samen afdekken

HANNE Obbink vermeldt in TROUW van vandaag dat “scholen” (schoolbesturen) er geen enkele behoefte aan hebben dat de minister aan daarvoor geselecteerde scholen “michelinsterren”, dwz het predicaat excellent, gaat uitreiken wanneer deze buitengewoon goede prestaties hebben geleverd. Bij de beoordeling van een school zouden de toetsresultaten van de leerlingen voor rekenen en taal zwaar en daardoor te zwaar meetellen. Volgens een ondervraagd lid van een schoolbestuur drijft het systeem van het uitreiken van sterren management en werkvloer nog verder uit elkaar. Dit is een verbazing wekkend argument. Waarom zouden onderwijzers en schoolbesturen niet samen willen werken om de toetsresultaten van de leerlingen te verbeteren? Of zich samen tegen de dominerende rol van willen verzetten? Gelukkig licht de ondervraagde zijn antwoord toe: Het management zal ‘op jacht gaan naar de ster’, de leraren in de klas werken met kinderen en die verschillende inspanningen sluiten niet op elkaar aan. M.a.w. de manier waarop de leraren met de kinderen werken is er niet op gericht om hen goed in rekenen en taal te maken en zij frustreren de schoolbestuurders in hun sterrenjacht. Een erkenning dat de onderwijzers rekenen en taal niet meer belangrijk vinden en bestuurderen sterren belangrijker vinden dan wat dan ook. Eerlijk maar triest want steeds meer onderwijzers zijn niet meer in staat om de kinderen goede taal- en reken-les te geven en vluchten in het promoten van slecht meetbare vaardigheden. zoals gemeenschapszin De bestuursleden steunen de uit zelfkennis voortgekomen wensenswaardigheid van de kant van slecht opgeleide jonge onderwijzers dat het leer- en werk-klimaat in prestatiegerichte scholen onaangenamer is.