Plannen voor lerarenregister in Engeland

De Labour partij wil in Engeland na de verkiezingen (Labour is nu de oppositie) een lerarenregister invoeren. Zie de berichtgeving op de BBC website. Interessant in verband met het Nederlandse lerarenregister.

2 Reacties

  1. Ik zou absoluut geen

    Ik zou absoluut geen vertrouwen in een arts hebben die 40 jaar geleden afstudeerde en daarna zijn vak niet bijgehouden heeft. De mogelijkheden die een arts heeft om een patiënt te diagnosticeren of te genezen zijn in die 40 jaar enorm toegenomen. En daar zitten volkomen nieuwe mogelijkheden en inzichten bij waarvan de arts bij zijn afstuderen geen weet of vermoeden had. Ik ben blij dat er op gelet wordt dat artsen hun vak en specialisme goed bijhouden. Maar ik denk niet dat de leraar klassieke talen van mijn kinderen in de loop van de tijd slechter gaat lesgeven omdat hij niet aan bijscholing doet. Aan Latijn en Klassiek Grieks verandert echt niets meer. En de doctorandus-natuurkundeleraar hoeft ook niet aan bijscholing te doen. Het schoolcurriculum voor Natuurkunde kan natuurlijk wel een beetje veranderen maar het gaat daarbij zelden om Natuurkunde die voor de docent nieuw is en mocht het toch het geval zijn dan kan hij zich op eigen kracht inwerken door de verwantschap met de andere topics in zijn vak. In tegenstelling tot de arts weet de natuurkundeleraar daarbij wat hij niet weet maar wel moet weten. En ook de moderne vreemde talen veranderen niet zo snel dat voor de betreffende leraren bijscholing nodig is. Er zijn wel veel recente theorieën en nieuwe probeerseltjes op het gebied van didaktiek maar het succes ervan is te klein om van de leraar te eisen dat hij er onder toezicht kennis van neemt. Bijscholing van goed opgeleide docenten om hun kennis op peil te houden en daarmee het inschrijven in een beroepsregister is volkomen overbodig en daardoor afstotend. Het zonder intrinsieke rechtvaardiging voor leraren na-apen van wat voor de volksgezondheid en daarmee voor de professionele standing  van artsen goed is verbetert het onderwijs noch de professionele standing van de leraren. Daarvoor is herstel van de traditionele vrijheid en verantwoordelijkheid nodig die de schoolbesturen hen hebben afgepakt.

    Dat neemt niet weg dat op scholen sommige ouders geïnteresseerd kunnen zijn in de door de afzonderlijke docenten behaalde diplomata en hun curricula vitae en daarop ook recht zouden moeten hebben.

  2. Achtergrondinformatie:

    Achtergrondinformatie:

     

    Certified teacher

    – Database of regulated professions in the European Union; generic name of profession; secondary school teacher (beroep nr. 3010) – via European Commission; [the EU single] internal market; free movement of professionals; regulated professions database.

     

    Omdat wellicht 5% leraren in het buitenland wil werken, zullen ook de overige 95% leraren onder de 500 miljoen inwoners van de Europese Unie onder dezelfde voorwaarden worden geregistreerd. Doelstelling: alle bestaande beroepen administratief verwerken, registreren, en onder centraal gezag plaatsen. Dit geeft eenvoud bij een centrale besluitvorming. ['Liberté,] Égalité, Fraternité '. De 'liberté' komt na de verplichte registratie.

Reacties zijn gesloten.