Doe mee: actie tegen bezuinigingen op het zgn. “passend onderwijs”

Binnenkort wordt de Wet Passend Onderwijs behandeld in de Tweede Kamer. Daarom is de SP een “kleurplaten-actie” begonnen. Via deze link kun je de kleurplaat downloaden:

www.sp.nl/onderwijs/nieuwsberichten/11218/120126-van_dijk_begint_kleurplatenactie_tegen_bezuinigingen_passend_onderwijs.html

De tekeningen worden voorafgaand aan het debat aan minister Van Bijsterveldt aangeboden. Hoe meer tekeningen, hoe beter.

Stuur de ingekleurde plaat op naar: SP Tweede Kamerfractie, o.v.v. ‘Kleurplaat’, Postbus 20018, 2500 EA Den Haag.

Jasper van Dijk

11 Reacties

  1. In te kleuren door de leraren en ouders, mag ik aannemen, toch?
    Ik vind de gewoonte om kinderen als stoottroepen te gebruiken bij een politiek conflict ernstig fout. Ik geef toe, het gebeurt al decennia en veelvuldig, maar dat maakt het niet minder verkeerd.
    Voor de duidelijkheid: kinderen kunnen hier niet goed over oordelen, het is niet voor niets dat je pas mag stemmen op je 18de en kinderen hebben nauwelijks een vrije keuze als de platen in de klas worden gekleurd of door de ouders worden voorgelegd,

  2. wat is die wet?
    De wet passend onderwijs. Ik weet niet wat zo’n wet gaat eisen: passend onderwijs voor elk kind? In dat geval vervult het speciaal onderwijs een heel goede functie, immers het speciaal onderwijs kan maatwerk leveren waar het reguliere onderwijs dat niet kan.
    Of gaat de wet eisen dat het reguliere onderwijs aan elk passend onderwijs moet kunnen leveren? Door de leerjaren op te splitsen in jaarklassen, wordt al veel onderwijs passend gemaakt.
    Of eist de wet dat binnen een klas/groep voor elk kind maatwerk geleverd moet gaan worden? Met die eis worden meester/juf met bijna onmogelijke opgaven opgezadeld. Eisen die ook ten koste gaan van andere kinderen.
    Als op dat laatste bezuinigd wordt, goed zo. Geen geld beschikbaar voor een waanidee. Prima.

    Het is vooral te hopen dat Kamerleden worden gedreven door gezond verstand en niet gaan zitten wachten tot in de toekomst de wal het schip gaat keren.
    Kamerleden die pas overtuigd raken door een grote hoeveelheid kleurplaten die zij toegestuurd krijgen, deugen m.i. niet voor hun functie. Van Kamerleden verwacht men wijsheid gecombineerd met praktisch inzicht.

    Wat een merkwaardig idee dat Kamerleden vooral door kleurplaten overtuigd gaan worden.
    En laat verder de volwassenen zelf hun problemen oplossen. Zadel niet de kinderen op met de problemen die volwassenen maken.

  3. Weg met slecht passend onderwijs
    Het zou beter zijn om te protesteren tegen het “passend” onderwijs. Dat is immers helemaal niet passend. Houd liever het speciaal onderwijs met de daarin aanwezige deskundigheid overeind, want alleen daar krijgen leerlingen die extra aandacht nodig hebben ook werkelijk passend onderwijs.

  4. “Special education …
    isn’t special, and it isn’t education.”

    Dit is misschien een tikje te stevig gesteld, maar God zij dank gaat er een opbrengstgerichte bezem doorheen.

    Misschien wordt het toch nog wat.

    • Ik begrijp jouw sentiment.
      Ik begrijp jouw sentiment. Bij het SO heeft vaak onterecht het leerrendement niet de hoogste prioriteit en doordat er geen klassikale instructie is is dat leerrendement vaak relatief laag.
      Mijns inziens is dat te wijten aan een verkeerde organisaties van het SO.
      Er zijn beperkingen doordat de groepen relatief klein zijn maar het moet toch mogelijk zijn om groepen meer te differentiëren naar leervermogen en niet alleen te differentiëren naar soort probleem (wat zelfs nog niet niet eens goed gebeurt gezien de soort problemen die bij elkaar worden gezet). Waarom zou je niet klassikaal onderwijs kunnen verzorgen wanneer je 5-10 leerwillende leerlingen hebt die HAVO/VWO-niveau hebben. Dan kan je toch op zijn minst klassikaal HAVO-onderwijs verzorgen, nietwaar?
      De kosten kunnen in zo’n geval niet het probleem zijn aangezien ze toch al een dergelijke leraar-leerling ratio hebben.
      Misschien moet de oplossing soms ook gezocht worden in het simpelweg sterk verkleinen van de groepen, dat alleen al zet enorm veel zoden aan de dijk.

  5. geschifte bureaucratie
    Via het blog van Jeronimoon kwam ik terecht bij iets als ‘referentiekader passend onderwijs.’ www.jeronimoon.nl/index.php?P=Blog Daarin worden de fata morgana’s passend onderwijs nader uitgewerkt.
    Wat een wereldvreemde teksten leest men daar. Integrale ketenaanpak en zorg, zonder onderbreking, planmatig enz. gaat onze zwakkere leerlingen er helemaal bovenop brengen.
    Ik noem het geschift.
    De integrale kerstboom gaat niet werken.
    We hebben dit al kunnen zien bij de bureaucratische omgeving die men ‘Jeugdzorg’ noemt.
    En nu gaat een soortgelijke rimram in het onderwijs ingevoerd worden.
    Onderwijs moet een passend bedje worden, passend voor elk kind afzonderlijk, en meester/juf gaan planmatig te werk, samen met de integrale zorgketenen, om voor elk kind een fijn bedje te realiseren.
    Hoe kan meester/juf daar positief aan meewerken als hij/zij er totaal niet in gelooft?! Als hij/zij vooral met het invullen van formulieren bezig zal zijn?! Formulieren die naar ouders toe voortdurend valse verwachtingen wekken?

