smurfen. Maar dat wil nog niet zeggen dat, wat die goegemeente, das Volk, het televisiepubliek denkt en wat door universitaire on-derwijs-geleerden *, in hun versierde "vak"'groepen in die zogeheten wetenschap onderwijskunde, alles wordt uitgekraamd, ook terecht is, of halverwege juist.

    Gewoonlijk niet, het hangt er maar vanaf : meestal PISA naast de pot, zelden fundamenteel gerechtvaardigd, zelden bruikbaar. Kwestie van koren en kaf, of liever gezegd  :  een akker met tarwe, door onkruid overwoekerd  –  waar zelfs geen glyfosfaat ** tegenop kan om de oogst te redden  – biologie, feitelijk net zo eenvoudig als onderwijskunde, voor wie begrijpt wat dat eigenlijk is, of moet zijn.

     

    * deftige naam voor sukkels met universitaire aanstellng, in een voor hen te moeilijk vakgebied, waar ze niets of  minstens te weinig van begrijpen ;

    **  onkruidveredelger via de DNA-route, uitvinding van weer andere bedriegers ;

  13. Ik ben wat verward geworden:

    Ik ben wat verward geworden:

    Het eindexamen doen wordt  bij ons van de Agora gemakkelijker. Dat doen wij op onze Nikées

    In 5 x 4 werelden²  leven

    Een intelligente leerling zou op die school zeker in minder dan 6 jaar het VWO-diploma kunnen halen. Op voorwaarde dat hij zich in een studiecel zonder ICT mag opsluiten en zo ongestoord kan studeren.

    Een Wiskunde-pakketje voor Gymnasium-I. Zitten er ook leuke plakplaatjes bij?

    “Er is ook een enorme winst door die diversiteit, die heterogeniteit van verschillende cognitie-niveau’s”??

    Wij gaan de diploma’s van de leerlingen garanderen. Krijgt iedere leerling aan het begin van de eerste klasse een garantie betreffende het minimale niveau van het eindexamen diploma dat hem uitgereikt zal worden? Of kan dat simpel naar beneden bijgesteld worden?

    Ik kan het probleem niet analyseren dus ik ga maar ven met mijn hoofd in de wolken lopen

    Wie kan drummen helpen met gentherapie. Hij lijdt aam een ernstige vorm van DNA-infectie!

    Moeten na de leraren de ouders uitgemolken worden? Ze  zijn wel gek om dat 4 dagen (2 verlofdagen) voor noppes te doen als schoolbesturen en managers zo veel verdienen!

    Na 2000 jaar onderwijs weer try and error?

    Durf en lef hebben gozers van agoranomeia  wel

    Mogen we niet meer eerder Nederlander dan wereldburger zijn en ons moers taal gebruiken? Of valt het gebruik van Nederlands straks onder de folklore van de lage landen?

    Kinderen communiceren met kinderen in Singapore. Doe dat die slimme kinderen daar toch niet aan en maak ook niet jezelf  belachelijk.

  14. Paul praat ook met docenten

    Paul praat ook met docenten

    Samenvatting VO2020-tour

    "Tijdens de tour sprak de sectororganisatie met bijna vijfhonderd bestuurders en schoolleiders en ruim veertig docenten over de toekomst van het onderwijs."

    En dat waren natuurlijk niet zomaar willekeurige docenten. Daar ging een hele selectieprocedure aan vooraf.

    Paul Rosenmöller:

    "De ervaring leert dat veranderingen in het onderwijs heel langzaam gaan. Dat moet absoluut anders."

    Bron: www.vo-raad.nl/dossiers/vo-congres-2014/snelle-modernisering-onderwijs-nodig 

