Vakmensen tekort? Welnee, afdelingen Techniek sluiten overal

Deze week hoorde ik dat een ROC in Ede zijn afdeling Elektrotechniek gaat sluiten. Het verbaast me niets. Als een school niet in de rode cijfers wil komen moet-ie gewoon de afdeling Techniek sluiten. Het bedrijfsleven, het ministerie en dus de samenleving lijkt niet bereid de kosten voor technische opleidingen op te brengen.

Iedereen weet dat Techniek duurder is dan andere opleidingen:
– meer ruimte nodig voor werkplaatsen
– duurdere machines en veel verbruiksmateriaal
– vanwege ARBO-eisen kleinere klassen
– minder belangstelling vanuit leerlingen wegens het ontbreken van glitter en glamour
En dan praten we nog maar niet over het feit dat Techniek relatief meer probleemleerlingen aantrekt onder het motto: als je niks kunt kun je vast goed met je handjes…………

Toch krijgt Techniek per leerling exact hetzelfde als alle andere opleidingen die niet met deze extra kosten zitten. Ondertussen brult men in de media hoe zorgelijk het is dat er zo weinig technici afstuderen.

En geloof me, niet alleen in Ede wordt Techniek afgebouwd. Eerder meldde ik al dat de lerarenopleiding voor installatietechniek op zijn einde loopt, maar overal lopen de techniekafdelingen op hun laatste benen.

4 Reacties

  1. Diep, diep triest
    De techniek biedt gouden mogelijkheden voor degenen met de gouden handjes (twee rechterhanden).
    Als we iets nodig hebben, zijn het technici.
    Maar kennelijk is een overheid (of een bestuur?) niet bereid extra geld te steken in mooie voorzieningen voor de opleiding.
    Alles op een koopje!
    En maar jammeren intussen.
    De onderwijscrisis.
    We hebben een bankencrisis, een kredietcrisis, een euro-crisis, een schuldencrisis, een EU-crisis, een islam-crisis en een onderwijscrisis.
    Als dat maar goed gaat.

    • Meer geld? Nee hoor.
      Ben ik nu iemand die roept dat ‘meer geld’ de onderwijsproblemen oplost? Nee dus.
      Theoretische vakken hebben m.i. genoeg aan een schoolbord en een krijtje, EN een leraar die weet van de hoed en de rand (simplistisch gesteld).
      Maar praktijkvakken, als automonteur, electricien, kapster e.d. moeten worden voorzien van praktijklokalen met alle nieuwste mogelijkheden!!
      Niet alleen zorgen zulke lokalen voor goed opgeleide praktijkmensen, tevens zijn ze erg aantrekkelijk voor het aantrekken van nieuwe praktijkmensen.
      ZO moeilijk is dat toch niet??!

      • Meer geld niet, meer transparantie wel
        Natuurlijk is op dit moment meer geld voor de scholen geen enkele oplossing, zolang de scholen hun geld zo raar besteden en slechts een klein deel naar het feitelijke onderwijs gaat.

        Feit blijft wel dat wij op de werkvloer voortdurend uitgeperst moeten worden omdat er werkelijk aan alles een tekort is.

    • Inderdaad
      Dank voor je bijval, maar alleen gouden handjes zijn onvoldoende. Een goed vakmens heeft zowel goede praktische vaardigheden als een goed hoofd. Het is een eeuwigdurend misverstand dat het ontbreken van goede intellectuele vermogens automatisch gouden handjes oplevert. Het tegendeel is waar!

      Aan de andere kant: als onze gouden handjes een betere vooropleiding hadden gehad en als aan hen gewoon hoge eisen waren gesteld, had er uit dat hoofd véél meer nuttigs kunnen komen dan nu het geval is.
      – Ze hadden méér geleerd
      – Ze hadden geleerd om korte-termijn bevrediging uit te stellen
      – Ze waren trotser op hun prestaties geweest dan nu het geval is.

      Geloof me, je kunt diploma’s uitreiken wat je wilt, maar juist de leerling zelf weet precies wat het waard is. Ze hebben er immers vaak geen echte moeite voor hoeven doen, dus dan is de conclusie gauw getrokken.

Reacties zijn gesloten.