Choosing Blindly

In een entry op de Core Knowledge Blog een verwijzing naar het rapport “Choosing Blindly – Instructional Materials, Teacher Effectiveness, and the Common Core” van M.M. Chingos en G.J. Whitehurst. De schrijvers betogen dat aandacht voor data met betrekking tot de effectiviteit van lesmethodes een ondergeschoven kindje is in vergelijking met bijvoorbeeld de aandacht voor de effectiviteit van de docent, en bepleiten het stelselmatig verzamelen en op toegankelijke wijze beschikbaar stellen van effectiviteitsgegevens van lesmethodes. Op het Leermiddelenplein van SLO is natuurlijk wel informatie beschikbaar over de methodes maar geen objectieve gegevens over de toegevoegde waarde ervan. Jammer; er gaat nog wel zo’n massa geld om in die leermiddelenwereld. Zelf erger ik me (als leek) al jaren aan de vele slordigheidsfouten in de methode Engels XChange die mijn zoon gebruikt op het VMBO. Een haastklus naar aanleiding van het Europees Referentie Kader, is mijn indruk. Ook het feit dat de theorie volledig in een apart naslag-boek wordt gepresenteerd betreur ik: in een VMBO-klas zal dit misschien al gauw aanleiding zijn om dan maar helemaal niet naar die theorie te kijken. Als ik nu zou weten dat Xchange een grote toegevoegde waarde had dan kon ik over deze bezwaren heel makkelijk heen stappen. Een aanvulling aan het Leermiddelenplein met effectiviteitsdata lijkt mij zinvol.