Heeft iemand al fut om te kijken of deze rekensite wel deugt…
Nieuwe sprookjes van APS en de gecijferdheidkwakzalvers? Of? Martin Sommer schrijft op zaterdag 26-1 over APS op NOT (zie ook www.beteronderwijsnederland.nl/content/een-kennismaking-met-de-not), kiest APS eieren voor haar geld? Ik zou zeggen, bekijk het maar. Mislukkingen uit het verleden leiden wellicht tot nieuwe inzichten, zelfs bij Kees Hoogland en Mieke van Groenestijn. Achtergrondinformatie:
www.beteronderwijsnederland.nl/content/transfer-en-transitie
www.beteronderwijsnederland.nl/nieuws/staartdeling-terug-engeland-rekenniveau-moet-omhoog
www.beteronderwijsnederland.nl/content/wizwijs
Deze verzameling van uitspraken laat zien aan wie we de verwoesting van het rekenonderonderwijs te danken hebben:
www.beteronderwijsnederland.nl/content/uitspraken-rekenen
www.fisme.science.uu.nl/wiki/index.php/Kennisbasis_rekenen-wiskunde_lerarenopleiding_basisonderwijs
U vindt het verder wel:
Het Wikiteam verzorgt de wiki-pagina’s over reken-wiskundeonderwijs
Dolly van Eerde – FI – de rol van taal in rekenen-wiskunde
Sylvia Eerhart – FI – redactie
Vincent Jonker – FI – po, vmbo, mbo, onderbouw vo, ict
Ronald Keijzer – lerarenopleiding
Nathalie Kuijpers – FI – redactie
Evelien Loeffen – KPC-groep – po, vo
Anneke Noteboom – SLO – po
Nico Olofsen – Hogeschool IPABO, Amsterdam – po, lerarenopleiding
Marjolijn Peltenburg – FI – s(b)o
Martin van Reeuwijk – APS – vo, ict
Zwanie van Rij – CPS – po, vo
Victor Schmidt – SLO – vo, ict
Rob van Tricht – FI – grote rekendag, nationale rekendagen
Mark Uwland – FI – redactie
Wim van Velthoven – FI – ICT
Maaike Verschuren – CPS – po, vo
Madeleine Vliegenthart – APS – po, vo
Nathalie de Weerd – Hogeschool Windesheim – po, lerarenopleiding
Peter van Wijk – APS – vo, ict
Monica Wijers – FI – po, vmbo, mbo, onderbouw vo, bovenbouw vo
(lijstje gekopieerd van www.beteronderwijsnederland.nl/content/fi-wikis-wie-haalt-ze-uit-de-lucht, een blogje op de rand dat niet door de nog steeds onvolprezen moderatie van dit forum heen kwam, maar nog wel in licht roze te lezen is, en een oproep is aan de nieuwe directie in Utrecht)
Ik heb een stukje van de demo
Ik heb een stukje van de demo bekeken. Ik heb eerlijk egzegd geen ervaring met vmbo, maar vind de popie debiliserende toon (als je op de foto van het filmpje klikt, dan start een leuk filmpje) geheel in lijn met de titel van het project "effuhrekenuh". Bedoeld om aan de leerlingen te laten zien hoe cool de opstellers wel niet zijn.
Vraag aan docenten die wel ervaring hebben met vmbo leerlingen: is het werkelijk nodig ze als deniel aan te spreken of prikken ze daar gewoon doorheen?
Ik zit de video van de
Ik zit de video van de veldraadpleging over de 3s toetsen te bekijken. Ed de Moor is nu aan het woord, spreekt ook namens Treffers. Zie ook www.beteronderwijsnederland.nl/forum/de-website-van-de-2-na-laatste-fi-directeur
Grappig om te horen dat bij tenminste bij 1 iemand van SLO de vingers jeuken over de referentiekaders. Meer later.
Interessante brief in de NRC
Interessante brief in de NRC vandaag. Van weer een wiskundejuf. Over de rekentoetsen.
Joost,
Joost, De naam is Douwe Jan Douwes; dat klinkt volgens mij toch vriendelijker dan Douwe (en nog wat). Ik was niet uitgenodigd, maar had mezelf aangemeld. Waarom? Om meerdere redenen ben ik geïnteresseerd in het rekenonderwijs en bovendien vind ik mezelf deskundig genoeg om mijn meningen visie te laten horen op dergelijke bijeenkomsten. Ik kan mij niet voorstellen dat mails van jou aan mij bouncen, of je moet een typfout in het mailadres maken. Iets anders is of ik op mails van jou reageer: dat is mijn vrije keuze toch?
Aangenaam Douwe Jan. Het
Aangenaam Douwe Jan. Het eerste contact. Ik heb je gemaild nav de poging om in www.beteronderwijsnederland.nl/content/freudenthal-1968-“vrijwel-niemand-gebruikt-later-die-rekenvaardigheid-de-praktijk”-1 de duscussie te stoppen. Die boodschap kwam terug. Klachten over mijn posts kunt u hier kwijt: www.beteronderwijsnederland.nl/forum/meldpunt-klachten-over-lonesomejoe
Virendelijke groet, Joost
PS als het adres hieronder niet klopt dan hoor ik het wel.
Excuses voor de typefouten.
Excuses voor de typefouten. Wat zou het handig zijn als correctie mogelijk was na druk op de knop.
Eerder schreef Douwe Jan op
Eerder schreef Douwe Jan op dit forum: Het rekenonderwijs is niet gesloopt. We staan tenslotte in de internationale top. In het realistisch rekenen zijn basale rekenvaardigheden altijd essentieel geweest, al horen sommen als 654×727 en 72484:23,4 daar niet (meer) bij.
