Promoties en aanstellingen in het onderwijs verlopen niet eerlijk ……….

Promoties in zowel het basis- en voortgezet onderwijs verlopen niet eerlijk, maar dat weet ik al 10 jaar.

De procedures gaan dus gepaard met vriendjespolitiek, belonen van slijmende collega’s en wegpesten van oudere collega’s. Ook is er vaak sprake van ondeugdelijke sollicitatieprocedures.

Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim tweeduizend docenten door CNV Onderwijs dat vandaag wordt gepubliceerd. De onderwijsvakbond zegt te zijn geschokt door de uitkomsten. Slechts een op de vijf docenten vindt dat promotieprocedures eerlijk verlopen.

„Brutale leerkrachten met een grote mond komen vaak eerder in aanmerking voor een promotie, zo blijkt uit de reacties.

Vooral docenten met een deeltijdbaan worden uitgesloten voor carrièrekansen. Aanleiding voor het onderzoek is een tussentijdse evaluatie op eerdere afspraken uit het Convenant Leerkracht van Nederland in 2008.

De overheid heeft voor de komende jaren ruim 1 miljard vrijgemaakt om het imago van leerkrachten op te poetsen, ze meer promotiekansen te geven en hierdoor de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Docenten maken hierdoor meer kans op een hogere beloning.

Nu loopt dat doel gevaar door schimmige sollicitatieprocedures en vriendjespolitiek op scholen. Het geld is juist bestemd voor leraren die zich willen ontwikkelen.

Afspraak van het convenant is dat schoolbesturen zich aan de richtlijnen voor sollicitatieprocedures houden. „Het is schokkend dat de praktijk nu uitwijst dat een aantal scholen het geld niet besteedt waarvoor het is bedoeld en bovendien sollicitatieprocedures niet deugen.” Aldus een woordvoerder van het CNV ?

Heeft een leerkracht eigenlijk nog wel een “Imago” en herkent u iets ?

Ik verneem graag uw reactie…………..

14 Reacties

  1. Vooruitziende blik…
    Je hoeft niet helderziend te zijn om dat te kunnen voorspellen. Ook op dit forum zijn bovengenoemde zaken al ruimschoots genoemd.
    Maar we maken ons niet druk Wij hoeven geen promotie. Dat levert alleen maar stress op. En we kunnen ons eigen zin blijven doen.

    • LD
      Hals, jij bent als ik het goed heb zo een voor-HOSser die schaal LD heeft. Promotie zit er voor jou dan zowiezo niet in. Voor een na-HOSser in LB zou een hogere schaal echter heel fijn zijn.

      • Als je promotie wil maken…
        …moet je niet in het onderwijs zijn, Mark.
        Dat is hetzelfde als je ziel aan de duivel verkopen.

        • Gratis
          Dan vind jij dus ook dat leraren helemaal geen salaris hoeven te krijgen (of minimumloon). Anders verkoop je je ziel aan de duivel….

          En dat terwijl jij als voor-HOS’er vast in schaal LD zit.

          • Je ziel aan de duivel verkopen…
            Je vat hem niet, Mark…
            Promotie in het Nederlandse onderwijsstelsel impliceert papier gaan schuiven of bezig zijn met overkoepelende taken, terwijl het dan tegelijk de bedoeling is dat je naar de pijpen van de directie danst.
            Promotie als beloning of aanmoediging voor excellentie als docent, d.w.z. ten gunste van de leerlingen, is niet de bedoeling.
            Dus wil een goede docent voor de klas blijven en zijn eigen mening blijven verkondigen, betekent dat géén promotie aanvragen.

  2. De rupsendoders zijn onder ons (op school)
    Het imago van een leraar bestaat wel maar door een ware Cordyceps militaris plaag zullen maar weinig leraren dat stadium bereiken.
    Seger Weehuizen

  3. Net echt
    Het is een schrale troost, maar deze manier van werken komt overal voor. In heel veel organisaties (al dan niet commercieel) stijgen degenen die zichzelf het beste verkopen respectievelijk de juiste vriendjes hebben vaak het hardst.

