21 Reacties

  1. Ook huishoudschool terug…
    Citaat uit de VK:’Ook VVD, CDA en PVV hebben in het verleden een pleidooi gehouden voor goed vakonderwijs, maar het huidige kabinet heeft hier nauwelijks werk van gemaakt – minister Van Bijsterveldt heeft alleen de typering ‘competentiegericht onderwijs’ in het mbo veranderd in de naam ‘beroepsgerichte kwalificatiestructuur’. Dat schiet dus niet op.’

    Ook de huishoudschool moet terug met vakken als opvoedkunde, gezondheidsleer en koken en strijken.

    • STOP!!!!!
      We moeten, Hals, duidelijk blijven maken dat gelijkwaardigheid (ha, eindelijk een mogelijkheid om dat begrip te defini”eren) voor ons insluit dat (anders dan sommige Islamieten voorstaan) er voor mannen en vrouwen geen verschollende rollen zijn weggelegd. Daarom dus geen terugkeer van de huishoudschool die als basis heeft dat meisjes niet werken, het huishouden doen en voor de kinderen zorgen.Seger Weehuizen

  2. Ondoordacht, niet onderbouwd
    Wat een teleurstellend stuk van de zozeer gerespecteerde kamerleden. Ondoordacht, niet onderbouwd, niet uitgewerkt én zeer nadelig voor zeer veel jongeren.

    Als ze de ambachtsschool al terug willen, dan moet daar ook het oude niveau bij horen, zowel qua vakmanschap áls voor de algemene vakken. Wiskunde, Nederlands en een vreemde taal werden stevig onderwezen én geexamineerd in de oude ambachtsscholen.

    Het is weer hetzelfde verhaal: sommige jongeren zijn nu eenmaal dom, dus zullen ze wel goed zijn met hun handjes (over onlogisch gesproken). Val die dommerdjes niet lastig met theorie, maar maak ze zo snel mogelijk productief.

    Hou je ze arm, hou ik ze dom!

    • Hou ze niet dom !
      Ik denk dat jongeren de kans moeten krijgen om zowel een vak goed te leren als zich breder te ontwikkelen. Met alleen een (technisch) vak red je het op de huidige instabiele en flexibele arbeidsmarkt niet. Bovendien bestaat het leven uit meer dan lassen. Het idee om de huishoudschool, met strijken en zo, weer op te richten is te belachelijk voor woorden.

  3. Anders
    Dan lees ik dat stuk toch anders, Hinke.
    Ze schrijven een pleidooi voor vakmanschap. Ze willen die vermadelijde competenties afschaffen.
    Maar ik zie ze geen pleidooi houden om belangrijke kennisvakken ook af te schaffen.

    • Ambachtsschool
      Waarom dan wordt er een ‘nieuwe’ onderwijsvorm geïntroduceerd. Het bestaande onderwijs is bij lange na niet goed genoeg, dat ziet langzamerhand iedereen. Dat krijg je alleen maar met veel moeite en kleine stapjes beter. Die weg moeten we op.
      Het oprichten van een geheel andere school is vergelijkbaar met de Amerikaanse wonderdiëten. Als je alles anders doet, wordt het vast wel ergens beter…………..

      • Bedrijfsopleidingen
        Verbeteringen met kleine stapjes lijkt me inderdaad realistischer dan het wonderdieet van de nieuwe ambachtsschool., Maar de markt kan niet meer blijven wachten tot het moment waarop die stapjes resultaat beginnen af te werpen. Daarom vind ik het zelf opzetten van bedrijfsopleidingen, in tegenstelling met wat Roemer en Jasper van Dijk zeggen, een goede zaak. Zo’n wanhoopsdaad is dat niet. In het verleden is menig goede bedrijfsopleiding opgeheven, wat volgens mij mede aan het ontstaan van het gebrek aan vakkrachten heeft bijgedragen. Nu bewandelt men de omgekeerde weg.