Realistisch rekenen is geen ideologie, maar een goed overdachte rekendidactiek, waarover genoeg gepubliceerd is voordat ze massaal is ingevoerd. Niet omdat iemand of een instituut daar belang bij had, maar omdat Nederland er behoefte aan had.
Hier is er nog 1 van DJD:
Hier is er nog 1 van DJD:
In de visie van het realistische rekenen zijn bij een som als 3×6 twee zaken van belang. Aan de ene kant is het essentieel om te begrijpen wat de uitdrukking betekent en wat vermenigvuldigen betekent, zodat het verschil met 3+6 niet alleen van het herkennen van een karakter afhangt, maar meteen ook refereert aan het begrijpen. Aan de andere kant is van even groot belang het kennen, gememoriseerd, van de uitkomst.
Tegenstanders van RR die dat laatste ontkennen, maken zich volgens mij schuldig aan demagogie.
Het beperken tot het leren van de uitkomst in de hoop of verwachting dat het begrip dan later wel volgt, lijkt mij gevaarlijk. In de 'buitenwereld' komt 3×6 namelijk niet vaak los voor. Veel waarschijnlijker is het om een opdracht tegen te komen als: tel jij even hoeveel blikken er nog in het magazijn staan? En dat het dan 3 rijen van 6 blikken blijken te zijn. Hoe beslis je dan of 3×6 of 3+6 uitgerekend moet worden, wanneer je niet hoeft te weten wat vermenigvuldigen en optellen betekenen en schattend rekenen bovendien onbekend is?
Ik las ook in www
Ik las ook in www.beteronderwijsnederland.nl/content/freudenthal-1968-“vrijwel-niemand-gebruikt-later-die-rekenvaardigheid-de-praktijk”-1 van DJD: Deze mail, aangekondigd als eerste van een serie, lijkt echter veel meer te gaan om een persoonlijke aanval op Hans Freudenthal. Deze manier vind ik ver beneden de maat. Ik stel voor deze serie niet voort te zetten.
En in http://www
En in www.beteronderwijsnederland.nl/content/meijerink-proof is de reactie ook opvallend: Het zou ook wel heel vervelend zijn als het CITO het nu bij het rechte eind zou hebben. Verbeterde rekenprestaties kunnen nog niet worden toegeschreven aan invoering van de methode RekenZeker, of aan verbeterde curricula op de pabo, of aan BON-scholen. Kortom, dit resultaat zou heel slecht uitkomen. Straks gaat iemand nog concluderen dat commissie Lenstra gelijk had en dat het helemaal niet aan de realistische rekendidactiek ligt. Stel je voor!
Wat is het toch jammer dat
Wat is het toch jammer dat die video niet openbaar is.
Toch ook een compliment. DJD
Toch ook een compliment. DJD staat niet in dit schandelijke document: www.beteronderwijsnederland.nl/sites/beteronderwijsnederland.nl/files/legitimatierapport.pdf
Tja, die kennisbasis voor DJD
Tja, die kennisbasis voor DJD's PABO. Hier staat'ie: www.math.vu.nl/~jhulshof/KB.pdf. Kijk eens op pagina (lucky number) 69. Ik zie dat er ook een samenvatting is. Zo genereert het FI werk en inkomsten: www.fisme.science.uu.nl/panama/opleidersnetwerk/opleidersdag2009/SamenvattingKennisbasisRekenenWiskundePabo.pdf
En het was 1 van deze
En het was 1 van deze schrijvers die me tijdens de receptie in Den Haag uitlegde dat 1/3 van een pizza geen optie is omdat je een hoek niet in 3-en kunt delen. Beste DJD, ik wil nog wel een keer een bezoekje brengen aan welke PABO dan ook om iets over vierendelen uit te leggen. Zie ook voetnoot 13 in www.math.vu.nl/~jhulshof/reader.pdf. Tegen een APS-tariefje.
Wat is het toch jammer dat er
Wat is het toch jammer dat er geen video's zijn van de cTWO-tussendoelenraadplegingen. Een verhaal part: www.beteronderwijsnederland.nl/content/12-december-de-evaluatie-van-de-nieuwe-tussendoelen-de-vo-onderbouw Interessant was de zwartmakerij achteraf vanuit het FI-circuit naar de ongewenste buitenstaanders ("die mevrouw tussen jou en Jan"). Maar wel de driehoek van Pascal uit de onderbouw houden. Maar goed, na de Jo Bolaer hoax weten we hoe het zit, niet waar Marian?
Uit een mail aan DJ:
Uit een mail aan DJ: Verwoesting van het rekenonderwijs. Valt niet meer te ontkennen. Ik heb geprobeerd mee te denken DJ, als enige criticaster mag ik wel zeggen, tegen alle adviezen in. Zie bijvoorbeeld www.few.vu.nl/~jhulshof/TALtalk en www.beteronderwijsnederland.nl/content/verbied-de-rekenmachine-bij-rekenen-en-wiskunde Helaas, de kerk was niet geïnteresseerd. Het is uit en klaar. De Boaler affaire mag toch iedereen de ogen nu wel geopend hebben? Vriendelijke groet, Joost.
Ovrigens, DJ, ffrekenen staat
Ovrigens, DJ, ffrekenen staat bovenaan hier: www.fisme.science.uu.nl/wiki/index.php/Hoofdpagina
Zie ook: www.beteronderwijsnederland.nl/content/fi-wikis-wie-haalt-ze-uit-de-lucht
Foutje, bovenaan hier: http:/
Foutje, bovenaan hier: www.fisme.science.uu.nl/wiki/index.php/Hoofdpagina (nog steeds in de lucht).