  15. Beste Malmaison, jammer dat u

    Beste Malmaison, jammer dat u niet de moeite neemt het huidig onderwijs van Niekée (VMBO) nader te bestuderen. Ik deel uw ongerustheid over het onderwijs in Nederland, en zou het liefst zien dat er een goede degelijke basis onderwezen wordt door vakdocenten aan redelijk homogene groepen. Dat zowel vakdocent als leerling uitgedaagd wordt het beste uit zichzelf en de ander te halen, klassikaal waar kan en individueel waar nodig. Helaas is het onderwijs in Nederland in mijn ogen al zolang aan het draaien, keren, veranderen etc, al dan niet opgelegd door beslissingen van politici die "direct willen scoren", dat vakdocenten niet meer voldoende opgeleid en (financieel) gewaardeerd worden om dat onderwijs te kunnen geven. Onderwijs op maat heeft er op de basisschool bij mijn kinderen toe geleid dat de zorgleerlingen (15 van de 31) enigszins een maatpakket werd aangeboden, de 3 high potentials, om ze zo maar te noemen, ook. De andere leerlingen, de Havo-kinderen die met wat meer uitdaging en coaching zomaar VWO zouden kunnen doen maar ook zomaar VMBO als ze juist niet begeleid worden, ach, kijk maar. Weinig aansturing, weinig begeleiding, weinig aandacht. Dat is onderwijs op maat, onderwijs anno 2000 en nog wat. Door de manier van aanpak van Niekée, klassikaal onderwijs gesteund door ICT-toepassingen (ja, met iPad, en zonder boeken) en individuele aandacht, krijgen ook die kinderen die geen zorgleerling of high potential zijn een eerlijke kans. En ja, een Nederlands toets kan je oefenen op een mobiele telefoon, any time, any place, waarom zou je dat niet gebruiken als het werkt? En vakdocenten hebben hun eigen inbreng in hun vak, en worden niet geleid door managers en zogenaamde onderwijskundigen die het allemaal beter weten, maar nooit voor een klas gestaan hebben. Dat Agora het Niekée-concept (wat natuurlijk ook niet helemaal nieuw was) verder uitwerkt en niet terugvalt op klassikaal onderwijs aan een groep kinderen van eenzelfde niveau is wellicht een doorn in het oog van iedereen die het “oude” systeem (en dat bedoel ik niet negatief) graag terug zou zien. Maar zolang de politiek en de maatschappelijke beweging daar niet duidelijk voor kiezen, mogen er toch zeker initiatieven ontwikkeld worden die meegaan in de vaart der volkeren? En is een ieder die zijn of haar kind daaraan toevertrouwd, per definitie niet goed wijs? De onderwijsinspectie zal er op toezien dat de minimale voorwaarden, kwalitatief goed onderwijs, gehaald worden, net als ouders, docenten en managers (die zijn er toch). Ieder normaal denkend mens wenst een goede opleiding en toekomst voor kinderen, linksom of rechtsom.

  16. Mevrouw Janssen, merkwaardig

    Mevrouw Janssen, merkwaardig hoe U zo treffend juist formuleert wat onderwijs van kwaliteit inhoudt, lessen door erudiete vakbekwame leraren die klassikaal of individueel kunnen werken.
    Maar alle humbug rond dit concept, het geloof in zelfsturend onderwijs via apparaatjes, of dat nu telegraafpalen, video-apparaten, talenpractica, laptops of tablets zijn, wordt in het Niekéeconcept met zoveel humbug en geklets opgediend dat ik onmiddellijk al die mislukte experimenten voor me zie, die oa in het boek "Jongens zijn slimmer dan meisjes" als mythes onderuit gehaald worden. Ook Kirschner heeft daar behartenswaardige dingen over gezegd.
    Er worden al te veel leerlingen opgeofferd aan de geëxalteerde goede bedoelingen van vernieuwers. En de vakbekwame leraar wordt buitenspel gezet.
    En ja, U heeft gelijk, de lerarenopleidingen zijn in handen gevallen van gewetenloze en vakloze competentologen. Die moeten op de schop, daar moet onze prioriteit liggen.

  17. @   mylène &  @ malmaison ;

    @   mylène &  @ malmaison ; beide hierboven

     

    Ik heb dat Agora gedoe, spul, spectakel, concept, program (noem het zoals je wilt) al eens eerder bezien en ontleed, geanalyseerd, gefileerd  ; ben daarover toen tot eensluidende conclusie gekomen. Maar die wou niemand (hier of elders) overwegen of horen, ik ga het niet herhalen  –  het water, de beek, le ruisseau, the stream zoekt zijn eigen weg naar zee, polder-bestuurders en dit0 -docenten (inclusief het forum volkje hier, zowel als elders) ten spijt  –  water laat zich niet tegenhouden, zelfs niet door polderaars. Sedimentatie-kunde, onderdeel van geologie, is een goed voorbeeld hoe sociologische sedimentatie werkt, dat wil zeggen openbare meningsvorming  ;  behalve dat de laatste bij voortduring vertstoord wordt door oneigenlijke intrusies van partijen zonder benul van, of fundamenteel inzicht in, onderwijs.

