Ruim de helft van de Amsterdamse onderwijsassistenten kan niet begrijpend lezen

Zie de Volkskrant

Het is geen verrassing meer, zelfs niet als je bedenkt dat die onderwijsassistenten soms alleen in naam het hulpje van de leerkracht zijn, maar vele uren zelfstandig voor een klas staan.

Maar als die onderwijsassistenten niet goed begrijpend kunnen lezen, dan kan het niet anders dan dat hun algemene ontwikkeling uiterst beperkt is. Als je bedenkt wat dat voor enorme invloed heeft op de (20+) kinderen die in jaar na jaar de klas zitten, dan is de schade onvoorstelbaar. Schade mbt de ontwikkeling van kinderen en schade mbt de kracht van ons land en de economie.

6 Reacties

  1. Kan wel zijn
    ( Cynische knop aan) maar waarom moet een onderwijsassisstente begrijpend kunnen lezen? Het zijn toch de kinderen die dat moeten kunnen. Trouwens ze hebben allemaal de competentie ‘werken in een team’, de competentie ‘wie zoekt die vindt wat op Google’, de competentie ‘leiden van een vergadering’ inclusief de competentie ‘notuleren’. En dan niet te vergeten dat ze allen beschikken over de kerncompetenties ‘feedback geven en ontvangen’, ‘presenteren’ al of niet met video of PPP, ‘omgaan met agressie’. ( Cynische knop uit)

  2. Ik wil niemand kwetsen maar
    Ik wil niemand kwetsen maar hoe verrassend is het nu dat mensen die in de laatste pak hem beet 10-15 jaar een VMBO-opleiding en een MBO-opleiding hebben gevolgd, en die dus tot de minder intelligente helft van de Nederlanders behoren, onvoldoende taalvaardig zijn?
    Wanneer wordt geconstateerd dat je te weinig leerlingen kan verleiden om de PABO-opleiding te volgen dan moet je eens beginnen met de arbeidsvoorwaarden voor het vak aantrekkelijker te maken en het niveau van de opleiding te verhogen (ja, je leest het goed). Goede leerlingen trek je niet aan met een laag niveau, laat de PABO-opleiding maar eens wat eisen stellen, bijv. wiskunde B, natuurkunde en scheikunde op HAVO-niveau.
    In plaats van een lagere opleiding voor klasse´assistenten` op te richten zou je juist een hogere lerarenopleiding moeten oprichten op de universiteiten, een waarin zeer hoge eisen worden gesteld m.b.t. rekenkunde, wiskunde de moedertaal, vreemde talen, aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, natuurkunde en scheikunde. Deze hoogopgeleide leraren (niet de huidige WO’ers die vooral extra onderwijskunde krijgen) zouden dan ook een hoger salaris moeten krijgen, dat is nu eenmaal nodig om talentvolle WO-studenten te verleiden om voor een bepaalde opleiding te doen kiezen. Het gaat niet alleen om het salaris maar veel WO-studenten houden daar wel rekening mee bij de studiekeuze. En terecht.

    • Inderdaad Bart
      VMBO-leerlingen worden onderwijsassistent en kunnen zelfs ‘voor de klas’.
      Het lijkt een taboe, maar het is een feit dat de zwakste leerlingen van de basisschool naar het VMBO gaan. Als deze zwakste groep later basisschoolgroepen gaat leiden, lijkt het onvermijdelijk dat deze groep vooral voortdurend geleid moet worden (door handleidingen en onderwijsgoeroes) en dat deze groep zich niet zal kunnen verplaatsen in ‘intelligentere’ (besmet woord?) leerlingen en lastiger leerstof.
      Jouw voorstellen zijn een eerste vereiste om de basisschool weer enig niveau te geven.

      • Cruciaal onderscheid!
        Als ik zo onbescheiden mag zijn, ik zie hier dus een zeer belangrijk principe aan het werk.
        De zwakkere juf/meester kan zich nooit verplaatsen in intelligentere leerlingen, kwesties en gedachtengangen.
        Terwijl de hoog-gevormde juf/meester zich WEL kan verplaatsen in de leerlingen die meer moeite hebben met de stof als hij/zij aanleg heeft voor het onderwijsvak.
        Een juf/meester die alle leerlingen kan begrijpen is vele malen meer van grote waarde dan een juf/meester die de meeste (intelligentere) leerlingen en leerstof niet zal kunnen begrijpen en volgen.
        En daarom is het pleidooi van Bart objectief gewoon juist.

        Apen kunnen mensen niets leren (want begrijpen hen niet), maar mensen kunnen apen wel iets leren (want, staan boven hen qua begrijpen); dat is een grove karikatuur van wat ik wil zeggen.
        Voordat mensen zich beledigd gaan voelen: dat laatste was dus een metafoor, net zoiets als het spreekwoord van de aap en de gouden ring.

  3. terug naar af
    Wanneer het niveau van de leerkrachten daalt of de leerstof voor iedereen gesimplificeerd wordt wordt een stap teruggezet in de richting van een klassemaatschappij. De kinderen die er het meeste van te lijden hebben zijn immers die waar vanuit thuis geen compensatie geboden kan worden.
    Seger Weehuizen

    • Geen simpele teksten
      Zie ook de verwijzing naar het proefschrift van Jentine Land elders op de BON-site. Hopelijk nemen de methode-ontwikkelaars die bevindingen ter harte.

Reacties zijn gesloten.