Alweer een Avond van het Onderwijs

Alweer een Avond van het Onderwijs.
NTR, 5 Oktober 2010

Sinds 1 september 2010 zenden NPS, Teleac en RVU hun programma’s onder de vlag van NTR uit. Aha, een fusie!
“De programma’s van de NTR kenmerken zich door kwaliteit, betrouwbaarheid, toegankelijkheid en creativiteit. Programma’s met inhoud, die inspireren en een bijdrage leveren aan de persoonlijke groei van mensen.”
Tot zover de website van de NTR. Een offer I couldn’t refuse en er was toch geen Foeballe.

Wat was er te zien en te horen.
-Een extreme Barbiepop die met betrokken ouders sprak over modeziekte nr. zoveel (PDD Not Otherwise Specified). Dat is nog steeds niet goed geregeld, aldus een bittere moeder.
-Een leeghoofd in designverpakking: directeur van de SG Gooi- en Vechtstreek, wiens dialectisch repertoire vier ingestudeerde one-liners telde van de soort: bevoegd is nog niet bekwaam, en: terug naar klassikaal onderwijs kan niet meer. Verder drukte de man zich uit in een steenkolen-nederlands waarvoor een eerstejaars Pabo-student zich zou schamen, ware het niet dat dit affect daar niet langer bestaat.
-Een expert Onderwijscommunicatie –tevens onderwijskundige: ieder kind is anders!
-Een expert Onderwijs & Integratie –tevens onderwijskundige: de belangrijkste invloeden op de leerresultaten zijn de leraarverwachting (het Pygmalioneffect) en de beschikbare middelen.
-Een lerares van een allerwegen geprezen school: het is genoeg gewoon te kijken naar wat leerlingen nodig hebben.
-Onderwijsspecialist Boris vd Ham (D’66): Het idee achter zelfstandig leren is goed maar de uitvoering was slecht. Leraren waren onvoldoende voorbereid op deze vernieuwing. Zou die man na zoveel jaar nou niet 1 keer iets anders kunnen bedenken?
-Drie jongelui van wie er eentje opmerkte dat hij dankzij het zelfstandige leren een jaar lang bijna niet naar school was geweest. Daar werd smakelijk om gelachen, ach, die deugnieten, leuk hoor.
-Een man die wijzend op een glazen pot met hersenen in de formaline tegen jongelui zei: kijk maar eens goed naar de voorkwab, daarin zitten je wil, je motivatie en je planning.
Het puberbrein dat tot grote opluchting van bezorgde ouders pas na 25 jaar uitontwikkeld is en voor die tijd vooral jongetjes dwarszit. Het zal niet lang meer duren, verwacht ik, of een Maastrichtse hoogleraar zal electrische en magnetische stimulering van het puberbrein bepleiten.
-De enige sprekers die hun opvattingen rationeel naar voren brachten, zodat je het eens of oneens met ze kon zijn, waren de voorzitter van BON en Jaap Dronkers. Met de laatste was ik het niet helemaal eens maar het heeft in de context van zo’n programma geen zin daarop in te gaan.
Het was een opgewekte Avond van het Onderwijs, bijna alle deelnemers leken tevreden. Het is standaard opgewektheid die niet is gebaseerd op de inhoud van een programma, maar op inzichten afkomstig uit de marketing. Het kijkvolk wil absoluut niet met echte problemen worden geconfronteerd en het zwaartepunt van een programma zit aan de buitenkant.
Willem Smit

5 Reacties

  1. Vlinderdasje
    Dhr. Peltekian is als ik mij niet vergis van Hongaarse afkomst en ligt goed bij de televisiewereld. Er is een paar jaar geleden een documentaire gemaakt waarin hij op zoek ging naar het huis van zijn ouders, interessante documentaire trouwens. In die zin vergeef ik dhr. Peltekian zijn soms -voor ons- ietwat andere zinsbouw.
    Peltekian is het prototype van de nieuwe onderwijsmanager.
    Nou ja lees zelf maar www.bewegende-beelden.nl/site/mc/1/215/29/200/redacteuren/alex+peltekian.
    Laten we wel wezen, het onderwijs zit vol met deze ‘vernieuwers’ of schets ik nu een te somber ‘beeld’

  2. Muppetshow
    Ik denk Willem dat er ook vanaf hangt hoe je naar zo’n programma gaat zitten kijken. Ik heb de dingen die jij noemt ook wel gezien. Dit soort programma’s hebben echter nu eenmaal een bepaald format en als je daar niet tegen kunt, moet je beter maar niet kijken. De TV is amusement tussen de reclames door en in dit perspectief viel me dit programma nog alleszins mee. Of er wat mee bereikt wordt ?
    De keuze is: moeten mensen als Verbrugge en Dronkers besluiten niet mee te werken aan een dergelijke kermis of toch proberen iets van verstandigs in te brengen. Ik ben voor het laatste. Je moet je niet totaal isoleren als alleen maar een mopperende club van oudere leraren. Doet een beetje denken aan de Muppetshow. Weet je wel, dat balkonnetje.

    • Je moet er wel tegen kunnen
      Ach, dit keer maar eens niet, dacht ik, toen ik las over deze avond. Eén keertje zapte ik er even heen. Ik zag de nieuwbakken leraar-van-het-jaar voor de basisschool. Hij wilde de aandacht leggen op de talenten van de kinderen. We zijn al zoveel bezig om te zeggen wat ze niet goed doen, aldus deze jongeman.

      Wat een cliché, wat een onoriginele nieuwpraat. Hij kan het zo uit zijn Pabo-boekjes hebben gehaald. Nou ja, hij zal het best gemeend hebben. Ik heb meteen weer doorgezapt.

      • Willem
        Leuk filmpje. Echt leuk maar ik herkende jou er totaal niet in. Wel schiet ik weer in de lach als ik bedenk dat deze twee het imago van BON zouden verbeelden. Liever toch niet.

Reacties zijn gesloten.