Conceptonderwijsparagraaph van het BON-forum voor de regering

In navolging van de bijeenkomst van politici, leraren en professoren op 29 mei in Rotterdam hebben de actieve deelnemers van het teleforum van BON besloten een onderwijsparagraaph aan u, leden van de nieuwe regering te overhandigen ,waarvan wij hopen dat u ze als leidraad zult nemen voor beslissingen op het gebied van onderwijs. Wij zijn van mening dat onze kennis van de materie en onze inzet bij de discussie borg staan voor een tekst met desiderata die waard zijn om beschouwd te worden.
Onze desiderata zijn als volgt:
A, Van elk opleiding of onderwijstype moeten op een aantal plaatsen in Nederland opleidingen gevolgd en met goed gevolg worden afgesloten kunnen worden die niet op competentiegericht leren gebaseerd zijn. Zo kunnen ouders en leerlingen een keuze maken tussen 2 zeer verschillende leerstijlen.
B. De politiek moet een einde maken aan de halfslachtige liberalisatie van het onderwijs. Het onderwijs moet of weer zoals vroeger direct vanuit het ministerie van onderwijs geregeld worden of het moet een stuk gemakkelijker gemaakt worden om nieuwe scholen op te richten en moet elke school slechts per leerling en per onderwijstype gesubsidieerd worden. Bij de tweede keuze controleert de overheid bij elke school de kwaliteit van de geleverde onderwijsprestatie door de resultaten die haar leerlingen bij externe examina halen te analyseren.
C. Het belang van de overheid om zo veel mogelijk leerlingen een zo vergaand mogelijk onderwijs te laten volgen moet openlijk worden afgewogen tegen het recht van de individuele, leerwillige en zich in toom houdende leerling op goed onderwijs.
D. De opgaven van overheidsexamina in de exacte vakken moeten per direct van hun tekstuele en contextuele last worden ontdaan.
E. Vertalen op het eindexamen moet weer terugkeren. Doeleinden daarvan zijn een beter gebruik van de Nederlandse taal te bevorderen en een betere controle op de kennis van de vreemde taal te kunnen uitoefenen.
F, Vanaf de eerste klas in het voortgezet onderwijs moeten leerlingen op verzoek onderwijs in echte wiskunde kunnen krijgen.

Onder de “handtekeningen” staan ook …. handtekeningen van actieve forumleden die het niet met alle punten eens zijn. Die punten hebben zij aangegeven.

2 Reacties

  1. D en E
    Seger,

    Wat mij betreft, zijn D en E goede puntenL de taligheid van exacte vakken moet teruggedrngen, en eindexamens vreemde talen ontdaan van hun tekstbegrip. Maar er zijn er vast nog meer, behalve de door jou genoemde.

    Als BON het serieus willen doen, dan stelt het bestuur een concept-manifest op, en houdt BON er een heus congres over.

    • Ben, er komen steeds meer
      Ben, er komen steeds meer kandidaat-desiderata bij en dat kan een reden zijn om te selecteren op de belangrijkste en de bij BON minst controversiële punten Maar vóór we gaan wegstrepen moeten we wel eerst alle serieuze kandidaten bij elkaar hebben.
      BON heeft met haar “Deltaplan voor het Onderwijs” al een soort onderwijsparagraaph geschreven. mede daarom heb ik een opsomming van desiderata gemaakt, een soort checklist en ik hoop dat de toekomstige regering voor veel van de desiderata een kruisje zal zetten met de betekenis “dat gaan we doen” Bij het stellen van vragen in de kamer kan straks een letter worden aangegeven en dat maakt het er overheen zwammen wat moeilijker.
      De desiderata zijn vooral concrete punten maar die mogen niet te vaak of te duidelijk in strijd zijn met het deltaplan van BON.
      Na de discussie komen de uitverkoren desiderata vrijdag in een blok te staan. Actieve teleforisten van BON die vóór alle desiderata zijn kunnen dan kiezen voor het ophangen van een kraal met ja erop en eventueel toegevoegd commentaar. Als ze er desiderata zijn die niet in hun wensenlijstje passenkunnen zij een kraal ophangen met neen met als toevoegingen de letters desiderata waarmee hij of zij het niet eens is.
      Omdat het Deltaplan al bestaat en er weinig tijd is om een congres te organiseren moeten we afzien van een eventueel congres.
      Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.