7 Reacties

  1. Geweldig… wat een idee…

    Geweldig… wat een idee… daar zullen veel docenten heel blij mee zijn. Misschien moet de schrijver van dit stukje en de schrijver van het artikel zoch toch een keer na laten kijken, qua functioneren van de hersenen zal ik maar zeggen. Wat een treurigheid.

  2. In het artikel staat:

    In het artikel staat:

    Jongeren hebben regelmaat nodig en een docent moet een rolmodel zijn; twee keer per jaar ziek, is een slecht voorbeeld voor de student. Op EuroCollege komt zo iemand op de hitlijst voor ontslag want een student kan niet op zo’n begeleider bouwen.

    Dat is niet uit mijn BON-hart gegrepen.

  3. Het risico wordt volledig bij

    Het risico wordt volledig bij de 'part-timer' gelegd. Waarom zijn deze deeltijdmedewerkers aanvankelijk aangenomen? Was het een bewuste keuze van de aspirant deeltijdmedewerker zelf? Heeft de deeltijdmedewerker de flexibele schil zelf uitgevonden? Kan deze veredelde uitzendkracht nooit ziek zijn ('twee keer per jaar ziek' – 'hitlijst voor ontslag')? De suggestie is dat de deeltijdmedewerker om een andere reden dan een fysieke zich ziek meldt. Uit het verhaal spreekt een niet passend aanname- en personeelsbeleid. De stoep blijft zo wel erg schoon. Het kan natuurlijk zijn dat juist op deze school de medewerkers er de kantjes vanaf lopen. Hoe zou dat komen? Interessant te vernemen dat dit tot een 'hitlijst voor ontslag' leidt. Let op: dit kan niet zomaar (tenzij het om een tijdelijk 'contractje' gaat); eerst het personeelsdossier opbouwen, passende waarschuwingen geven, en dan kan door de rechter getoetst ontslag volgen. Wellicht zijn er andere methoden voor het behoud van trouw en hardwerkend personeel. Tussen de regels door lees ik dat het om (gechargeerd: ) 'blonde grietjes met zorgtaken' gaat, en dat de directeur die niet als rolmodel voor zijn leerlingen kan zien. Beter aannamebeleid maken?

     

     

  4. [HOS-nota 1983/1984] “Leraren

    [HOS-nota 1983/1984] "Leraren gingen veel minder verdienen en dat trok een ander, lager niveau docenten. De derde emancipatiegolf trok daarnaast veel vrouwen in het onderwijs aan die parttime gingen werken. Een goede docent of begeleider zijn vraagt echter een volledige inzet en betrokkenheid en als scholen dan werken met parttime begeleiding, dan schiet je per definitie altijd te kort."

     

    "Op mijn particuliere mbo- en hbo-school heb ik in het verleden met parttime begeleiders gewerkt, omdat het me armslag gaf en een flexibele schil aan krachten, maar dat heeft niet lang geduurd. Het gebrek aan motivatie en discipline en het om de haverklap ziek melden, heeft mij doen besluiten om nooit meer parttimers aan te nemen op belangrijke functies voor studenten. Parttimers geven niet het juiste voorbeeld van hoe je een klus moet aanpakken en bovendien kunnen studenten niet bouwen op iemand die er alleen op maandag en dinsdag is. Wij maken wel uitzondering voor docenten uit het bedrijfsleven. Deze brengen een professionele mentaliteit mee en beschikken over zware cv’s. Een docent begeleidt bij ons echter niet. Hij is er puur voor zijn vak."

     

    Vrijheid, blijheid, en toch zet ik vraagtekens bij dit verhaal. Positief is dat hij de kwaliteit van het onderwijs hoog heeft zitten, en continuïteit wil bieden. Hij noemt de HOS-nota als oorzaak van veel ellende. Hij heeft het personeel afkomstig uit het bedrijfsleven hoog zitten, vanwege een betere arbeidsdiscipline, en zwaardere c.v.'s. Ik neem hierbij aan dat die c.v.'s relevantie hebben voor de onderwijspraktijk. Ook neem ik aan dat dit personeel marktconform wordt beloond? 😉

  5. Als je in het reguliere (dus

    Als je in het reguliere (dus niet-particuliere) onderwijs wilt werken moet je kiezen:

    – als je je werk goed wilt doen, kies je voor een part-time aanstelling terwijl je er 40 uur (of meer) voor moet werken.

    – je kiest voor een voltijdsaanstelling en laat dan noodgedwongen een aantal belangrijke zaken vallen om te kunnen overleven en je 67e min of meer gezond te kunnen halen.

  6. Ik vind dit een naar stuk.

    Ik vind dit een naar stuk. Geschreven vanuit een echt gevoelde frustratie maar weinig kritisch. Ik heb het gevoel dat deze directeur zijn personeelsbeleid niet erg op orde heeft. Het onderscheid tussen fulltime docenten met hart voor de zaak en parttimers, die er de kantjes vanaf lopen herken ik totaal niet. Ik heb zelf jaren op een MBO/HBO opleiding tussen fulltime en parttime werkende docenten verkeerd en het verschil in arbeidsmoraal zat hem echt niet in de lengte van de werktijd. Wel heb ik meegemaakt dat parttimers zonder vast contract door de organisatie schandelijk behandeld werden en uiteindelijk via de rechter hun recht moesten halen.

    Het ziekteverzuimbeleid in deze organisatie komt bijzonder onsympathiek maar tegenwoordig helaas niet uitzonderlijk over. Uitgangspunt lijkt te zijn dat ziek zijn “een keuze” is, zodat twee keer ziek per jaar twee keer een verkeerde keuze is en dus kom je “op de hitlijst voor ontslag”. Hoe verzin je trouwens zo’n terminologie. Met “passionele docenten met een winnaarsmentaliteit” heb ik ook niets. Wel met goede, betrouwbare, liefst bevoegde docenten, die  zich  gesteund kunnen voelen door een goed objectief personeelsbeleid. 

  7. Ach, wat is een parttimer?

    Ach, wat is een parttimer?

    Een leraar die  20 lesuren geeft? Dat is een fulltimer in de overige OESO-landen.

    Dat wij deze situatie met z'n allen geaccepteerd hebben vind ik wonderlijk.

    Karin

Reacties zijn gesloten.