Curriculum herziening en bekostiging

Hierbij en update betreffende curriculum herziening.
Zoals ik een aantal jaren geleden al heb geschreven is met de invoering van het competentiegericht leren 40% van de contacttijd geschrapt. Als we naar het technische kerncurriculum kijken is zelfs 50% geschrapt.
Op dit moment is het competentiegericht leren niet meer heilig. We mogen/moeten weer inzetten op kennis en kunde. Helaas krijgen we geen extra contacttijd met de studenten.

Ik ben eens nagegaan hoe het nu zit met de bekostiging van de studenten.
In 2000 kreeg avans €7000 per student per jaar.
In 2010 was dat €8000 per student per jaar.
De inflatie was over die periode 20%.
Als alles inflatiegecorrigeerd was geweest hadden we €8400 moeten krijgen in 2010.
We zijn er reëel 5% op achteruit gegaan.
Toch hebben we 40% contacttijd ingeleverd!!

Ik heb het idee dat dat op andere hogescholen ook is gebeurd.
Normaliter zou de Mededingingsautoriteit zo iets onderzoeken. Er zijn afspraken gemaakt tussen de hogescholen, achterkamertjes overleg etc.

Wel wordt er steeds meer tijd besteed aan kwaliteit. Hoe kunnen we binnen de gestelde contacttijd beter onderwijs verzorgen? “Nieuwe inzichten” op het gebied van brein en leren geeft aan dat onze student veel begeleiding nodig heeft.

Er is heel veel tijd voor onderwijsvernieuwing, allerlei werkgroepen, voorlichting en schakeltrajecten maar geen tijd voor onze eigen student.
Niemand wil het me uitleggen.

Wanneer pakt de politiek dit een keer op??

groet,
gerrit jan

1 Reactie

  1. retorisch?
    Dank voor de cijfers. Het beeld is weinig verrassend en volkomen helder. Je vraag zal wel retorisch zijn, maar de uitleg is natuurlijk eenvoudig. Niemand heeft belang bij goed onderwijs, maar velen hebben belang bij constante verandering. Follow the money.

    O ja … voor het gemak laten halen we het kind (de student) even uit de discussie weg, zijn belangen zijn irrelevant natuurlijk.

    En voor afspraken tussen de hogescholen hebben we geen achterkamertjes nodig: daar is een (gesubsidieerde) organisatie voor, de hboraad. Nationale of Europese mededingingsauthoriteiten mogen zich hier niet mee bemoeien. Onderwijs is daarvan uitgesloten. Terecht natuurlijk, de Doekles Terpstra’s, Guusjes ter Horstenen Thommen de Graaffs van deze wereld moeten toch ook wat?

Reacties zijn gesloten.