een BIV voor de 2de kamer met een ander accent

Ik heb de suggestie van Mark69 om bij een eventueel tot stand brengen van een Burgerinitiatiefvoorstel in de 2de kamer de nadruk op de vrijheid van onderwijs te leggen uitgewerkt door een toelichtingstekst op te stellen waarin dat aspect er uit springt. Ik hoop dat mijn initiatief voor een initiatief nu meer bijval vindt.
…………………………………………………………………………………
TOELICHTING OP HET BURGERINITIATIEFVOORSTEL VOOR DE 2DE KAMER
Het getuigt binnen een democratie niet van democratische mentaliteit als een meerderheid een besluit aan een minderheid oplegt zonder dat dat nodig is. Bij het onderwijs was de democratische mentaliteit aanwezig telkens wanneer in de grondwet aan het artikel van Vrijheid van Onderwijs gesleuteld werd. Daarnaast kunnen in een getrapte democratie zoals die in Nederland gepraktiseerd wordt gemakkelijk beslissingen genomen worden die de meerderheid der stemgerechtigde Nederlanders niet wil. Als men immers stemt op een partij vanwege belangrijke programmapunten waar men het mee eens is kan het gebeuren dat men dan die partij tevens volmacht geeft om iets na te streven waarmee men het niet eens is. Daarom is het helemaal niet zeker dat de meerderheid van de Nederlanders het eens is met de manier waarop het gesubsidieerd onderwijs geregeld is.
Het huidige onderwijs wordt gekenmerkt door een aantal geloven die los staan van religie: geloof in zelfstandig werken, geloof in het werken met groepjes, geloof dat vaardigheden belangrijker zijn dan inzicht, geloof dat men leerlingen met ongelijk denkniveau of belangstelling het beste zo lang mogelijk bij elkaar kan houden, geloof dat didaktische kennis en vaardigheid voor leraren belangrijker is dan gedegen vakkennis, Geloof dat “passend onderwijs” in een klas van 30 leerlingen (of in een verhouding van 1 leraar per 30 leerlingen in een aula) succes kan hebben, geloof dat de computer alle problemen kan oplossen, geloof in de mondige leerling die gehoord heeft dat om hem het hele onderwijs draait en concludeert dat hij dat mag uitbuiten, geloof dat alle leraren zich willen inzetten voor de briljante ideeën die de schoolleiding of het schoolbestuur bedacht hebben of anders wel omarmd hebben en ten slotte het geloof dat alle ouders, leerlingen en studenten ook in alle vernieuwingen geloven en tevreden zijn. De meeste van deze geloven zijn echt niet meer dan een geloof want de juistheid ervan is niet door voldoende en voldoende betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek bevestigd.
Het onderwijs begeeft zich ook steeds vaker op het gebied van de opvoeding. Dat is strijdig met de door de meeste ouders gekoesterde wens dat opvoeding hun exclusieve domein is. In vroegere tijden respecteerde in Nederland de overheid deze wens.
Dat het gelukt is om voor dit burgerinitiatiefvoorstel 40.000 handtekeningen te verzamelen roept het vermoeden op dat de getrapte democratie de wens van de meerderheid der stemgerechtigde Nederlanders voor een andere organisatie van het onderwijs verduisterd heeft. Minstens toont het aan dat een minderheid die het niet met het ontstane onderwijsstelsel eens is groot genoeg is om voor haar vanuit een democratische mentaliteit en de geest van de grondwet ander en anders georganiseerd onderwijs mogelijk te maken.
De tegenstanders van het huidige onderwijs vormen geen homogene groep maar velen van hen willen graag naar een toestand die lijkt op die welke er was voordat de Mammoetwet werd ingevoerd. Dat betekent dat scholen weer klein en categoraal moeten worden en de klassen weer geleid gaan worden door hoog in hun leervak opgeleide grotendeels autonoom functionerende leraren in een Umfeld dat vrij is van een dikke bemoei- en controle-schil van managers, schoolleiders, besturen en onderwijsontwikkelings- en onderwijsonderzoekende bureau’s. De leraren van zo’n school kunnen dan net als vroeger het merendeel van hun tijd besteden aan lesgeven, zich daarop voorbereiden of proefwerken nakijken. De mate van verslaggeving over hun lessen en over de prestaties van de leerlingen moet minimaal zijn. Zij moeten een passend en vanwege hun hoge opleiding dus goed salaris hebben en dat geld moet komen uit de besparingen die bereikt worden door een platte hiërarchische structuur en een vermindering met 90% van het aantal mensen dat voor het onderwijs werkt en niet bijna voltijds voor de klas staat. De nieuwe onderwijsmogelijkheid moet naast de huidige bestaan. Ter vergroting van de keuzevrijheid voor ouders en leerlingen en omdat de verschillen tussen het hier voorgestelde en het bestaande onderwijsstelsel zijn zo groot zijn zal er met parallele structuren gewerkt moeten worden.
Het leerrecht staat boven de leerplicht, leerlingen die door hun onverbeterlijk gedrag het leerrecht van hun leerwillige medeleerlingen aantasten moeten van school verwijderd worden. Voor het borgen van het leerrecht is het nodig met homogene klassen te werken.
Ouders die voor hun kinderen binnen geen van beide structuren op hun plaats achten moeten ook de kans krijgen om een gesubsidieerde school naar hun wensen op te richten. Particuliere scholen en instituten voor afstandsonderwijs die met voldoende succes voor door het rijk erkende diploma’s opleiden moeten ook gesubsidieerd kunnen worden.
Wat betreft de opleidingen binnen de voorgestelde structuur parallele aan de bestaande structuur bestaat er zeker behoefte om leerlingen vanaf de eerste klas van het vervolgonderwijs echte wiskunde aan te bieden alsmede taalonderwijs op basis van grammatica.
Verder is het wenselijk dat leerlingen wat betreft de vreemde moderne talen op het eindexamen mogen kiezen tussen het beantwoorden van vragen over een tekst in de vreemde taal en het vertalen van een beschouwende tekst in die taal. Oefenen in vertalen stimuleert het zich nauwkeurig in zijn moedertaal uitdrukken van de leerling.
Op het eindexamen Gymnasium moeten de proefvertalingen voor Latijn en Grieks gehandhaafd blijven en moet het ook bij de keuze van een β-profiel mogelijk zijn om zowel in Latijn als Grieks eindexamen te doen. Het gymnasium mag best een moeilijkere en zwaardere opleiding zijn dan het overige VWO-onderwijs.
Op de MAVO moeten weer 3 moderne talen onderwezen kunnen worden zoals dat vroeger op de MULO mogelijk was.
…………………………………………………………………………………….
Ik heb de suggestie van Mark69 om bij een eventueel tot stand brengen van een Burgerinitiatiefvoorstel in de 2de kamer de nadruk op de vrijheid van onderwijs te leggen bovenstaand uitgewerkt door een toelichtingstekst op te stellen waarin dat geaccentueerd wordt. Ik hoop op gunstig commentaar voor mijn initiatief.
Seger Weehuizen