Het advies tot een parlementair onderzoek naar het onderwijs in wiskunde kan gediend zijn met voorbeelden. Het gaat er niet om dat het parlement bepaalt wat goede wiskunde is. Het gaat erom dat het parlement vaststelt dat de bedrijfskolom voor het onderwijs in wiskunde niet levert wat gevraagd wordt. Een voorbeeld helpt.
Een voorbeeld van omslachtige wiskunde is het gebruik van pi = 3,14… in plaats van Theta = tau = 2 pi = 6,28…als eenheid voor het meten van een cirkel. Ter lering ende vermaek houden sommige wiskundigen een pi-dag op 14 maart (3e maand) of de tau-dag op 28 juni (6e maand). Bob Palais (2001) stelde de kwestie aan de orde en zijn editor schreef: “I agree with Bob Palais’ pi-ous article, but it may be 2-pi-ous.” Palais ontwierp een apart symbool maar Peter Harremoes en Michael Hartl overtuigden hem dat tau beter is, met verwijzing naar de t van “turn”, en Vi Hart heeft daarover een filmpje op YouTube.
Onafhankelijk van Palais kwam ik tot eenzelfde keuze voor Theta = 2 pi, met bovendien functies Xur en Yur. Juist daardoor ging ik zoeken op het internet, vond Palais, en had contact met hem in 2008. Ik zag toen ook bezwaren tegen Palais’s symbool, en ook weer onafhankelijk koos ik voor Theta = 2 pi, dus hoofdletter theta bestaande uit een cirkel met een merkje, waarbij ik tau verwierp omdat het teveel op de letter r lijkt. Palais heeft verder niet op mijn email gereageerd en op zijn website noemt hij Theta, Xur en Yur niet, maar recentelijk is de provider bij KPN ook plat dus je weet het niet zeker. Vi Hart reageerde in een email dat theta (kleine letter) vaak voor de hoek wordt gebruikt zodat je “theta Theta” krijgt wat inderdaad lastig communiceren is: maar daar zijn twee oplossingen voor: (a) ofwel gebruik kleine theta niet maar bijvoorbeeld alpha, beta, phi en psi, (b) ofwel laten we de eenheid Archimedes = 6,28… invoeren en dit als Theta schrijven. Het probleem met tau en de associatie met ‘turn’ is dat tau = 6,28… terwijl een draai of slag in het rond toch echt 1 is, dus het aantal slagen verschilt van de afstand die je op de eenheidscirkel aflegt, wat zo een nieuwe bron van verwarring is.
Klaarblijkelijk heeft tau in Amerika momentum gekregen. We zien hoe e.e.a. gaat. Enkele mensen proberen wat, denken erover na, er is discussie, en wanneer het in de smaak valt dan krijgt het meer aandacht, totdat er plotseling, na eventueel decaden of eeuwen, een nieuwe standaard is.
Dit proces loopt wel een risico. Op die wijze zijn we oorspronkelijk ook aan pi gekomen. Dat momentum voor tau lijkt me wat zorgelijk gezien dat bezwaar dat tau en r erg op elkaar lijken. De verwarrende notatie belemmert de snelle acceptatie van het betere inzicht om 2 pi te gebruiken maar wanneer het doorbreekt dan zitten we met een onhandige keuze.
Mijn houding is empirisch wetenschappelijk, wat inhoudt dat je met onderzoek vaststelt wat beter zou zijn. Dus in een goede bedrijfskolom onderwijs in wiskunde wordt niet alles aan het vrije veld van de persoonlijke initiatieven overgelaten, is er een onderzoek waarin de verschillende opties worden bekeken (en niet doodgezwegen), en wordt empirisch gekeken wat leerlingen sneller oppakken.
Informatie:
In symbolen Θ = τ = 2 π. Een cirkel met straal r heeft omtrek Θ r en oppervlakte Θ/2 r^2.
Wikipedia: “Het symbool π is de kleine letter pi uit het Griekse alfabet (overeenkomend met de Latijnse p). (…) Dit symbool werd door Engelse wiskundigen William Oughtred in 1647, en Isaac Barrow in 1664 al gebruikt als afkorting van het Griekse woord περιφέρεια (perifereia = omtrek van een ronde vorm, vergelijk Engels: periphery, circumference).”
www.ipetitions.com/petition/tk-onderzoek-wiskundeonderwijs
www.dataweb.nl/~cool/Papers/COTP/Index.html
www.math.utah.edu/~palais/pi.html
tau=2 pi
Ik zal niet protesteren.
@Lonesomejoe
Als empirisch onderzoek aantoont dat tau = 2 pi beter werkt voor leerlingen dan Archimedes = 2 pi of weer wat anders, dan zal ik daar net zoals Lonesomejoe goed mee kunnen leven. Maar denkt Lonesomejoe dat onderzoek verder niet nodig is en dat zijn eigen indruk volstaat voor zijn visie in deze kwestie ?
Affirmative
zoals Spock zou zeggen
Dit argument ook in het Engels
Ik kies nu systematisch voor de eenheid Archimedes = Theta = 2 pi.
Dit staat nu in het Engels op deze plek:
boycottholland.wordpress.com/2012/02/18/mathematical-constant-archimedes/
Nogmaals: onderzoek zal moeten uitwijzen wat het beste werkt, dit is dus alleen bedoeld om te bepalen wat onderzocht moet worden. Ondertussen kan die nieuwe eenheid natuurlijk wel ingevoerd worden.
τ,ϑ,θ en Θ en temperatuur en tijd
τομος (tomos) hangt samen met τεμνω (temnoo = ik snijd) en betekent snede of schijf.Het woord is in de Nederlandse taal opgenomen in tomografie, tomogram en atoom. Tomos
Seger Weehuizen
Het is TORNOS en niet TOMOS
@Malmaison: In die internationale link wordt het lettertype Arial gebruikt waardoor het woord “tornos” kan lezen als “tomos”. Maar TORNOS (draai) is iets anders dan TOMOS (snede). Wel een grappige illustratie hoe belangrijk leesbaarheid is …
tau = 2 pi
Als dat doorgaat moet iedereen in het vervolg leren dat een rechte hoek 90 graden is, of 1/2 pi, of 1/4, of 1/4 theta. Dat zal niet de bedoeling zijn, maar het zal het wel worden in de praktijk. Kijk naar het voorbeeld van de calorie. Een foute eenheid, want meerduidig. Op den duur zal hij verdwijnen, maar voorlopig nog lang niet. En dan praten we niet over een goed, maar wat onhandig symbool pi. Nee, een foute eenheid calorie.
De noodzaak moet wel erg groot zijn om pi te vervangen door theta. De noodzaak is er niet. Ik kan die dwingende noodzaak niet bedenken en in de bronvermelding heb ik de noodzaak ook niet kunnen ontdekken. Als de wiskunde opnieuw moest worden ontwikkeld zou het handig zijn om meteen met theta te beginnen. Maar zo zijn er nog wel wat meer onhandige afspraken uit het verleden: de lading van een elektron negatief, de eenheid seconde, de eenheid meter, en zo kun je wel even doorgaan.
Klaas Wilms