Docenten HvA klappen uit de school: weer diplomafraude

De volgende hogeschool is aan de beurt om negatief in het nieuws te zijn. Het openingsartikel van vandaag in de Telegraaf gaat over de Hogeschool van Amsterdam. In een openbaar toegangelijk artikel staat dat docenten van de opleidingen economie en management melden dat sinds 2002 minstens 1000 tot 1500 studenten per jaar onterecht een diploma hebben gehaald op de Hogeschool van Amsterdam. In het niet openbaar toegankelijke artikel staat dat dit komt omdat docenten vanwege intimidatie door managers gedwongen werden studenten voldoendes te geven.

Sinds eerder dit jaar is Jet Bussemaker (oud staatssecretaris) de hoogste baas bij de HvA en zij zegt deze zaken op te gaan pakken. De telegraaf citeert echter 1 van de betrokken docenten die over Bussemaker zegt:

Ze liegt en bedriegt om ons vak als docent onderuit te halen.

De NRC heeft inmiddels meer informatie over de zaak. Bussemaker zegt daar dat ze niks wist van mogelijke fraude, dat er vorig jaar (naar aanleiding van de InHolland zaak) een intern onderzoek bij de HvA is geweest naar mogelijke diplomafraude waaruit bleek dat er bij de HvA geen sprake van was, maar dat ze nu een extern onderzoek zal laten doen. In het artikel staat ook het volgende citaat van haar:

“We zijn niet tevreden over het onderwijs [bij de opleidingen economie en management]. Dat zal ook gevolgen hebben voor het personeel. Ik snap dat mensen bang zijn voor hun baan. Misschien dat ze dit daarom nu naar buiten brengen. Als je momenteel een bestuurder in het hbo wilt raken, dan kan je dat het beste doen door een beschuldiging van fraude te uiten.”

Ze beschuldigt de betrokken docenten dus van kwade trouw.

UPDATE 17 februari 2012. Er staat weer een artikel in de Telegraaf over deze zaak aan de hogeschool van Amsterdam. Er is door een docent een brief geschreven aan staatssecretaris Zijlstra waarin deze docent kenbaar maakt dat de onderwijsinspectie docenten onvoldoende geraadpleegd zou hebben in haar onderzoek naar deze zaak. De reactie van 2 kamerleden op deze ontwikkeling is veelzeggend. Lucas van de VVD zegt:

Docenten zijn boos, het begint inmiddels op een kruistocht te lijken om rector Jet Bussemaker in diskrediet te brengen. Maar ik ga niet meewerken aan het nog verder te grabbel gooien van de goede naam van het HBO.

Jadnanansing van de PvdA is verbolgen over het feit dat HvA docenten alweer via de media hun ongenoegen kenbaar maken en zegt: doe dit intern.

19 Reacties

  1. Student eist corruptie
    Tussen alle #HvA tweets kwam ik de volgende tegen:

    @DeGemaskerdeNick
    Had die corrupte kut hva mij net zo goed even dat ene ontbrekende studiepuntje kunnen “geven”

    Klink gek, maar ik denk dat hij het nog meent ook en .. toch goed van de hva dat dat ene puntje niet cadeau is gedaan 😉

    • Daar heb je wat aan als
      Daar heb je wat aan als diezelfde school het in andere gevallen wel doet.
      Wie durft er nog te vertrouwen in de waarde van een HBO-diploma? Eerst InHolland, daarna een andere school waarvan ik de naam alweer vergeten ben en nu de HVA. Ik heb vandaag nog een reactie gelezen van een medewerker van een andere HBO-school die meldt dat het op zijn school eveneens gebeurt. Natuurlijk oogst de overheid wat zij zaait maar met die conclusie schieten we weinig op zolang de overheid weigert om dit onder ogen te zien.
      Gezien het zwartboek van GeenStijl mogen we verwachten dat dit nog maar het topje van de ijsberg is. Ik kan me voorstellen dat werkgevers op een gegeven moment zelf maar een examen gaan voorleggen aan de sollicitanten.

  2. Automatisering
    Nog een bericht in de Telegraaf over de HvA vandaag. Het blijkt dat het automatiseringsysteem kuren heeft: docenten die dachten een leerling een 1 gegeven te hebben, maar het automatiseringsysteem dacht dat het een 10 was…. Door het verziekte klimaat op de HvA kon dit lange tijd doorgaan zonder ingrijpen.

