Bestuur NVORWO

Naar aanleiding van de rekendiscussie kwam ik terecht op de site van NVORWO. Deze club omschrijft zichzelf als volgt:

De Nederlandse Vereniging tot Ontwikkeling van het Reken-WiskundeOnderwijs (NVORWO) is een algemene en onafhankelijke vakvereniging ter bevordering van het reken-wiskundeonderwijs voor de leeftijdsgroep van 4 tot 14 jaar. De vereniging biedt onderdak aan mensen met verschillende achtergronden en opvattingen: aan theoretici en practici, aan ontwikkelaars en begeleiders en vooral ook aan leerkrachten – leerkrachten basisonderwijs en leerkrachten voortgezet onderwijs. De NVORWO is opgericht in 1982.

NVORWO speelt onder andere een rol in nascholing van leraren, is behoorlijk actief op PABOs en werkt met subsidie van het ministerie van onderwijs aan een dyscalculie protocol.

Het bestuur van NVORWO bestaat uit 9 mensen: 4 hogeschooldocenten, 1 mevrouw van SLO en 4 onderwijsadviseurs. Niemand die kinderen rekenen leert.

11 Reacties

  1. Maak kennis met Cathe Notten: Secretaris NVORWO
    www.leraar24.nl/video/153 .

    “Niels zit in groep 6 van de basisschool, waar gewerkt met ervaringsgericht onderwijs. Cathe Notten past haar onderwijs aan op de leerbehoeften van de leerlingen en op wat speelt in hun dagelijks leven. Ze maakt daarbij gebruik van rekenspellen, omdat ze ziet dat leerlingen via rekenspellen gericht kunnen oefenen met de basisvaardigheden en het de leerlingen aanspreekt en motiveert.
    Niels heeft moeite met rekenen en ook met de tafels. Niels oefent iedere dag de tafelsommen. Voor hem zijn gevarieerde spelletjes minder aantrekkelijk omdat ze hem in verwarring brengen. Dit keer gaat het om vermenigvuldigingen uit de tafel van 8. Niels mag er eentje uitkiezen. Hij kies 7 x 8. De leraar heeft een idee dat aansluit bij Niels: in z’n linker voorzak gaat het getal 7, in de rechter voorzak gaat 8. In de achterzak komt 56. Via bewegingen (slaan met z’n handen op de betreffende zakken) herhaalt Niels de vermenigvuldiging met het antwoord, hij ‘ziet’ ze ook in zijn broekzakken zitten. Dit zal hij regelmatig doen, zodat hij ‘uit zijn hoofd leert’ welke drie getallen bij elkaar horen. Hij vindt het leuk. Belangrijk is dat hij betrokken is bij wat hij leren moet en weet wat hij moet en wil leren! ”

    [Let wel: Niels houd niet van spelletjes.]

    www.knapvilla.nl/ambassadeurs.html .

    “Voor elke intelligentieruimte in KnapVilla is een ambassadeur benoemd. Op deze pagina stellen we ze aan u voor. Cathe Notten is ambassadeur van de rekenknap ruimte, omdat Cathe precies weet hoe een rekenruimte er voor kinderen uit moet zien. Cathe kan bij alle intelligenties rekenopdrachten bedenken. Zij ontwikkelt ook rekenspellen/materialen. In de rekenruimte ontdekt u uw eigen oplossingsstrategieën.”

    • wel uit het hoofd leren!
      Let op, er staat ook:

      zodat hij ‘uit zijn hoofd leert’ welke drie getallen bij elkaar horen. Hij vindt het leuk. Het stimuleert hem. Tot ze weer wat nieuws moeten bedenken! Belangrijk is dat hij betrokken is bij wat hij leren moet en weet wat hij moet en wil leren!

      Joost Hulshof

    • tafels leren
      Dus wat je ook vindt van de manier waarop ze zorgt dat Niels 7×8=56 onthoudt, ze heeft dat doel wel duidelijk voor ogen, en ze doet zo te zien ook niet mee aan de prietpraat over eigen oplossingsstrategieën. Dat is winst! Ik zie ook niet dat ze wat met die KnapVilla (hoe verzin je het?) te doen heeft. Ik maak me veel meer zorgen over de flauwekul over de staartdeling die door NVORWO-bestuurslid Mieke van Groenestijn wordt verkondigd op de Hogeschool van Utrecht in haar openbare les (oratie?) www.weblectures.hu.nl/p2gplayer/sslviewer.html?path=HU1/2010/01/08/10/video_post.wmv. Kijk de video ook vooral af als je wil weten wie wie is en wat doet. Zie ook elders op het forum.

      Joost Hulshof

      • U heeft gelijk
        T.a.v. ‘7 x 8’ heeft U inderdaad gelijk.

        Cathe Notten staat misschien buiten haar weten vermeld als ambassadeur van de ‘rekenknap’-ruimte van KnapVilla, www.knapvilla.nl/ambassadeurs.html .

