Onderzoeker: ouders help je kinderen NIET met rekenen

We hebben het vaker gehoord: onderzoekers, maar ook leerkrachten die tegen ouders zeggen hun kinderen niet te helpen met rekenen. Dat doen kinderen namelijk heel anders tegenwoordig en kinderen raken maar in de war als je als ouder de “ouderwetse” methode gebruikt. Niet doen dus.
Vandaag waarschuwt Frederik Smit van het ITS in Nijmegen in de Volkskrant voor deze zogenaamd contraproductieve ouderbemoeienis.

De stichting goed rekenonderwijs krijgt regelmatig vragen van ouders in vergelijkbare situaties. Onze ervaring is dat het wel degelijk enorm helpt als ouders de kinderen de standaardmanieren voor optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen aanleren. Kinderen raken daarvan niet in de war, ze reageren juist met: “oh, kan het ook zo makkelijk” en krijgen zelfvertrouwen.

Natuurlijk zou het pas echt helpen als dat malle kolomsgewijs rekenen en happend delen uit de rekenboekjes van de basisschool verdween. Gelukkig gebeurt dat in steeds meer methodes en is er een rekenmethode (Reken Zeker) die Noordhoff in samenwerking met de stichting goed rekenonderwijs uitgeeft en die het normale rekenen weer gebruikt.

13 Reacties

  1. Frederik Smit
    Deze Frederik Smit is 1 van de auteurs van het rapport “Voltooien Kennisbank
    Rekenen en implementatie op pabo’s en in basisscholen” gemaakt in opdracht van de NVORWO, cheerleader van het realistisch rekenen.

    • cheerleaders
      Gezien de recente ontwikkeling in de discussie is Smit zelf zeker geen cheerleader meer, misschien nooit geweest ook, en wat kan dat ook schelen? Hij adviseert nu ouders om de site van de Stichting Goed Rekenonderwijs te raadplegen. Hoe meer niet-wiskundigen dit doen hoe beter. We hebben zulke nieuwe bondgenoten nodig en we moeten ze omarmen. Voorheen wezen alpha’s en gamma’s vaak naar de door de overal aanwezige rekensekte in stand gehouden mythe van de stammenstrijd waarin beide partijen water bij de wijn zouden moeten doen. Geen gezaghebbende psycholoog meer die dat nu nog zegt. Je had de oppositie bij de promotie van Hickendorff eens moeten horen, en ook wat na afloop daarover werd gezegd. Nu de alpha’s op OC&W nog. Die quasi-wetenschap van het FI met al dat zelfverzonnen jargon over symbol sense en weet ik veel wat allemaal moet toch ook iedere alpha een doorn in het oog zijn?

      • ???
        Ik snap je reactie niet lonesomejoe.

        Punt 1. Je zegt dat Frederik Smit geen cheerleader is van realistisch rekenen en nu ouders adviseert om de Stichting Goed Rekenonderwijs te raadplegen. Waar haal je die informatie vandaan? Dit lijkt toch echt in tegenspraak met wat in het volkskrant artikel staat.

        Punt 2. Ik heb de oppositie bij de promotie van Hickendorff niet gehoord en weet ook niet wat na afloop daarover werd gezegd. Je zult je punt echt duidelijker moeten maken; je spreekt in raadsels.

        Overigens schreeft ik niet dat Frederik Smit cheerleader van het realistisch rekenen was, maar dat hij een rapport geschreven had in opdracht van NVORWO en dat NVORWO een cheerleader van het realistisch rekenen is. Dat is net iets anders.

        • @mark79
          Je hebt gelijk, dat schreef je niet, maar het zou makkelijk zo kunnen overkomen. De extra informatie is wat Smit zelf schrijft, in een discussie op Linked In.

        • je tweede punt:
          Het FI was afwezig. Niet achter de tafel uitgenodigd, terecht, want dit betrof wetenschap, maar een goed gebruikt excuus om weg te blijven.

  2. wiskundige denkers < 12
    Frederik Smit is bang dat ouders het wiskundig talent van hun kroost in de kiem gaan smoren?

    Hoe komt het toch dat veel goeroes denken dat rekenen tegenwoordig geen rekenen meer zou zijn, maar wiskundig denken?