    Wat een waanzin toch’; en wat triest dat er dus mensen bestaan die zeggen te geloven in zulke bureaucratie.
    Waar ooit de traditionele meester/juf zonder dat hele gekkenhuis veel degelijker onderwijs wist te realiseren dan nu voor mogelijk wordt gehouden.
    Het is het totale failliet van de overheidssturing richting zogenaamde zorg- en onderwijsprogressie, want de achteruitgang van het kennisniveau, het nog steeds bestaan van probleemjongeren en zwakke leerlingen, laten zien dat al die plannen en die zorginstituten in feite niet veel bijzonders weten te bereiken.
    Maar men gaat doodleuk verder: werkte al de bureaucratie niet? Gooien we er nog meer bureaucratie en papieren fabeltjes tegenaan!

  6. @Bart, speciaal onderwijs op HAVO- en VWO-niveau
    .. is mogelijk. Mijn probleem is het rendement van sommige VSO-scholen. Als er jaarlijks maar een handjevol gediplomeerden is en je slaat alle jaarlijkse kosten van zo’n school om over de diploma’s van dat jaar, dan denk ik dat je steil achterover slaat van de hoogte van dat bedrag. Er wordt standaard (regelmatig de helft) langer over de opleiding gedaan, velen verlaten teleurgesteld voortijdig de school, en het budget bedroeg (peildatum 2007) per leerling in het SO en VSO EUR 18.400 rijksbijdrage en EUR 5.900 gemeentelijke bijdrage per jaar. Tel maar uit. En dan wil ik ook nog graag weten hoe de gediplomeerden van het VSO het doen in het vervolgonderwijs. Gelukkig gaat de onderwijsinspectie de SO- en VSO-scholen hier nu over bevragen.

    • Ik weet niet zeker ofdat dat
      Ik weet niet zeker ofdat dat nog steeds zo is, ik ga ervan uit van wel, maar onderwijs op HAVO- en VWO-niveau was zeker niet mogelijk op alle VSO-scholen. In ieder geval niet voor een aantal van de belangrijkste vakken: wiskunde, natuurkunde en chemie.
      Dat rendement is inderdaad ook een groot probleem. Ik vind het vooral zorgwekkend omdat zo iemand vaak op een gegeven moment weer naar een normale school moet alwaar hij wel in 1 jaar tijd de stof van 1 jaar moet behandelen.
      Om dezelfde reden vind ik het belangrijk dat er aan slimme leerlingen minstens zo’n hoge eisen worden gesteld als aan niet-slimme leerlingen. Momenteel worden veel intelligente leerlingen op het VWO lui met als gevolg dat ze in de problemen komen wanneer ze een fatosenlijke universitaire opleiding volgen omdat ze geen studieritme en studievaardigheden hebben ontwikkeld, omdat ze niet hebben geleerd om lappen tekst te memoriseren enz.
      Wat dat betreft was het vroegere systeem waarin je op de lagere school gedichten en namen van landen en steden moest opdreunen best wel goed.
      Moest ik een lagereschoolleraar zijn dan zou ik dat zeker in ere herstellen.

  7. de nieuwe staatszuil
    Ooit vond het onderwijs plaats binnen een zuil. De leden van de zuil voelden zich verantwoordelijk voor de hen toevertrouwde leerlingen. Wie de zuil te benauwend vond kon ontsnappen. Ik weet dat veel orthodox christenen hun kinderen b.v. stuurden naar een openbare school omdat men de leerkrachten van de bijzondere school niet wedergeboren achtte.

    Nu lezen we over een nieuwe integrale aanpak. Niet alleen het kind gaan we extra helpen in het onderwijs, nee, een hele ‘zorg’keten gaat erbij gesleept worden. Dit, omdat de overheid denkt allerlei problemen in de kiem te kunnen smoren.
    Een keten die zich ook met het gezin wil bemoeien. Het is een staatsketen.
    Uit een integrale staatsketen is nauwelijks nog ontsnappen mogelijk. Daarom knelt die bemoeizucht zo.

    (Na enige tijd kan de leerkracht het woord ‘zorg’ niet meer verdragen: hij/zij wordt ermee doodgegooid. Beelden blijven opdoemen van zwaar gebogen kinderen, teneergeslagen onder de last van zorgen en rugzakken)

    Uw zoon of dochter gaat overgeleverd aan de nieuwe staatszuil: een integrale ‘aanpak’ (brrrrr) gaat uw kinderen vormen, in de waanzinnige gedachte uw kinderen preventief te kunnen behoeden voor ongewenste ontsporingen. En tevens in de wens u als ouders eveneens al te controleren nog voordat u een wet had overtreden: de zogenaamde preventieve aanpak.
    Die staatszuil krijgt al gestalte in de samenwerkingsverbanden WSNS.
    Het referentiekader passend onderwijs doet er nog een schepje bovenop : staats-organisaties treden het klaslokaal van uw meester/juf binnen en beginnen rond te neuzen en voor te schrijven.
    Hun artikelen moet men helaas serieus nemen.
    Zij schetsen de door hen gewenste toekomst.
    Een afschuwelijk streven dat zich steeds van leugens bedient, dat is mijn mening.

Reacties zijn gesloten.