Enquete eindrapport commissie Toekomst Wiskunde Onderwijs

Het bestuur van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren organiseert dat zo op haar eigen manier, onder enige druk van OC&W wellicht. Ongeveer 4 dagen voor 252 pagina’s. Een stapel die ik toch maar een beetje doorgespit heb voor dit stukje corrigerende geschiedschrijving:

www.beteronderwijsnederland.nl/content/denken-en-doen-siersma-en-de-rekenmachinelobby

Verzonden: maandag 4 februari 2013 15:21
To: ledenadministratie@nvvw.nl
Onderwerp: FW: NVvW eindrapport vernieuwing wiskundeonderwijs

Aan alle leden van de NVvW

Aan: ledenadministratie@nvvw.nl
Onderwerp: NVvW – eindrapport vernieuwing wiskundeonderwijs

Collega,

Op 9 januari presenteerde cTWO haar eindrapport aan de staatssecretaris van onderwijs, cultuur en wetenschappen. Een belangrijk document voor het wiskundeonderwijs. Aansluitend bij de opdracht formuleert de commissie een aantal conclusies en doet daarnaast een aantal aanbevelingen. Als bestuur van de NVvW horen we graag uw mening over de conclusies en aanbevelingen. Voor het rapport verwijzen we naar de site van cTWO, waar het te downloaden is.

Enkele gevolgen van het rapport zijn merkbaar in de voorstellen voor de inhoud van de wiskunde vakken. Ik noem u:

1. de wijze waarop statistiek in Wiskunde A en C wordt behandeld bereidt beter voor op de wijze waarop in de vervolgopleidingen statistiek wordt gebruikt;

2. de vergaande vernieuwing van het Wiskunde C-programma op vwo, waardoor het niet langer een deelverzameling is van Wiskunde A maar een eigen inhoud heeft die is toegesneden op leerlingen in het profiel Cultuur en Maatschappij en hun vervolgopleidingen;

3. een programma Wiskunde B havo dat beter past in het beperkte aantal studielasturen;

4. in de meetkundedomeinen van de Wiskunde B-programma’s krijgt analytische meetkunde een grotere rol, waardoor het programma coherenter wordt en de algebraïsche vaardigheden worden versterkt;

5. de bijgestelde programma’s voor Wiskunde D op grond van de ervaringen die sinds de invoering in 2007 zijn opgedaan; 6. wiskundige denkactiviteiten als een rode draad door alle wiskundevakken.

Uw mening is belangrijk voor ons als bestuur om standpunten in te nemen of bepaalde standpunten bij te stellen. Uit publicaties in Euclides, of uit de jaarrede van onze voorzitter, hebt u waarschijnlijk wel een idee welke standpunten het bestuur heeft, maar we zijn gaarne bereid, indien nodig, standpunten bij te stellen.

In de enquête die u met behulp van de link docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dEtQWTJNUGtkSGx6VzgzRWNmN056T1E6MQ vindt, kunt u op een schaal van 1 tot en met 4 aangeven wat u van de conclusie of aanbeveling vindt. Bedenk bij het beantwoorden van de vragen dat het niet over het huidige examenprogramma gaat, maar over het programma dat in 2015 ingevoerd wordt.

Als u bij een conclusie of standpunt een 4 geeft, krijgt u de mogelijkheid om dit aan het einde van de enquête in ongeveer 30 woorden toe te lichten.

De sluitingsdatum van de enquête is 8 februari. Als bestuur moeten we aan het einde van die week een notitie indienen bij OCW.

Er zal in ieder geval verslag gedaan worden over de resultaten van de enquête in Euclides. Mogelijk organiseert de vereniging een extra vergadering om over het eindrapport en de resultaten van de enquête met u van gedachten te wisselen. Hiervan krijgt u dan zo spoedig mogelijk bericht.

Namens het bestuur van de NVvW,

…….

Geen woord over de tussendoelen voor de onderbouw. Hoe groot is eigenlijk het gevaar dat die voornamelijk voorbereiden op Wiskunde A op HAVO-niveau? Wat is er met kwadraat afsplitsen gebeurd bijvoorbeeld? Zie ook: www.beteronderwijsnederland.nl/content/wiskundemeisjes-pw

Als je doorklikt naar de enquête dan zie je ook dat beetje verstopte punt eruit springen:

6. wiskundige denkactiviteiten als een rode draad door alle wiskundevakken.

Lees: voor iedereen. Wie vinden dat eigenlijk zo belangrijk?

www.beteronderwijsnederland.nl/forum/voorzitter-pwn-neemt-handboek-ontvangst-niet-dus-0

Ongeveer 10 overwegingen voor bij het invullen vindt u hier:

www.beteronderwijsnederland.nl/content/transfer-en-transitie

1 Reactie

  1. “Wiskundige denkactiviteiten

    "Wiskundige denkactiviteiten als een rode draad door alle wiskundevakken"? 

    Wonderlijk.

     

Reacties zijn gesloten.