    • De aantrekkingskracht van de positieve benadering
      Veel onderwijsvernieuwingen klinken op het eerste gehoor geweldig. Kinderen die geleerd wordt om wiskundig te denken, creatief te zijn in plaats van die stomme rekensommen te maken waar “we” toch een machientje voor hebben. Klinkt ook goed in de competitie met die wat stomme Chinezen die eigenlijk alleen maar dingen namaken en waar wij met onze creatieve jonge mensen en eigentijdse opleidingen gemakkelijk van kunnen winnen. Als je het al niet gelooft, dan zou je willen dat je het gelooft. Geen ellende thuis meer om de kinderen rijtjes te laten stampen, gewoon positief kunnen zijn over iedere meest individuele uiting van ieder meest individueel kind. Het leven wordt er aanzienlijk eenvoudiger op. En als de geleerden het ons dan ook nog voorhouden, voorzien van indrukwekkende referenties aan geweldige internationale onderzoeken. Heerlijk … of … geen gezeik, iedereen rijk.

    • Probleemanalyse en probleemoplossing van Frederik Smit:
      “Diverse rekenmethodes hanteren vaak meerdere manieren om sommen op te lossen. Veel kinderen raken daardoor in de war. In plaats van bijvoorbeeld gewoon getallen bij elkaar op te tellen volgens één vaste logische standaardmethode, moeten ze eerst nadenken over de manier waarop.

      Zijn er problemen met het rekenonderwijs? Neem contact op met de leraar en maak als leraar en ouder gebruik van de website van de stichting ‘Goed Rekenonderwijs’. Deze stichting wil het rekenen van leerlingen verbeteren door de ontwikkeling en verspreiding van deugdelijk lesmateriaal”

      Hij verwijst ook naar de site van SGR:

      www.goedrekenonderwijs.nl/rekenhulp/

      Kortom, de argumenten die we voortdurend aangedragen overtuigen. OC&W zal dit ook wel zien en misschien eindelijk de conclusie trekken dat er nogal wat stukken de prullenmand in kunnen. Gelukkig heeft SGR de alternatieven klaar liggen. Gratis en voor niets. Wat wil Den Haag nog meer?

      • Adri Treffers in de Volkskrant:
        “De vraag is nu of ouders er verstandig aan doen hun kinderen met rekenen te helpen. Ik zou zeggen: indien ze dat wenselijk achten zouden ze dat in ieder geval pas na overleg met de school moeten doen. Dan is het echter nog maar de vraag of hulp van een ‘rekenouder’ wel zo effectief is. Want om Aleid Truijens over lezen te parafraseren: kinderen leren rekenen is een vak.”

        Inderdaad, niet voor niets verwijst ook Frederik Smit inmiddels naar de site van de Stichting Goed Rekenonderwijs.

        • Kinderen leren rekenen is een vak
          Inderdaad, kinderen leren rekenen is een vak. Een vak dat ze op het Freudenthal Instituut niet lijken te beheersen. Niet zo gek als je bedenkt dat veel medewerkers van het Freudenthal Instituut ofwel nooit rekenen hebben onderwezen aan kinderen ofwel dit decennia geleden voor het laatst gedaan hebben. Het contact met de werkelijkheid heeft dan grote kans verloren te gaan.

  3. ITS over rekenen
    Ik kende ITS van de rekensom voor de ideale leraar, zie

    mweb.bicat.com/blob/WIJKCOL9939.pdf

    Na een discussie met Wilbrink op Linked In, waarin Wilbrink ondermeer schrijft

    “Nu de referentieniveaus rekenen (commissie-Meijerink) nog meegeven met de vuilnisman, want die zijn in 2007 onder bepalende realistische invloed (Anne van Streun, Monica Weijers, Truus Dekker) tot stand gekomen, en door een terzake onkundig OCW tot wet verheven. Sluit het ITS zich aan bij het gevecht voor herstel van kwaliteit in het rekenonderwijs?”

    schrijft Smit inmiddels:

    “Diverse rekenmethodes hanteren vaak meerdere manieren om sommen op te lossen. Veel kinderen raken daardoor in de war. In plaats van bijvoorbeeld gewoon getallen bij elkaar op te tellen volgens één vaste logische standaardmethode, moeten ze eerst nadenken over de manier waarop.

    Zijn er problemen met het rekenonderwijs? Neem contact op met de leraar en maak als leraar en ouder gebruik van de website van de stichting ‘Goed Rekenonderwijs’. Deze stichting wil het rekenen van leerlingen verbeteren door de ontwikkeling en verspreiding van deugdelijk lesmateriaal: www.goedrekenonderwijs.nl/rekenhulp/

    Hopelijk leest OC&W nu ook mee.

Reacties zijn gesloten.