Wijsheid uid het westen

BBC: Students taking science GCSEs in Wales, England and Northern Ireland are going to need more maths, regulators say.

7 Reacties

  1. oosten
    Tjonge en dat in kersttijd, straks halen zij ook nog wijzen uit het oosten………..Of is dat onze kans? 🙂 Wie hebben we in de aanbieding?

  2. Uit het westen
    Ik woon in Engeland, dus ik weet hier iets meer van….

    Net als in Nederland is er in Engeland de afgelopen jaren de trend geweest om op de middelbare school alle wiskunde uit de natuurwetenschappen te halen. Daar is dit bericht een reactie op: er moeten weer formules in de natuurwetenschappen op de middelbare school komen.

    De natuurwetenschappen in Engeland staan er behoorlijk slecht voor; slechter nog dan in Nederland zou ik durven zeggen. Wiskunde mag zich hier in Engeland echter in grote populariteit verheugen.

    • iets meer
      Hoe komt ht dat de natuurwetenschappen er slecht voor staan?
      En waaraan heeft wiskunde zijn populariteit te danken?

      • Natuurwetenschappen en wiskunde
        Het heeft denk ik vooral met de arbeidsmarkt te maken.

        Elke technicus wordt hier in Engeland ‘engineer’ genoemd. Dus ook de man die de verwarming in je huis repareert en de mensen die het treinspoor onderhouden. Dat geeft de ingenieursopleidingen een slechte naam: die worden geassocieerd met laagwaardig werk.

        Daarnaast is er hetzelfde probleem als in de onderbouw in Nederland: de natuurwetenschappen worden op school op 1 hoop gegooid en vrijwel altijd gegeven door een bioloog (if that). Daardoor komen natuurkunde en scheikunde er slecht af.

        Een wiskunde studie wordt hier in Engeland een beetje gezien als bedrijfskunde of rechten in Nederland: het houd alle opties open. Maar in tegenstelling tot bedrijfskunde of rechten toon je met een studie wiskunde ook nog eens aan dat je slim bent.
        In Nederland zien bedrijven wiskundigen als nerds, hier zijn wiskundigen heel erg gewild door bedrijven. Vooral ook voor zeer goed betaalde banen in de financiele wereld.

        • Zo erg is het in Nederland gelukkig niet
          Op de meeste scholen worden natuurkunde , scheikunde en biologie ook in de onderbouw als aparte vakken gegeven. In klas 1 is er meestal alleen biologie. Soms is er in klas 2 een vak natuur- en scheikunde, maar dat is vooral natuurkunde en maar weinig scheikunde. In klas 3 zijn natuurkunde en scheikunde meestal aparte vakken, terwijl biologie in klas 3 vaak niet gegeven wordt vanwege het toch al grote aantal vakken (vlak voor de profielkeuze).
          In de bovenbouw zijn er naast de echte vakken natuurkunde, scheikunde en biologie wel een paar vage mengvakken: ANW en NLT. Voor zover ik weet worden die, met name ANW, vaker door biologen gegeven dan door natuur- of scheikundigen.

          • Zelfde probleem maar dan erger
            In Engeland wordt op bijna alle scholen in de onderbouw slechts 1 vak natuurwetenschappen onderwezen (prive scholen zijn uiteraard uitzonderingen hierop). In de bovenbouw kiezen leerlingen slechts 3 of 4 vakken. Als je in de onderbouw natuurwetenschappen van een bioloog hebt gehad dan is de kans dat 1 van die 3 of 4 natuurkunde is behoorlijk klein….

          • Alles op de NLT-hoop
            Uiteraard is NLT helemaal geen vak, maar een door middelbare-schoolleraren en ambtenaren in elkaar geflanst gedrocht waarin uitkomsten van drie natuurwetenschappen op een hoop worden gegooid zonder dat er ook maar iets eigens aan wordt toegevoegd. Op mijn school biedt het de mogelijkheid om in de uren voor natuurkunde te snijden (‘jullie’ hebben nu toch ook NLT (en wie had daarom gevraagd?), dan kan natuurkunde toch wel wat minder?). Het biedt de mogelijkheid om te kunnen zeggen dat de instroom in het N-profiel verbetert (niemand haalt onvoldoendes bij NLT) zonder de bijbehorende inhoudelijke kopzorgen. Verder kan men er docenten voor nemen waarvoor vakkennis geen vereiste is: slechts van één echt vak hoef je een rudimentaire kennis te hebben.
            Het zal nog wel even duren voor de Nobelprijs voor NLT wordt ingesteld. Waarschijnlijker is het dat deze ongein over 10 jaar geruisloos wordt opgeheven en wordt vervangen door een nog nieuwer mengvak (alle talen en alle natuurwetenschappen op een hoop) onder de naam KVP, CHU of CDA. De vrijgekomen uren zullen zeker niet worden besteed aan een van de echte natuurvakken of wiskunde.

Reacties zijn gesloten.