10 Reacties

  1. Dat was dus vorig jaar. De 31

    Dat was dus vorig jaar. De 31-ste Panama conferentie is nog niet op het web te vinden. Of kijk ik verkeerd?

  2. Verbazingwekkend hoeveel

    Verbazingwekkend hoeveel mensen zich beroepshalve bezighouden met meta-vragen betreffende het rekenonderwijs in de basisschool. Waar leidt dit allemaal naartoe? Bedenk dat dit al enige decennia aan de gang is. Zoveel denkkracht bij elkaar zou toch tot grootse verbeteringen moeten leiden, intussen? Maar die blijven maar uit, ondanks al die conferenties.

  3. Ter illustratie hieronder een

    Ter illustratie hieronder een kleine selectieve greep uit het programma. 350 euro exclusief overnachting. Wie betaalt dat en waarvoor telt het mee? Je mag toch hopen niet voor het lerarenregister.

  4. What does it mean to

    What does it mean to understand some mathematics?

    Zalman Usiskin (University of Chicago)

    It is a universal goal that students should not only be able to do mathematics, but they should understand the mathematics they are doing. This presentation concerns what it means to have the understanding of a piece of mathematics. For the learner, we make the case for the existence at least five dimensions to this understanding: a skill-algorithm dimension, a property-proof dimension, a use- application (modeling) dimension, a representation-metaphor dimension, and a history-culture dimension. For the teacher, there are at least four realms: didactical content knowledge; concept analysis; problem analysis; and connections and generalizations to other mathematics.
     

    Zomaar een plenaire lezing. Some conference.

  5. Het Groot Nationaal

    Het Groot Nationaal Rekenonderzoek 

    Marthe Straatemeier, Han van der Maas, Brenda Jansen (Universiteit van Amsterdam), Kees Hoogland (APS), Evelyn Kroesbergen, Sylvia van Borkulo, Marja van den Heuvel-Panhuizen (Universiteit Utrecht), Kees van Putten & Marian Hickendorff (Universiteit Leiden)

     

    Het Groot Nationaal Rekenonderzoek (GNRO) is een initiatief van NTR, VPRO, de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek NWO en enkele onderzoeksgroepen in Nederland. Op de website van het Groot Nationaal onderzoek konden bezoekers in 2012 verschillende rekentesten maken. Deelnemers konden meedoen aan onderzoekjes over bijvoorbeeld rekenangst, dyscalculie en rekenstrategieën. Uiteindelijk hebben meer dan 5000 deelnemers aan één of meer testen deelgenomen, waarbij het mogelijk was alle datasets koppelen. In dit symposium presenteren we de eerste resultaten van deze unieke dataset. 

    Illustratief, goede onderzoekers die de facto gedwongen worden hun goede naam op het spel te zetten door op een affiche te staan met gecijferde pseudowetenschappers. 

    Zou Marja de staartdelinghufter gevonden hebben?

  6. Rekenonderzoek vanuit de

    Rekenonderzoek vanuit de rekenlectoraten om zicht te krijgen op de kennisbasis binnen de opleiding Diny van der Aalsvoort (Hogeschool Saxion), Sui Lin Goei & Jarise Kaskens (Hogeschool Windesheim), Mieke van Groenestijn, Marjolein Kool & Marianne Konings (Hogeschool Utrecht), Ronald Keijzer & Josje van der Linden (Hogeschool iPabo)

     
    De prestaties voor rekenen-wiskunde moeten omhoog. ‘Begin bij de leraar’ is daarbij het devies. Sinds 2001 zijn er lectoren werkzaam in het Hoger Beroepsonderwijs. Lectoren doen onderzoek ten behoeve van de beroepspraktijk en de ontwikkeling van de opleiding, waar zij zijn aangesteld. Er zijn momenteel vier lectoren werkzaam op het gebied van reken-wiskundeonderwijs. 
    In dit symposium wordt uitgelegd wat praktijkgericht onderzoek is en wat we daar binnen de vier rekenlectoraten onder verstaan. Daarnaast een schets van vier voorbeelden van praktijkgericht onderzoek dat binnen de vier lectoraten wordt uitgevoerd. Een referent zal reflecteren op de inhouden. 
     

    Wie is de referent? Harrie Eikelhof zelf? Of wordt het weer de anonieme peer review waar we bij NLT mee zijn geconfronteerd?

  7.  Leerlingen in het speciaal

     Leerlingen in het speciaal basisonderwijs kunnen meer op het gebied van rekenen-wiskunde
    Marjolijn Peltenburg & Marja van den Heuvel-Panhuizen (Freudenthal Instituut & Faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Utrecht)

     

    In deze parallellezing presenteren we het Impulse project van het Freudenthal Instituut. In dit onderzoeksproject staat de vraag centraal of leerlingen in het speciaal basisonderwijs (sbo), die een flinke leerachterstand kunnen hebben vergeleken met hun leeftijdsgenoten in het gewone basisonderwijs, meer kunnen op reken-wiskundig gebied dan doorgaans wordt gedacht.

    Zie hier: www.fisme.science.uu.nl/staff/marjolijnp/

    Vlaggetjes en meer: www.fisme.science.uu.nl/speciaalrekenen/

    Oja, de afkorting staat voor:

    Inquiring Mathematical Power and Unexploited Learning of Special Education students

    The powers that be, wat staat hier?

  8. Met Kijken naar Kinderen een

    Met Kijken naar Kinderen een brug slaan tussen theorie en onderwijspraktijk 

    Belinda Terlouw (Katholieke Pabo Zwolle) 

    Een werkgroep waarin het concept uit de doeken wordt gedaan geïllustreerd met concrete voorbeelden. We gaan vervolgens samen aan de slag. Wat kunnen wij zelf waarnemen en hoe verhoudt zich dit tot wat leraren en studenten kunnen waarnemen? Dit om te ontdekken wat onze rol kan zijn in de begeleiding van beide doelgroepen. 

    De beide doelgroepen, zijn dat de leraren en (hun?) studenten? Wat is het concept?

Reacties zijn gesloten.