        • Waar
          Welk gebrek aan vakkrachten? Laten we elkaar niet gaan napraten. Ik zoek nog steeds zowel banen als leerbanen voor mijn jonge vakkrachten. Kom maar op met die banen!

          • Vraag en aanbod
            Ik denk, Hinke, dat er nog veel gedaan kan en moet worden om vraag en aanbod beter bij elkaar te brengen. Zowel aan de vraag- als aan de aanbodszijde zijn daarbij nog veel hindernissen te nemen en het ligt gewoon ( al jaren) moeilijk. Zie de haven, zie de scheepsbouw. Maar met een simpelweg ontkennen of bagatelliseren van het probleem, tegen alle signalen in, komen we ook niet verder.

          • Signalen
            Over welke signalen heb je het? Geblaat van werkgevers op de TV? Kom op met die vacatures, liefst vraag naar echte opgeleide vakkrachten met een navenant salaris.

          • In het bestuur van de stichting goed rekenonderwijs zit er één.
            Een ondernemer, eigenaar van een ingenieursbureau. Kan geen goede mensen krijgen en moet nu TU-ers aannemen waar hij vroeger HTSers had (die beter konden rekenen overigens). De man is uit ergernis met het slechte onderwijs toegetreden tot het bestuur van de stichting.

            In een andere branche: een vriendin van mij heeft een schoonheidssalon. Stagaires zijn erg zwak en ondanks de grote toestroom van studenten is het lastig goede mensen te vinden.

            Ik denk dat er veel goede werkgevers zijn die problemen hebben met het huidige onderwijsniveau. In het verleden waren Phillips en Hoogovens voorbeelden van zeer maatschappelijk betrokken bedrijven. Maar je hebt ongetwijfeld ook gelijk dat er veel hoofden met boter zijn.

            Waar het om gaat zijn de structuren, de koepels, de raden, de vergadertijgers die losgezongen van de onderwijswerkelijkheid, maar evenzeer losgezongen van de beroepspraktijk hun en onze wereld hebben volgestopt met procedures en onleesbare dossiers. Die kleilagehn zijn de dood in de pot voor ieder fatsoenlijk mens. Of het nu een ondernemer, een student of leerling, of een docent of manager is.

          • Vakkrachten
            Mijn deskundigheid zit op de lagere niveaus van het MBO. Het verhaal over de HTS durf ik niet te bevestigen of te ontkennen. Ik was er wel van overtuigd dat de heisa rondom het zogenaamde tekort aan vakkrachten ging om diverse soorten monteurs en ijzerbewerkers.

          • Kom op met die banen ?
            Hinke, als je denkt dat ik als discussiant op deze site ook nog eens een bemiddelingsbureau technische beroepen begin omdat jij dat vraagt, dan moet ik je teleur stellen. Kijk eens op de diverse vacaturesites.
            Ik ken jouw leerlingen niet. Het zal voor een aantal van hen best moeilijk zijn een goede job of leerplek te vinden. Regionaal kan het ook nogal verschillend liggen.
            En ieder heeft zo zijn voorbeelden. Zo heeft de fietsenmaker bij mij aan de overkant voor eens en altijd genoeg van het aanbieden van een “leerplek” sinds de leerling die hem gestuurd was de hele dag vooral op zijn telefoontje zat te turen en geen enkel initiatief toonde. Hij heeft hem tenslotte maar op vriendelijke wijze opgezegd.
            Tijden veranderen. Vroeger reden de pendelbussen met havenarbeiders dagelijk vanuit West-Brabant naar de Rotterdamse haven. Nu vinden jongeren uit Rotterdam-Zuid de Botlek al te ver. En die ondernemers maar blaten. Geen wonder dat ze eigen bedrijfsopleidingen overwegen.