        Rekenopdrachten verzinnen bij ‘muziekknap’, ‘samenknap’ of ‘beweegknap’ lijkt me bespottelijk. Maar deze opmerkingen zijn vermoedelijk van Hanneke Lokhoff (onderwijsadviseur en directeur van Knapvilla BV.). Eerherstel voor Cathe Notten.

        Ook ik maak me meer zorgen om Mieke van Groenestijn, ze heeft bovendien een invloedrijke positie. Haar lecture heb ik eerder bekeken en ik heb op dit forum opmerkingen hierover gemaakt.

        • KnapVilla
          Zeg maar je hoor.

          Ik zie net pas die site van de KnapVilla. Cathe is op die site niet aanklikbaar. Ook dat pleit waarschijnlijk voor haar. De teksten bij de eerste drie aanklikbare namen zijn dikke pret en elke link verdient wel een eigen BON-forumblog.

          Joost Hulshof

          • Kees Vreugdenhil
            Bijvoorbeeld Kees Vreugdenhil, die zich voor de KNAP-hype leent. Ik kende hem (drie decennia geleden) als een aardige vent, bevlogen, maar nu schrik ik van zijn CV waarin ongeveer alle afbraak-onderwijskunde van de laatste decennia is terug te vinden (m.u.v. realistisch rekenen, waar de Freudenthal-groep het monopolie heeft). Hij zit in de knooppunten van het onderwijsnetwerk van de BV-Nederland (adviseerde bv de beroepscompetenties van SBL). Hij zal nog steeds aardig en bevlogen zijn, maar aardigheid en bevlogenheid zijn niet genoeg.

          • Kees Vreugdenhil en realistisch rekenen
            Hij zat ook in het circuit van experts dat verantwoordelijk is voor de legitimatie van de kennisbasis rekenen voor de PABO’s waarmee de HBO-raad in december 2009 het alternatief van de Stichting Goed Rekenonderwijs buiten de deur heeft weten te houden. Zie staff.science.uva.nl/~craats/#pabo. Ik wist wel dat ik de naam kende.

            Joost Hulshof

  2. Ik heb net eventjes gekeken
    Ik heb net eventjes gekeken op die website waarna jij linkt met bestuur: er staan geen CV’s weergegeven, er staan enkel wat kletsverhaaltjes. Je moet maar raden welke opleiding zij hebben gevolgd en wat exact hun werkervaring is.
    Nu vind ik CV’s vaak wat overdreven (meer dan opleiding, werkervaring en vaardigheden hoeft er wat mij betreft niet op te staan) maar dit is wel heel erg weinig informatie. Waar haalt zo’n club autoriteit vandaan wanneer je niet weet ofdat die mensen überhaupt deskundig zijn? Waarom krijgt zo’n bedrijf zoveel invloed bij zo’n belangrijke opleidingen van onze onderwijsinstellingen? Waarom schakelen die opleidingen niet de hoogleraren in die sowieso tot de meest deskundigen behoren in hun vakgebied? En inderdaad, waarom schakelen die opleidingen niet ervaren leraren van de lagere school in die reeds +30 jaar kindertjes leren rekenen en die hiermee goede resultaten hebben behaald?

    • Waar het aas is verzamelen zich de gieren.
      De onderwijssubsidiepotten schijnen van bodemloze putten te zijn voorzien. Want een politicus die wil snijden in onderwijs staat al gauw publiekelijk te kijk als een onmens. En daarom azen talloze onderneminkjes op die vette potten.
      En op de een of andere manier schijnen die onderneminkjes mee te kunnen eten uit de overheids- (= belasting opbrengende burger/ondernemer) troggen. In dit geval schijnt men zich graag te bedienen van allerlei alternatief taalgebruik, aldus de schijn wekkend dat men werkelijk met een heel andere maar effectievere aanpak komt opdraven. Intussen tevens de schijn wekkend dat met erg ‘creatief’ is; iets dat onder vernieuwers ook erg gewaardeerd schijnt te worden.
      Intussen is het allemaal natuurlijk oude wijn in nieuwe zakken.
      Leuk ideetje hoor, broekzak links, broekzak rechts, achterzak, maar daarmee leren we natuurlijk niet alle tafels aan. Als alle tafels middels broekzak/achterzak aangeleerd moeten worden, komen we toch weer gewoon terecht bij het mechaniseren van alle tafelsommen: zoveel broek- en achterzakken kan een leerling namelijk niet meer onderscheiden.
      En daarmee komen we gewoon weer terecht bij het automatiseren van de tafels in de opeenlopende volgorde van 1 naar 10 en weer terug. Die volgorde is tevens van belang bij het verkrijgen van inzicht in de opbouw van zo’n tafel van vermenigvuldiging.

    • Typefoutje: “Ik heb net
      Typefoutje: “Ik heb net eventjes gekeken op die website waarnaar jij linkt met “bestuur”: er staan geen CV’s weergegeven, er staan enkel wat kletsverhaaltjes.”

      Dit was een reactie op Mark’s openingsbericht.

      • broekzak
        Is het in Nederland niet veel nuttiger om kinderen vestzak-broekzak-handjeklap aan te leren?

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.