Wat is verplicht bij Competentiegericht Onderwijs?

Formeel zijn wij bij onze Techniekopleidingen over op CGO. Dat houdt eigenlijk niet meer in dat je concentreren op werkprocessen waarbij men competenties kan tonen. Dat blijkt prima te doen te zijn en kennis en vaardigheden kunnen er gewoon heel goed bij.

Het CGO wordt ons echter aangesmeerd met nog heel veel meer flauwekul, die wat mij betreft niet noodzakelijk is voor het aandacht besteden aan competenties. Wie kan mij vertellen (of wie kan uitzoeken) of de volgende zaken absoluut verplicht zijn voor het nieuwe beroepsonderwijs?

– Het werken met POPs en PAP’s
– Het vraaggestuurd leren, e.v. voor iedere leerling en ieder bedrijf met andere doelen
– Het samenwerkend leren (de werkwijze, iets anders dan het doel)
– Het zelfstandig en onderzoekend ‘leren’.
– vakkenintegratie van zoveel mogelijk vakken
– Examinering alleen door Proeve van Bekwaamheid in het bedrijfsleven
– zo min mogelijk klassikale instructie en oefening (ofwel: les)
Eigenlijk kan ik nergens vinden dat dit verplicht is.

De inspectie controleert op dit moment of ons onderwijs wel in nauwe samenwerking met ‘het bedrijfsleven’ tot stand komt. Waar staat eigenlijk dat dit verplicht is? Niet in de wet en -voor zover ik weet- ook niet in het KD.

Overigens: Als ik de vereiste competenties voor onze opleiding bekijk, dan ben ik ervan overtuigd dat we altijd al veel aandacht schonken aan die competenties. Onze focus was echter gericht op de beroepskennis en de beroepsvaardigheden.
Wat gebeurt er met opleiding die alles inhoudelijk bij het oude laten, alleen op papier dit onderwijs omzetten naar ‘competentiedoelen’. Volgens mij kan niemand zo’n opleiding iets verwijten…………………………
Héééél graag jullie deskundige reactie!

3 Reacties

  1. Er is hoop
    In de bezuinigingsvoorstellen kun je lezen dat ook de ambtenaren 600 (!) MBO kwalificaties teveel van het goede vinden.
    Ik ben benieuwd wat de politieke partijen en Jan van Zijl daarvan vinden.

  2. Niet-deskundige reactie
    Nooit bang zijn, zou ik zeggen.
    Ook in de inspectie zijn er mensen die al dat cgo-gedoe maar onzin vinden en hun eigen gang gaan. Dat aantal zal zeker gegroeid zijn sinds BON het voortouw nam om de praktijk ervan aan de kaak te stellen. Nu komt de kritiek van allerlei kanten. Het nieuwe offensief van bestuurders (die zich soms vermommen als leraren) geeft aan hoe men daar beseft dat men het onderwijs aan het vernielen is.
    Daarom moeten scholen hun rug recht houden en hun eigen gang gaan. Er is steeds meer kans dat de bezoekende inspecteurs dezelfde mening zijn toegedaan.
    Alle modieuze lastigvallerij hebben verstandige scholen over zich heen laten gaan. Zo hebben verschillende al die formaliteiten rond de basisvorming aan hun laars gelapt en hebben ze het studiehuis als een hinderlijk incident genegeerd.
    Ik hoor nu ook van scholen die de bio-competenties tot het vaknoodzakelijke terugbrengen.
    Wat we nodig hebben zijn zelfbewuste scholen die het laten voor wat het is

    • wie
      Wie was dat ook al weer? Iemand die scholen opriep om desnoods burgerlijk ongehoorzaam te zijn als dat de kwaliteit van de school ten goede zou komen. M.a.w. “de mode” over te laten waaien.

Reacties zijn gesloten.