     

    Dat wil niet zeggen dat, wie dan ook (docenten of forummers) geen mening of inzicht hebben in onderwijs ; wel dat die meningen, vaker dan niet, ex-bedded (tegengesteld aan embedded, populaire term nowadays) zijn in de context van fundamentele onderwijskunde, maar er losjes aan refereren  –  sedimentatie als los zand. Het ontbreekt aan de verbanden, fundamenteel gezien ; en daarom gaan al die aparte gezichtpunten, op zichzelf waardevol, in de algemene ruis verloren.

     

    Commentaar  : 

    [1] Het Agora concept heeft enkele interessante punten die, mits in de juiste context geplaatst, een problematisch onderdeel van de onderwijs-praktijk (massale klassen, massaal onderwijs) kunnen corrigeren en verrijken. Wat, bij voorbeeld, is er mis met "de" individuele toespitsing van onderwijs-promamma's op indidviduele kinderen ? Theoretisch tenminste.  Of willen we kadaver-discipline kweken, van de soort die juist eergisteravond (scanderend : minder, minder !) weer eens te beleven viel ?

    [2] Dat concept (individuatie) is echter beperkt toepasbaar, naar leeftijdsfase, intelligentie, gevorderdheid, interesse ; doel. Wat in groep 3 klassikaal mogelijk is (rekenen, lezen), is in groep 4 of 5 of 6 al misplaatst als methode.

    [3] Voor IT, zelfde redenering. Dat it gedoe, al die -Pads met alle letters van het alfabet : het komt er maar op aan wanneer, welke leeftijd, welk doel. We weten allang dat it-schermen twee-dimensionele resultaten oplevert, korte memorie-effekten, emotionele flash, interpretatieve verwarring  –  vraag maar es na in Silicon Valley  –  opmerkelijk : ouders kiezen daar voor it-vrije scholen. Never mind Maurice de Hondt, die een honden-benul heeft van onderwijskunde. Geen electronische schermen dus in het po ; in het vo alleen daar waar het duidelijk functioneel is  –  het komt er maar op aan of het fundamenteel werkt, effectief is ; selectief dus.

    [4] Taal toetsen 24-7 op een mobiele telefoon, is dat niet net zoiets als een debiliterende hobby ? Wie monitort dat, hoe corrigeer je dat ? Is taal leren niet een interactief leermoment tussen individuen, met klank, kleur, emotie ? Dat gaat niet langs electronische weg.

    [5] Het oude systeem heeft bewezen wat het wel en niet kan, en waar het faalt is eigenlijk ook wel duidelijk. Wat iets nieuws oplevert, is vooral twijfelachtig, als het niet op fundamenteel inzicht is gebaseerd. Van nieuwerwetsigheid moet eerst nog blijken wat het oplevert en wat beklijft.      

  18. Juist, Sassoc. Dat is pas

    Juist, Sassoc. Dat is pas echt differentiëren in het onderwijs.

  19. De Waldorf scholen waar u

    De Waldorf scholen waar u (hier en ook door andren elders op deze site) aan refereert zijn inderdaad scholen waar ict – toepassingen niet of weinig gebruikt worden, waar gewoon met pen en papier geleerd wordt, gebreid, gekliederd met modder etc. Dat hebben mijn kinderen gelukkig ook meegemaakt in het primaire onderwijs.

    Waldorf scholen zijn ook privé -scholen, toegankelijk voor de elite van regio's als Silicon Valley, waar ambitieuze, goede leerkrachten die ook nog eens een uitvoerige training doorstaan op afkomen. Het salaris zal navenant zijn. De kosten voor de ouders ook. Voor om en nabij de € 20.000 per jaar kan ik mijn kinderen ook een geweldige opleiding aanbieden. Het is misschien wel een reactie op hun eigen hectische en onvoldoende voldoening opleverend bestaan. Prima, goed voor hen. Studies over de voors en tegens van ICT in een klaslokaal zijn er te over en een ieder kan de resultaten uitleggen in zijn eigen voordeel.

    Intussen moeten wij hier in Nederland, nu op dit moment, de keuze maken voor het vervolgonderwijs. Het verontrust mij ten zeerste dat er allerlei lokale initiatieven opgestart worden, om het onderwijs waarvan veel mensen om even zovele verschillende redenen vinden dat het niet voldoet, een andere invulling te geven. Wanneer de krachten beter gebundeld worden, komt men misschien sneller tot een beter onderwijs beleid. Maar dat is nu niet zo.

