‘Ik geef cursussen coaching de coach’

Docent journalistiek Martin Bons geeft een treffende karakterisatie van onze maatschappij in de Volkskrant. Een typerend stuk:

Steeds vaker ontmoet ik allerlei goedbetaalde coaches, strategische adviseurs, communicatieadviseurs, bedrijfsadviseurs, loopbaanbegeleiders, consultants en personal trainers. Als ik dan vraag wat zij precies doen (‘Ik geef cursussen coaching de coach’, zei iemand) blijf ik veelal in verbijstering achter. Wat maken zij? Wat produceren zij? Wat leveren zij? Wat voor economische waarde hebben zij? Het idee dat de ene helft van Nederland de andere helft bezighoudt, is allang geen grapje meer.

Lees het hele artikel in de volkskrant.

4 Reacties

  1. Wat je doet moet je goed (kunnen) doen!
    Ik ben het helemaal niet eens met Bons dat wij allemaal harder moeten gaan werken. Je mag best voor een lager inkomen, dus voor minder luxe kiezen door ook te kiezen voor meer vrije tijd. Maar in de tijd dat we werken moeten we natuurlijk wel efficiënt kunnen werken. Om bij het onderwijs te blijven: Laat de leraar zich concentreren op het naar eigen inzicht les geven zonder een uitgebreide rapportageplicht, zonder domme inmenging en voortschriften van de schoolleiding en het schoolbestuur en zonder nutteloze bijscholing. Wat de keerlingen betreft: Voorkom dat zij naar ophokuren moeten, verplicht de leerlingen niet op in groepen te werken als daarvan geen betere resultaten te verwachten zijn en zorg voor stilteplekken waar leerlingen alleen en ongestoord voor zichzelf kunnen werken. En snij vrijwel heel de top van de onderwijspiramide weg want daar wordt weinig zinvols gedaan. Een niet overbelaste leraar werkt minder uren maar met een hoger rendement wat dat mindere aantal taak- en rapportage-uren buiten de klas ruim compenseert.
    Seger Weehuizen

    • er is kennelijk vraag naar
      Zoals er ook vraag schijnt te zijn naar broeken die onder je kont kunnen hangen.
      Over de vraag, en dus de smaak, kan men eindeloos twisten.
      Liever zou ik niet verplicht willen worden mij met nutteloze zaken bezig te houden. Want dat stoort mij het meest: die verplichting om al dat gezwam van die waanwijze stuurlui aan de wal, te moeten bijwonen.
      Maar kennelijk acht een hoger kader die voortdurende heropvoeding van belang. En daar spelen handige jongens dan weer op in.

      Maar een Sjoerd Slagter geniet er kennelijk van als hij in Toronto hoort wat de twee eisen van de 21-ste eeuw zullen zijn : moral values en equity.
      Het zal wel.
      En dat we leerlingen daartoe vooral moeten meegeven: kritisch denken, probleemoplossend denken, samenwerken en leiderschap.
      Hoe verzint men het.
      ‘Het houdt ze uit de kroeg’, zegt Jan de Nuchtere.
      Gek: als BON kritisch denkt, belieft men het niet.

  2. Tja,
    er schijnen ook opleidingen opleidkunde te bestaan. Terwijl ik dit typ protesteert de spelling checker.

    LJ

    • Die zijn er
      Rond 2000 begonnen de Utrechtse onderwijskundigen van het overkoepelende lerarenopleidingsinstituut aldaar aan een opleiding lerarenopleiders.

Reacties zijn gesloten.