  3. De soep lijkt minder heet gegeten …
    Mismanagement, automatiseringsgedoe, duizenden gedupeerde studenten. De HvA wordt geconfronteerd met verhalen die Inholland overtreffen. Maar klopt het? Vanuit de medezeggenschap klinkt iets anders. “Er staat helemaal niets over fraude in die brief. Wij hebben geen enkele aanleiding voor een vermoeden van diplomafraude.”

    Hier toch wat tegengas: www.scienceguide.nl/201112/docenten-loochenen-fraudeverhalen-hva.aspx

  4. Journalistiek Windesheim
    Het diplomafraudecircus blijft rondtrekken. Nu is het de opleiding Journalistiek van de hogeschool Windesheim die in opspraak is. Zie de NRC. De NVAO (zeg maar: de inspectie voor het hoger onderwijs) heeft dertig afstudeerscripties bekeken en kwam tot de conlusie dat het niveau “zeer zorgelijk” en niet hbo-waardig is. Naar aanleiding van deze steekproef worden nu alle afstudeerders van de afgelopen twee jaar opnieuw tegen het licht gehouden. De opleiding moet flink veranderen om de accreditatie te behouden.

    • oei
      Diplomafraude, vertrouwen opzeggen, onder de maat, “Jet B. liegt en bedriegt om ons vak als docent (sic) onderuit te halen”, niveau van 30 scripties onder de maat, alle afstudeerders van de afgelopen twee jaar tegen het licht houden, zo’n 10.000 onterechte diploma’s uitgedeeld sinds 2002 bij een opleiding (HvA), enz.

      Niet eens alle Bonners weten waar het primaire probleem ligt, getuige enige vreemde commentaren in deze draad. Laat staan Zijlstra, vBijsterveldt, de onderwijsspecialisten van de fracties, de NVAO, de Raden van Bestuur vd hogescholen, de visitatiecommissie’s, de docenten, de studenten, de media en het grote publiek. Kortom, het ideale uitgangspunt voor al weer een storm in een leeg glas.

      Willem Smit

      • Storm in een leeg glas water
        Dat het openingsartikel van de Telegraaf over onderwijs gaat is niet niks Willem. Nu kijk jij vast enorm neer op de Telegraaf (kan ik je niet kwalijk nemen), maar verdomd veel mensen lezen die krant en zien nu dus deze kop (en lezen wellicht zelfs het artikel).

        Naar aanleiding van de berichtgeving is er een debat op de HvA waar BON aan deelneemt. Goede mogelijkheid voor BON om haar standpunten weer eens naar voren te brengen.

        In een obscuur hoekje lekker wentelen in je eigen gelijk en de domheid van alle anderen is natuurlijk ook een optie, maar gelukkig kiest BON daar niet voor.

        • re Mark79
          Wat ik bedoelde te zeggen is dat al dat periodieke gerel in de media me doet denken aan inwoners van een plat gebombardeerde stad die mopperen dat de bussen niet op tijd rijden.
          Als jij me 1 echte reden kunt noemen dat ik de Telegraaf moet lezen, zal ik het doen.

          Willem Smit

          • Periodiek gerel
            Een rel valt aan te grijpen om iets te veranderen Willem: ‘never waste a good crisis’.

    • rellen en hypes
      Scholastiek
      Hoewel het mogelijk onvermijdelijk is, is de focus te veel op mediahypes en te weinig op de stucturele problemen in het HBO. De reactie van politiek en bestuurders is steevast meer controle en toezicht. Op de werkvloer levert dat meer werk op dat niets met het geven van onderwijs te maken heeft. Al dat toezicht creëert opnieuw papieren werkelijkheden en leidt af van de kern. De overheid investeert niet in het HBO, de instellingen hebben een veel te grote overhead en de docenten zijn gemarginaliseerd. In het primaire proces wordt bezuinigd op programma’s, nakijktijd, voorbereidingstijd, indirecte uren, contacttijd etc., terwijl de administratieve last en werkdruk toeneemt. Nog steeds zijn er teveel extensieve onderwijsprogramma’s met teveel EC’s waarvan het meeliften niet is opgelost en individuele beoordeling een wasse neus. Dat levert aan het einde van de opleidingen te weinig kwaliteit en niveau op (Dublindescriptoren). De staatssecretaris wil prestatiecontracten met het HBO. Als die contracten niet worden nagekomen volgt korting op het budget. Hoe meet je “prestatie”? Is dat hetzelfde als rendement? Levert dat niet dezelfde perverse prikkels op die juist tot de fraudezaken hebben geleid? Het BON moet meer zoeken naar structurele oplossingen. Hoe zit het met het register voor docenten? Docenten moeten via de wet meer te zeggen krijgen over de invulling van het onderwijs (niet alleen via MR-en, teams ed.) en hun deskundigheid. Examencommissies moeten veel onafhankelijker (breng rijksgecommitteerden terug die door de overheid worden betaald). Bij de financiering van commerciële activiteiten van hogescholen (contractactiviteiten, kenniskringen), huisvesting ed. moet bekeken worden, in hoeverre dat ten koste of ten last gaat van gelden die voor het primaire bacheloronderwijs waren bedoeld. Daar moet veel meer de focus op zijn anders wordt het incidentenpolitiek en dat helpt het onderwijs niet.

