De geneeskundige

Om docent te worden moet je, tenminste dat was ooit het geval, een redelijk lange tijd op redelijk hoog niveau een specifiek vak en specifieke didactiek bestuderen. Voor eerstegraadsdocenten is een hogere opleiding ook niet mogelijk: je kunt niet nog hoger worden opgeleid op jouw specifieke vak en in jouw specifieke beroep. Dan nog blijken de eerste jaren uiterst moeilijk en heb je de praktijkervaring hard nodig om uiteindelijk een goede docent te worden.

Toch heb je je oren te laten hangen naar de wijsheden van de onderwijskundigen, zonder vakkennis, zonder specifieke vakdidactische kennis en zonder praktijkervaring.

Zou de gezondheidszorg ook zo sterk verbeteren als we “geneeskundigen” zouden aanstellen die dan aan kinder-, oog- huis- en huidartsen, aan internisten en chirurgen, aan brandwondspecialisten en aan oncologen zouden gaan vertellen hoe die hun vak zouden moeten uitoefenen?

4 Reacties

  1. Wie is jij?
    Hoi 2010,
    Wie is jij? Kennelijk reageer je ergens op, maar ik kan niet ontdekken waarop ofop wie?

    • Jij (je) = men
      Het was slechts een mijmering. Vergelijk onderwijs met de rest van de wereld en je komt tot verrassende verschillen. Eerder noemde ik de typerende onderwijsgewoonte om heterogene klassen samen te stellen omdat dat zoveel beter zou zijn; dat gebeurt werkelijk nergens in andere leersituaties. Andere vergelijkingen zijn gemakkelijk te vinden: het onderwijs is de enige bedrijfstak die zijn eigen product waardeloos vindt (een diploma heb je niet nodig om leraar te worden, kennis is tenslotte een achterhaald begrip en kinderen leren meer van elkaar dan van een goed opgeleide leraar). Hier specifiek het bestaan van onderwijskundigen en de status/macht die zij in het wereldje hebben vergaard, allemaal terwijl ze opleiding noch ervaring hebben voor het beroep waarover ze “adviseren”.

      Zo zijn er geen beroepen als: vliegkundige, die de piloten, zweefvliegers en ballonvaarders vertellen hoe ze moeten werken; sportkundige die Robben vertelt hoe hij moet voetballen, maar er zijn wel weer bestuurskundigen. Zou dat laatste toeval zijn?

      • Nou begrijp ik het
        Ik begrijp nu, waarom de bestuurskundigen die in toenemende mate het onderwijs bestieren van mening zijn dat een leraar alle vakken moet kunnen geven. Van henzelf menen dat dat ze overal kunnen komen besturen. Dan moet didaktische scholing toch wel voldoende zijn om elk leervak te kunnen geven?
        Seger Weehuizen

  2. De ‘geneeskundige’ is er al
    De Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ) wil de numerus fixus voor geneeskunde over vijf jaar afschaffen, de beroepsgroep mag niet langer vaststellen hoeveel specialisten er nodig zijn.

    Ik heb eens gekeken wie er in die raad zitten. Van de 9 leden studeerden er slechts 3 geneeskunde. En die drie hebben dan ook nog eens een waslijst aan bestuursfuncties.

Reacties zijn gesloten.