Segregatie op Vlaamse school

www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1158518/2010/09/16/Allochtone-kids-in-aparte-klassen-in-Lokerse-basisschool.dhtml

In de basisschool van het Onze-Lieve-Vrouwcollege in Lokeren zijn sommige klassen zo ingedeeld dat de allochtone leerlingen apart zitten van hun autochtone leeftijdgenoten. Dat meldt de Oost-Vlaamse regionale zender TV OOST.
De school doet dit naar eigen zeggen om de daling van het aantal autochtone leerlingen tegen te gaan. Maar volgens TV OOST vinden sommige ouders dit pure discriminatie. De lagere school van het Onze-Lieve-Vrouwcollege telt 70 procent allochtone leerlingen.

“Op vraag van ouders”
Volgens de directeur gebeurde de opdeling op vraag van de ouders, zo zegt hij in de gedrukte versie van Het Laatste Nieuws. “We anticiperen op alle klachten. Ouders hebben blijkbaar liever dat hun kinderen bij vriendjes zitten die ze na schooltijd ook zien”, aldus directeur Luc Audenaert.

Leegloop autochtone kinderen
Almaar meer ouders van autochtone leerlingen halen hun kinderen weg van de school, aldus nog de regionale zender. Omdat het college wil vermijden dat het een concentratieschool wordt, deelt het sommige klassen zo in dat autochtone en allochtone leerlingen in aparte klassen zitten.

Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet zit verveeld met de kwestie en wil de zaak eerst onderzoeken. “Het lijkt me evident dat kinderen gemengd moeten zitten”, wil hij in afwachting wel al kwijt. Een aantal autochtone ouders vindt de opdeling schandalig. In de klas zitten kinderen van verschillende nationaliteiten. “Hoe kan ze nu goed Vlaams leren spreken?”, vraagt de moeder van een allochtoon meisje zich af. (belga/eb/tw)
16/09/10 20u11

* Lees ook: Hoofddoekarrest doet onderwijs en politiek steigeren
* Lees ook: 56% van de kinderen in Antwerpen van allochtone afkomst
* Lees ook: 3.000 allochtonen op wachtlijst om Nederlands te leren
* Aparte klassen voor allochtonen… discriminatie?
Einde citaat

Ze hebben dus de leerlingen op afkomst gescheiden om een verdere verzwarting van de school, wegens ´vluchtende` autochtone ouders, te voorkomen. Ik vraag me af waarom ze dan niet de leerlingen op taalbeheersing hebben gescheiden, een heel wat objectiever en eerlijker criterium. Het gewenste effect wordt zo eveneens verkregen.

2 Reacties

  1. Rooms-Katholieke school
    We hebben ’t hier over een ‘vrije’ school, een Rooms-Katholieke school dus. Zij maakt uitdrukkelijk werk van haar confessionele identiteit: Eucharistieviering en Heilige Communie nemen een prominente plaats in de schoolkalender in. De leerkrachten zijn allen autochtoon (en vermoedelijk katholiek). Op de schoolfoto’s zijn ook geen hoofddoeken te zien, maar dat heeft de ‘witte vlucht’ blijkbaar niet kunnen stuiten.

    Op de site van Het Laatste Nieuws ontkent de schoolleiding uitdrukkelijk dat er ‘witte’ klassen geformeerd zijn. Zij wil in principe gemengde klassen. Maar er zijn twee (en volgens de laatste berichten slechts EEN) ‘zwarte’ klassen geformeerd teneinde te voorkomen dat die enkele ‘witte’ (katholieke) kinderen zich te zeer verloren voelen in een overwegend ‘zwarte’ (niet-katholieke) klas. Gesteld: een leerlingcohort van 40 kinderen bestaat voor 20% uit (katholieke) autochtonen. Als je een ‘zwarte’ parallelklas formeert, zitten er in de andere parallelklas nog altijd 60% allochtonen.

    Het formeren van taalachterstandsklassen lost het probleem, zoals de school dat ziet, vermoedelijk niet op. Want taalachterstanden treden ook bij autochtone (katholieke) leerlingen op. Maar uit een oogpunt van politiek-correct diversiteitsbeleid zou de school kunnen overwegen bij het formeren van ‘zwarte’ klassen vooral op kinderen met taalachterstanden te mikken. Ook zou men kunnen overwegen in zo’n klas meer ruimte te geven voor de moslim-identiteit van leerlingen.

    • politiek correcte bemoeizucht
      Dat er sprake is van een ‘vrije’ school, is voor de politiek correcte socialisten van geen enkel belang. Ze bemoeien zich met het hele onderwijs alsof dat hele onderwijs van hen is. Net zoals ze zich even gemakkelijk bemoeien met de inkomsten van anderen.
      Hadden ze maar socialistische scholen gesticht, dan wisten we waar we aan toe waren. In plaats daarvan schijnt het hele onderwijs naar hun pijpen te moeten dansen.

Reacties zijn gesloten.