De Gymnasia volgen het AOB

Ik mijn actie om van het Zelfstandig Gymnasium een school voor de zowel intelligente als gemotiveerde VWO-leerlingen te maken met Latijn en Grieks in de onderbouw en een zwaar keuzeprogramma voor Latijn en Grieks in de bovenbouw wegens gebrek aan bijval op de BONsite opgegeven. Maar ik probeer nog steeds om er van op de hoogte te blijven wat met het Gymnasiale Onderwijs gebeurt.
Aan het Gymnasium werd in “Het Onderwijsblad” nr. 6 van het AOB op 26 maart 2011 veel aandacht besteed aan het Gymnasiale Onderwijs. Aanleiding om er nu iets over te schrijven in het BON-forum zijn twee schijnbare ongerijmdheden in de twee artikelen tezamen. In de AOB-artikelen staan de tekststukken ”Op een apart Gymnasium kiezen ze vaak alleen voor de school, vanwege de status, of ‘omdat ons soort mensen daar komt’. Klassieke talen nemen ze op de koop toe” en “Ïn Enschedé denkt het Stedelijk Lyceum er over om de Gymnasiumafdeling te verzelfstandigen…. Maar de ouders en leerlingen van de huidige Gymnasiumafdeling zelf voelen daar niets voor”. Hier zou de lezer gewild hebben dat de passages aan elkaar gepraat werden. (Eén autrice heeft aan beide artikelen meegewerkt). Verder is het verwonderlijk dat Belangengroep Gymnasiale Vorming tegen het handhaven van de proefvertaling was “Alleen bij de Klassieke Talen moeten leerlingen een tekst vertalen. Bij alle anders talen krijgen ze vragen waarom dat zo is” Je vraagt je als lezer af wat er gebeurd is met BGV sedert zij een dik boek uitbrachten met de titel “Steeds minder Leren” waarin ook ontevredenheid geuit werd over de steeds lagere eisen die gesteld worden. Maar ook daar blijft een schijnbare of werkelijke discrepantie onbesproken.
Een goed bericht is dat het wat minder gemakkelijk is om naar een klassieke taal met de pet te gooien. Zij wordt gelijkwaardig aan een moderne taal en bij een minimaal pakket kan een onvoldoende ervoor op het eindexamen dus slecht uitpakken.
Het toenemend tekort aan bevoegde leraren klassieke talen maakt het immoreel om bevoegde leraren klassieke talen in te zetten voor de leerlingen op de Zelfstandige Gymnasia die klassieke talen “op de koop toenemen”. Wat is er toch met de bevoegde leraren Klassieke talen aan de hand dat zij dat zelf niet ook zeggen?
Seger Weehuizen

3 Reacties

  1. Een raar gevoel 1
    Ik had een raar gevoel bij het lezen van de 2 artikelen van Gaby van der Meer in “Het Weekblad” en naspeuringen op het internet hebben dat versterkt. Het kan dan wel zijn dat de ouders van de leerlingen op Het Stedelijk Lyceum” in Enschedé tegen de verzelfstandiging van de Gymnasiumafdeling van die school zijn maar een groep ouders van leerlingen van het Celeanum Gymnasium te Zwolle willen juist een grotere zelfstandigheid voor hun school en daarom dat zij verhuist van de organiatie Openbaar Onderwijs Zwolle en Regio naar de Onderwijsstichting Zelfstandige Gymnasia OSZG). Dat zou leiden tot minder overhead en een budgetverhoging van 2%.

    Nog even de argumentatie van van Bijsterveldt voor het handhaven van de proefvertaling: “ “De kwaliteit van de klassieke talen in de gymnasiumopleiding blijft op deze manier gewaarborgd. Deze vakken zijn van grote waarde voor een ambitieuze studiecultuur en ruimte voor excellentie,” aldus minister Marja van Bijsterveldt. …… “Met de proefvertaling blijft de lat voor het gymnasiaal onderwijs hoog.” Het vertalen van een klassieke tekst die een leerling nog niet eerder heeft gezien, is een uniek kenmerk voor de klassieke talen. Dit komt alleen nog voor bij de vakken Latijn en Grieks en is voor gymnasiumleerlingen een extra intellectuele uitdaging (van Bijsterveldt). “….het gymnasium als vorm van onderwijs waarin leerlingen kunnen excelleren” (Minister Plasterk, 4 febr 2010, opening 2de locatie van het Stedelijk Gymnasium van Leyden). De opvatting van van Leuven “De vervanging van de proefvertaling waar van Bijsterveldt nu een stokje voor gestoken heeft was zo’n poging tot vernieuwing” krijgt in haar artikelen misleidend veel gewicht.
    Seger Weehuizen

  2. Een raar gevoel 2
    Uit een enquête die de minister in januari onder docenten klassieke talen hield, blijkt dat ruim tweederde het eens is met behoud van de proefvertaling als onderdeel van het centraal eindexamen. van Leuven vreest: “dat nu er zo slecht geluisterd is naar de voorstellen van heel veel docenten, de vernieuwing een snelle dood zal sterven”. Hij dacht daarbij niet zoals wij aan verniewling.
    Ik heb grote waardering voor het artikel van Jo van Dijck en Joop Jagers op. vrijdag 29 januari 2010 in het Eindhovens Dagblad genaamd: Nivellering bedreigt het gymnasium. Jo van Dijck is rector en Joop Jagers is sectievoorzitter klassieke talen van een scholengemeenschap in Eindhoven (het Pleincollege Van Maerlant). Gymnasiale afdelingen van een scholengemeenschap hebben 2 grote voordelen boven een categoraal Gymnasium. De Gymnasiale opleiding wordt minder vaak om oneigenlijke redenen gekozen en het stoppen met klassieke talen is minder ingrijpend zodat het aantal leerlingen dat zwak is in de klassieke talen relatief klein is. (Er zijn ook nadelen. B.v. als een Gymnasiumafdeling met het gewone VWO geïntegreerd is trekt dat meestal het niveau van de overige vakken omlaag ). Het artikel is nog op internet te vinden: http://www.ed.nl/mening/6160825/Nivellering-bedreigt-het-gymnasium.ece .

    Seger Weehuizen

    kopzorg: “Ik mijn” > “Mijn”
    “bovenbouw wegens ” > “bovenbouw heb ik wegens “

  3. waarom dat gevoel van onbehagen?
    Bijna was het echte onderwijs in Grieks en Latijn uit de Gymnasia verdwenen. Het werd tijd om de docenten Klassieke Talen te vervangen door leraren Cultuur & Maatschappij met specialisatie “Grote Culturen vóór het jaar NUL”. Deze leraren geven ook les in Griekse en Latijns zinnetjes. Verder nog in Griekse letters en hiëroglyfen zodat de opschriften op tempels e.d. gelezen kunnen worden. Bovendien lezen ze natuurlijk met de leerlingen Oud-Griekse en Romeinse geschriften in vertaling. Dat dit niet doorgaat wordt een gemiste kans op vernieuwing genoemd. Dat is zo kort door de bocht dat daar wel een weerwoord bij hoort. Collegae leraren krijgen bij zo veel partijdigheid geen goed beeld van de Kulturkampf in het Gymnasiale Onderwijs. Waarom zijn Jo van Dijck en Joop Jagers van het Pleincollege Van Maerlant in Eindhoven niet geintervieuwed? Dan had er een evenwichtig beeld van de toestand bij het Gymnasiale onderwijs tot stand kunnen komen.
    Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.