Reboundklas, coaches en een les over groepsex

ik werk sinds januari als leraar op een Rebound school, daar wordt gewerkt met coaches, die soms geen enkele onderwijsbevoegdheid hebben.

Deze coaches kletsen ook maar een eind weg en in plaats van de leerlingen te steunen, schrikken zij ze af, een les over groepsex tijdens een weerbaarheidstraining is dan ook niets bijzonders.

De coaches spiegelen zich aan de leerlingen en kramen de grootste onzin uit die er is, soms vloeken ze net zo hard als de leerlingen.

Vervolgens raken deze kwetsbare leerlingen van slag en vervallen in hun oude gedrag van schelden en tieren op alles wat er is en kan ik als leerkracht alles weer in goede banen leiden.

Heeft iemand ervaring met dit soort klassen en is dit normaal ?

3 Reacties

  1. Spiegelen
    Populaire theorie in opleidingen voor coaches is die van de psycholoog Rogers. Spiegelen. Je cliënt teruggeven wat hij/zij zegt. Rogers had wel een goed doordachte theorie (ik heb ooit een scriptieonderzoek gedaan op een deelaspect ervan: mogelijke effecten van alleen maar ‘hmm’ ‘hmm’ zeggen. Kwijtgeraakt, helaas), maar het coachingwezen maakt er misbruik van. Moderne vorm van kwakzalverij.

    • Eliza
      Ssssttt…. niet hardop Ben. Voor je het weet herinnert iemand zich Eliza van Prof. Weizenbaum en ziet grenzeloze mogelijkheden voor een Eliza 2.0 … botje waarmee de Rogeriaanse therapeut webbased beschikbaar is.
      Spaart weer pegels en levert extra rapporten en stuurgroepen op. Ook leuk.

  2. Vormingswerk
    In het verleden bestond er vormingswerk, voor leerplichtige jongeren die niet wisten wat ze wilden, niet konden wat ze wilden of die zeer vroegtijd uitgevallen waren.

    In het vormingswerk was een sluitende didactiek uitgewerkt, waarbij afspraken in een team, consequent gedragsbeleid, aangepaste programma’s en maatwerk voor de individue centraal stonden.

    Docenten in het vormingswerk konden uit bedrijven komen, maar de meesten kwamen van de Pabo of van de opleiding Sociaal Cultureel Werk (tegenwoordig Maatschappelijke en Culturele Vorming). Ook concierges en een eigen gebouw met strakke regels waren hierbij erg belangrijk, evenals groepen van rond de 12 deelnemers.

    Er zijn zeker nog genoeg mensen die destijds weggesaneerd werden die dit weer uitstekend op de rails kunnen zetten. Sterker nog: ik ken er een paar persoonlijk.

    Goede leiding en een goed beleidsplan is cruciaal.

Reacties zijn gesloten.