    Mijn kinderen zullen hun hele leven mensen als Paul Rosenmöller, Sjef Drummen, Maurice de Hond en hun criticasters tegenkomen. Mensen met hoogdravende taal, inmiddels zelf overtuigd van hun eigen gelijk, maar dat geldt ook voor de tegenpartij. Daardoor hoeft hetgeen waar ze voor staan niet per se fout te zijn. Ik hoop oprecht dat het onderwijs en de opvoeding thuis en elders, en de wereld elders is tegenwoordig zo groot,  mijn kinderen voldoende bagage mee zullen geven om en cognitief op een behoorlijk niveau te kunnen presteren en zichzelf verder te kunnen ontwikkelen, om genoemde mensen aan te kunnen horen, en er hun eigen conclusies aan te verbinden. Zoals wij het hebben mogen ervaren in onze jeugd.

    @sassoc, ik ben het eens met uw commentaar. Overigens was het gebruik van de mobiele telefoon gericht op het oefenen voor een taaltoets. De taaltoest zelf is gewoon klassikaal, met pen en papier, op een door de weekse dag, afgenomen. Of de via de digitale snelweg opgedane kennis beklijft weet ik oprecht nog niet. En ik ben wel geïnteresseerd in uw conclusie over het Agora gedoe, omdat ik nu pas zoekende ben in de woestenij die het Nederlands Onderwijs heet.

    Totaal niet relevant, maar het spijt me dat mijn verhaal wellicht lastig te volgen is door het ontbreken van alinea's. Dat krijg ik niet voor elkaar in de editor van deze site. Gebrek aan de juiste ict kennis, maar vast wel ergens op het www te vinden. Ik zal het proberen.

  20. @  Mylène, hierboven

    @  Mylène, hierboven

     

    De tuition fees (schoolgeld) plus additional expenses in Waldorf scholen en Montessori-scholen in  Noord Amerika nagevraagd  –  response overview :

    [1] primary schools (WS), national average,  9,200 $, secondary schools 9,800 $  ;  grosso modo 15 tot 18 percent lager dan vergelijkbare private scholen in overeenkomstige locaties, en eenzelfde percentage hoger dan state-sponsored scholen ;

    [2] het national average is een slechte indicatie van wat onderwijs op nationaal (federaal) nivo kost  –  de verschillen (staten, counties, local communities) zijn zeer groot ; alleen scholen in dezelfde communities zijn redelijk vergelijkbaar ;

    [3] de gemiddelden (voor scholen door de overheid gefinancierd, in dezelfde lokaties, cijfers die ook sterk uiteen lopen naar local living cost indices en les-aanbod) liggen iets lager 6.800 tot 8,600 $ ;

    [3] een deel van het hogere schoolgeld (WS) gaat naar extra-curriculaire activiteiten en lessen buiten het reguliere (vereiste) les-aanbod om ; vergelijkbare lessen zijn vergelijkbaar/even duur als in andere scholen ;

    [4] private schools in vergelijkbare situaties vragen 10,600 tot 16,200 $ ; daarin evenzo geld voor extra lessen en -activeiten ; er zijn veel uitschieters, vooral naar boven, naar gelang van local conditions ;

    [5] de salarissen (WS) zijn, vergeleken met private schools, gematigd lager, circa 15 tot 20 percent minder   –  ongetwijfeld (ook) ingegeven door idealisme om in deze soort school te werken ;

    [6] de salarissen (WS) in Silicon Valley zijn 15 tot 20 percent hoger dan het amerikaans gemiddelde ; zoals overigens overal in California ; wel is het zo dat het ouderbestand gemakkelijker mobiliseerbaar is voor extra-curriculaire uitgaven ;

    [7] de tuition fees in Montessori-scholen in Silicon Valley zijn wat hoger, vergeleken met WS, 12,600 (po) tot 14,200 (vo, onderbouw) ;

    valleymontessorischool.reachlocal.net/admissions/tuition-fees-schedules/

    [8] ouders van deze scholen in Silicon Valley (die merendeels in it bedrijven werken) geven onveranderlijk aan dat ze een it-vrije omgeving kiezen voor hun kinderen ; dat geldt zeer sterk voor po, maar zelfs ook nog voor vo ;

    www.nytimes.com/2011/10/23/technology/at-waldorf-school-in-silicon-valley-technology-can-wait.html?pagewanted=all/&gwh=231E51A1D644B2EE93F74EB01D566CD0&gwt=regi