      • Veel suggesties
        Veel waardevolle opmerkingen, nicomars.
        Maar focussen op register. Als het register ertoe leidt dat bevoegde docenten (met een gedegen opleiding) weer prioriteit krijgen en onbevoegden gedwongen worden om zinvolle (maar hebben de opleidingen genoeg in hun mars om kwaliteit te leveren) bijscholingen te volgen, hebben we veel gewonnen.
        Maar wie beheert dat register en zorgt ervoor dat docenten niet worden opgezadeld met onzincompetenties? Als dat door degenen gebeurt die de kennisbestanden hebben opgesteld, vergroten we de ramp. Dat hoort te gebeuren door commissie(s) waarin vooral ook leraren met kwaliteit zitting hebben.

        • Bestuurdersregister
          De problemen kunnen zeker niet worden opgelost door een lerarenregister. We zien een komen en gaan van incompetente bestuurders. Dezelfde lieden die de puinhopen mede hebben veroorzaakt komen zogenaamd helpen het puin weer op te ruimen. Tegen overmatige betaling weliswaar. Wie zijn al die bestuurders, wat zijn hun kwalificaties ? Dat wil ik wel eens zien in een bestuurdersregister. Maar als we nu eens een cruise gaan maken, wat voor een kapitein willen we dan ? Iemand met ervaring op … ja, ja met ervaring op een schip, iemand die weet van bakboord en stuurboord en dat soort dingen. En wie zou dat in het onderwijs beter kunnen weten dan Jet Bussemaker ??

        • een vraagje
          Zijn voldoende onvoldoend opgeleide docenten in het HBO die voldoende IQ hebben om een bijscholingscursus tot een voldoend einde te brengen?
          Seger Weehuizen

          • Voldoende niet voldoen
            Daarom heb ik ook niet geschreven: “met een voldoende af te sluiten” HET GAAT OM GEPASTE HOGE EISEN WAARAAN VOLDAAN MOET WORDEN.
            Seger Weehuizen

  5. Update Windesheim
    Nu ook een update over de opleiding journalistiek van Windesheim. Het persbericht van Windesheim is hier te vinden. Daarin staat onder andere:

    Er zijn 192 stageverslagen opnieuw beoordeeld. Hiervan waren er 17 onvoldoende (9%). Daarnaast hebben de commissies 325 onderzoeksverslagen aan een second opinion onderworpen. Hiervan waren er 74 onvoldoende (23%). In totaal hebben 86 afgestudeerden te horen gekregen dat één of meerdere eindwerkstukken niet in orde waren. Alle afgegeven diploma’s zijn en blijven geldig.

    • Ik hoorde gisteren in het
      Ik hoorde gisteren in het nieuws dat zevens en achten ineens zeer zware onvoldoendes werden. Dat is wel een erg groot verschil.

      • Zo baas zo knecht?
        Misschien komt dat mede omdat de docenten bijna stikken in de hoeveelheid nakijkwerk (en andere papierbezigheden). Als je er een 7 of een 8 boven zet spaart dat je ook nog het werk om je beoordeling te moeten verdedigen. Zeker als je baas eist dat er voldoende voldoendes uitgedeeld worden wordt de verleiding groot.
        Seger Weehuizen

        • Dat is het inderdaad, als je
          Dat is het inderdaad, als je het werk net van onvoldoende kwaliteit vindt en je wordt gepusht om voldoende voldoendes te geven dan zou je inderdaad eerder een zesje verwachten.

Reacties zijn gesloten.