7 Reacties

  1. BON!
    Schools minister Nick Gibb said: “Without a solid grounding in arithmetic and early maths in primary school, children go on to struggle with basic maths skills throughout their school careers.”

  2. Niet helemaal
    Van een complete verbanning is geen sprake. Zie dit nieuwsartikel van de BBC. Maar het gaat wel de goede richting op (en de problemen met rekenen zijn in Engeland lang niet zo groot als in Nederland).

  3. rekenmachines, weg ermee
    In de basisschool is er Geen Enkele reden om ooit rekenmachines te gebruiken. En al helemaal niet om ‘de rekenmachine te leren gebruiken’.

    Ook een mooie app zoals Rekenruimte (bij Getal en Ruime) heeft het levensgrote nadeel dat het de indruk wekt dat rekenen vooral bestaat uit hoofdrekenen. Waar dat toe leidt, heeft de PPON laten zien: fouten. Niet zomaar een paar foutjes, want het is bij hoofdrekenen bijzonder wanneer de antwoorden Goed zijn.

    En voor het voortgezet onderwijs? . . . . . . . .

    • Texas Instruments
      Mijn Donald Duck rekenmachientje was ook van TI. Veel mee gespeeld. Maar ja, rekenen had ik al geleerd. Halverwege mijn eerste jaar wiskunde met natuurkunde heb ik een rekenmachine gekocht omdat bij de natuurkunde practica het rekenwerk toch ondoenlijk werd zonder. Inmiddels heeft TI het wiskundeonderwijs zelf overgenomen. De publicatielijst van de voorzitter van de CvE vakcommissie Wiskunde B laat zien hoe verweven TI en FI zijn. De voorzitter van de commissie voor de toekomst van het wiskundeonderwijs vertelde me dat een rekenmachinevrije onderbouw niet haalbaar is. Tja, ik weet nu waarom. Wanneer trekt OC&W de stekker uit cTWO?

  4. rekenmachine
    De RR-methode waar ik mee werkte had een aparte leergang ‘rekenen met de rekenmachine’. De leergang ging helemaal over de mogelijkeheden van het machientje. Er was geen sprake van enige verbetering van het rekenonderwijs als het om rekenen ging.
    Bij dat óefenen’ met het machientje werden ook graag grote getallen gebruikt.
    Getallen die heel ver van de belevingswereld van het kind lagen.
    Kennelijk werd dit niet belangrijk gevonden zodra de machientjes tevoorschijn kwamen.
    Als we ‘ouderswets’ willen rekenen met grote getallen, jammert het vernieuwende volk dat we doen aan ‘mechanistisch’ rekenen dat veel te ver buiten de belevingswereld van het kind ligt.
    Maar zodra de rekenmachine in de les komt, juichen diezelfde vernieuwers kennelijk die wereld van de grote getallen die zeer ver van de kinderwereld is verwijderd, plotseling toe!
    Waaruit ik concludeer dat die hele vernieuwing bewust heeft aangestuurd op een afschaffen van de rekenvaardigheden teneinde de kinderen van ‘Jan de Arbeider’ zogenaamd tegemoet te komen.

    Ik heb het al vaker gemerkt: die rekenvernieuwers waren zeker niet consequent wanneer zij hun argumenten voor vernieuwd rekenonderwijs inbrachten.
    Ze hinkten voortdurend op twee gedachten: vernieuwd te willen zijn met het gereedschap van aloude en zeer beproefde vaardigheden en logaritmen. Dit hinken op twee gedachten bracht dus niets beters voort. Het werd vlees noch vis. Zowel het vernieuwde als het oude werd ondermaats aangeleerd en bleef veelal steken in de fase van de kennismaking.
    De lessen ‘rekenmachine’ waren verloren lessen.
    De kinderen vonden het ‘leuk’, dat wel, vanwege het vrijblijvende karakter van die lessen.

    • Rekenmachines – EU-lidstaten
      European Commission, Mathematics in Europe*: Common Challenges and National Policies, Eurydice, October 2011.

      “There is an ongoing debate about whether the use of calculators improves or hinders student achievement in mathematics. …” (Chapter 2: Teaching Approaches, Methods and Classroom Organisation, Use of calculators, p.63)

      “National guidelines on the use of calculators are rare, …” (Executive summary, Assessment in mathematics, p. 11)

      Wat is er eigenlijk nog niet onderzocht in de EU?

Reacties zijn gesloten.