    [8] beide soorten scholen (in SV) zijn feitelijk private scholen ; voor beide school types geldt ook dat leerlingen nooit worden geweigerd vanwege te laag betaald schoolgeld ; ze runnen affordable progrmams ; trouwens net als grote amerikaanse universiteiten doen ;

     

    Commentaar. Die schoolgeld percentages komen ons hoog voor  –  maar is dat niet vooral omdat we in NL geen inzicht hebben in de werkelijke kosten voor onderwijs ?  De 20,000 euro, die jij noemt, worden hier (NL) nergens betaald ; LC en soortgelijke uitgezonderd ; de NL-internationale scholen (ook privaat) blijven evenzo daaronder.

    Overigens komen de gemiddelden aardig in de buurt van wat Seger Weehuizen (malmaison) steeds aanduidt als het bedrag dat "de overheid" in elke leerling steekt, of (teruggaaf) zou moeten steken : 8,000 euro.

     

    Alle bedragen per leerling, per schooljaar. Het behoeft geen betoog dat  bedragen naar locatie onderling nog sterk afwijken.

  21. @  Mylène, hierboven | inzake

    @  Mylène, hierboven | inzake Agora

     

    Je vroeg naar mijn indruk re : Agora.

    Een curieuze mix van theorie (op onderdelen refererend aan fundamentele principes en zeker niet onjuist), met opportunisme en verlokkend perspectief, en experimenteer-drift. Een bijenkorf met veel volkeren.  Misschien kan dat en komt het tenslotte goed uit.

    What else ? dat is nog niet duidelijk. Voorzichtig te omschrijven als  : gok op de toekomst ; i.i.g. niet een established school type  –  het kan goed gaan, misschien zelfs heel goed ; of, even goed, niet.

     

    Winnie-the-Pooh zou zeggen : you can never tell with bees.

     

    Wat Sjef Drummen (directielid Niekéé) zegt, is zowel waar als illusoir  –  dat rijmt en dat is geen toeval. Hij beschrijft fundamentele aspecten (grotendeels juist,overigens niet nieuw want ontleend aan materie elders). Ik merk tegelijkertijd dat mijn haren rijzen (niet door statische electriciteit) door andere quotes van hem, waarin populistische wasem. Het komt er ook op aan wie de school runt, wie de lessen verzorgen, wie de atmosfeer gaan bepalen ; de relatie tot andere school-types onder de Agora paraplu, die schijnt wel geborgd ; soort vangnet, misschien.

    Overigens, juist Agora heeft momenteel diverse school- modellen onder eigen dak verzameld. Ze kunnen daarmee misschien allerlei kanten uit ?

     

    Ik ben buitengewoon geporteerd voor een school die door docenten gezamenlijk wordt gerund : het eni9ge acceptabele onderwijs-type natuurlijk.

    Maar nu herinner ik me gelijktijdig een geval van een school in Breda, die, idealistisch-idealiter was of zou worden onderbouwd  ;  waar na amper twee maand begin een interimmer werd aangesteld om de puinhoop op te ruimen (in dat geval had de Inspectie, zeldzamerwijs, gelijk)  ;  de puinhoop van iemand (zeer geporteerd voor it, maar dat terzkijde), een educational pionier en "verniewler" die kort daarvoor ook al eens (in Dordrecht) echec had gebakken.

     

    So here it is, Winnie-the-Pooh saying : you can never tell with bees.

     

  22. Daisy Christodoulou in de
    Daisy Christodoulou in de American Educator van voorjaar 2014:

    “Minding the Knowledge Gap
    The Importance of Content in Student Learning”

    www.aft.org/pdfs/americaneducator/spring2014/Christodoulou.pdf

    “If our pedagogy were to promote learning, then it would recognize the importance of teacher-led instruction and guided practice. Instead, teachers are advised not to direct their pupils and are encouraged to facilitate unguided projects. If our schools wanted to ensure that all pupils could read effectively by the time they were 16, then they would focus on gradually building up the amount of important cultural knowledge pupils needed to learn. Instead, schools teach random and often trivial bits of infor- mation, many of which the pupils already know.”

Reacties zijn gesloten.