    Scholen lijken dus net op echte organisaties – met alle onaangename randverschijnselen van dien.

    • Mores
      daarom gaat het om de mores.

      In het bedrijfsleven verwacht je zo iets zegt men, van mensen die leerlingen iets leren en opvoeden verwacht je zulk gedrag niet, maar helaas, een goede voorbeeldfunctie is dus ook hier ver te zoeken………..

      En helaas gebeurt het op grote schaal !!

  4. promotie?
    Ik werk 33 jaar in het onderwijs en ben vanaf 1986 1e grader en 24 jaar in dienst bij dezelfde school.
    Altijd (ook) les gegeven in de bovenbouw Havo/VWO en zit in schaal LB. Omdat ik schaal 10 had, mocht ik minder dan de helft van mijn uren in de bovenbouw geven. Mijn vak (levensbeschouwing) kwam nooit in aanmerking voor 12-functie.
    De invoering van de functiemix heeft de sl gebruikt om promoties jarenlang te bevriezen en uiteindelijk enkele collega’s LC te geven, aan wie ze nog oude beloften gemaakt hadden. De rest is bedrogen. Ik heb op school het verzet en de jarenlang-lopende beroepsprocedures geleid en ben om die reden persoonlijk aangepakt, beschuldigd en bijna ontslagen.
    3 schoolleiders verder kwam er een zgn. “inhaalslag”, waarbij oude schulden werden afgekocht. Een handige interim-manager voegde daar het machtsinstrument van beoordelingsprocedures aan toe als voorwaarde om voor LC in aanmerking te komen. Het misbruik-instrument in een nieuw jasje. Ik koos voor mezelf en weigerde dit machtsinstrument te ondergaan. Gevolg: geen LC en nu ook geen LD.
    Het laatste perspectief op LD in 2014 door het entree-recht voor 1e graders zie ik nu ook in rook opgaan. Als de BAPO wordt afgeschaft, zijn er voor mijn vak net niet meer 50% van mijn uren in de bovenbouw, hetgeen de nieuwe voorwaarde is om voor entree-recht in aanmerking te komen.

    Kortom: Als je het verkeerde vak geeft, kritisch bent en niet wil meewerken aan onderwijs-afbreek-management en slijmpolitiek, dan heb je “pech” en blijf je tot je 66e of 67e als 1e grader in de allerlaagste lerarenschaal. Hoezo: promotiebeleid?

    • Kritische mensen
      in het onderwijs zitten ze niet te wachten op kritische mensen…………..

      Laatst zij een manager nog tegen mij, gewoon meekletsen joh, dan heb je ook geen problemen, oftewel pappen en nathouden !!

      • Was het een vrouw?
        Omdat een manager het “zij”? (grapje!)

        Maar serieus: Lukt jou dat? En zo ja: Hoe doe je dat? (Dat is voor mij een hele serieuze, zelfs existentiele, vraag!) Want omdat ik die competentie onvoldoende heb, is voor mij geen promotie weggelegd blijkbaar.

    • lange termijn afspraken nodig
      Op zichzelf genomen is het rationeel en waarschijnlijk ook in het belang van de leerlingen om leraren in tekortvakken volgens LD te betalen en leraren die gemakkelijk te vervangen zijn volgens LB. (als de school te weinig geld heeft om alle eerstegraders volgens LD te betalen). Maar dat moet wel duidelijk gezegd worden en wel op het moment dat een leraar in dienst treedt. Een leraar moet ook garanties krijgen die hem beschermen tegen veranderingen in het beleid. Het leraarschap is immers een speciaal vak en Iemand die 10 jaar leraar geweest is zal meestal meer moeite hebben om een baan buiten het onderwijs te vinden dan iemand die al buiten het onderwijs werkzaam is.
      Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.