kraal zoek

Ik had deze bijdrage als kraal willen toevoegen aan de kraal die Bernard Wijntuin ergen aan de daad van een BLOG geregen heeft. Ik kan die kraal echter niet meer vinden. Vandaar dit BLOG

Bernard Wijntuin vroeg zich af waarom er in deze discussie zo veel aandacht gericht is op het probleem van opstromen terwijl hij als leraar haast alleen met afstroom te maken heeft. Mijn kraal is als volgt:

Er was een tijd dat dat het VWO, en in het bijzonder het Gymnasium, gezien werd als een geheel van onderwijsvoorzieningen die leerlingen in een intellectuele ambiance Bildung aanboden. Linkse partijen wilden toen nog dat ook arbeiderskinderen toegang tot die Bildung zouden krijgen. De invoering van de basisvorming was een triomfmoment voor hen die een hekel aan intellectuelen hadden, gelijkheid belangrijker vonden dan uitblinkendheid of onderwijs als een economische kostenpost zagen die je zo laag mogelijk moest houden. In Venlo moesten alle kinderen die VWO wilden doen om “gelijkwaardigheid” te leren naar één van de campussen gaan waarheen alle andere kinderen uit alle sociale lagen en van alle mogelijke leerpotenties ook heen moesten. Het leek op een culturele revolutie zoals die ook in China plaats vond toen alle intellectuelen de steden werden uitgejaagd om van de boeren te leren.
Onlangs gaf Plasterk te kennen zonder de onderwijsvorm met name te noemen dat hij de basisvorming weer wilde herstellen. Dat was om economische reden. Veel talent zou verloren gaan door vroegtijdige selectie. Als BON wil voorkomen dat Plasterk zijn snode plan uitvoert zal BON moeten aantonen dat ook op andere wijze en zonder hogere kosten voorkomen kan worden dat veel leerlingen een opleiding krijgen die onder hun potentiëled niveau ligt. Vandaar al die aandacht voor OPstroming.
Seger Weehuizen

1 Reactie

Reacties zijn gesloten.