          • Gewaagde stelling
            Ik heb een gewaagde stelling: Er is op dit moment geen enkele sprake van een tekort aan uitvoerende vakkrachten. Er is een vermoeden dat dit (wegens grootschalige pensionering) wellicht in de toekomst plaats gaat vinden, maar bewijs is er geenszins.

            Misschien is deze move een truc om zo makkelijker blikken met Bulgaren open te trekken in plaats van arbeidsvoorwaarden en werkzekerheid aantrekkelijker te maken.

            Ondertussen gaat de minister samen met het bedrijfsleven de opleidingen vaststellen. Waar krijg je goedkoper een bedrijfsopleiding waar je op al je wenken bediend wordt dan bij ons Ministerie van Onderwijs?

          • Kennelijk niet hier
            Hinke schrijft: “Ondertussen gaat de minister samen met het bedrijfsleven de opleidingen vaststellen. Waar krijg je goedkoper een bedrijfsopleiding waar je op al je wenken bediend wordt dan bij ons Ministerie van Onderwijs?”

            Kennelijk vinden bedrijven die bedrijfsopleidingen niet bij ons Ministerie van Onderwijs – jouw probleem om je leerlingen te plaatsen lijkt me daarvan het levende bewijs.

          • Ander probleem
            Ik denk dat er op dit moment gewoon te weinig werk is. Dat heeft niets te maken met de kwaliteit van de opleidingen. Het is nogal zuur dat er toch breeduit in de krant (en de ministeriële missives) komt dat er een tekort zou zijn. Het is net zo’n fabeltje als het tekort aan B-studenten.

            Ander vergelijkbaar zuur effect is dat de oorzaak van werkloosheid ligt in het feit dat er te weinig werk is. Toch wordt middels alle maatregelen gesuggereerd dat mensen gewoon profiteren van uitkeringen en beter hun best moeten doen. Dat is echt de omgekeerde wereld.

            Eerst vacatures hebben, dan pas mopperen als er te weinig reacties komen.
            Eerst voldoende banen, dan pas strafmaatregelen voor werklozen.

          • Oneens
            Er is te weinig werk en dat komt mede door de crisis. Conjuncturele werkloosheid.
            Schuldencrisis. Dat betekent ontslagen, faillisementen in allerlei sectoren met allerlei soorten personeel. Niet één regering kan zo maar eventjes voldoende en dan ook nog passende banen uit zijn hoge hoed toveren. Daarnaast zijn er structurele problemen die ook een deel van de werkloosheid verklaren tegenover een aantal moeilijk vervulbare vacatures in een aantal sectoren en beroepsgroepen, waarop ik in vorige bijdragen gewezen heb. Die kun je niet zo maar ontkennen. Ze zijn er gewoon. Maar we vallen in herhaling. We blijven het oneens.

          • Dat kan
            Hoewel deze regering door alle bezuinigingen vooral ook zélf schuldig is aan de werkloosheid gaat het echt een stap te ver als je de oplossing zoekt in
            – sollicitatie-cursussen voor werklozen
            – verplichting om ook op voor jou oninteressante banen te solliciteren
            – verlaging uitkeringen

            Dan draai je de zaken om en dat is wat er wél gebeurt.

          • Oninteressante banen
            Sorry hoor Hinke, maar geen ‘voor jou oninteressante banen’ is echt geen excuus. Als er geen ‘voor jou interessante baan’ (pop-ster, prof-voetballer?) is dan moet je maar een ‘voor jou oninteressante baan’ aannemen om je geld te verdienen. Als er dan een ‘voor jou interessante baan’ vrijkomt kun je overstappen.

  4. Van de Werfhorst is beargumenteerd tegen
    H. G. van de Werfhorst (2011). Selectie en differentiatie in het Nederlandse onderwijsbestel. Gelijkheid, burgerschap en onderwijsexpansie in vergelijkend perspectief. Pedagogische Studiën, 88, 283-297. pdf op website auteur, of rechtstreeks: pdf

Reacties zijn gesloten.