Vage doelen zijn makkelijk

Leuk, dat bedrijfje spelen in het onderwijs. Doelstellingen van een bedrijf zijn – als het goed is – SMART geformuleerd, oftewel Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Maar als je een ‘onderwijsgroep’ bent met 30.000 (!) leerlingen klinkt het heel anders:

Organisatiedoelen
Een doorvertaling van onze missie in organisatiedoelen betekent het volgende:
* Wij brengen de uitval terug.
* Wij vernieuwen het onderwijs voortdurend.
* Wij gaan de bureaucratie tegen.
* Wij staan open voor elk geloof en elke culturele achtergrond.
* Onze scholen blijven zo kleinschalig mogelijk.

Kortom: je kunt er alle kanten mee op. Maar gelukkig is er een bestuur met een echte MPA EMPM erin. Is dat een nieuw snoepje? Nee hoor, een MPA is een Master of Public Administration (Bestuurskunde) en EMPM is een Executive Master of Police Management (opleiding voor korpschefs).

Het blijft maar doorgaan: holle prietpraat in plaats van concreet werken voor leerlingen. Niet verwonderlijk dat een medewerker van deze ‘onderwijsgroep’ nu weer terugkeert bij zijn oude werkgever waar de leerling centraal staat maar niet alles bepaalt. Oftewel: waar de professionals het nog voor het zeggen hebben.

8 Reacties

    • Niets gemist
      Je hebt niets gemist, maar deze ‘onderwijsgroep’ wel. De gedachte van de SMART-opstelling van doelen is dat je achteraf kunt vaststellen of die doelen daadwerkelijk zijn behaald. Maar kijk nu eens naar de gestelde doelen:

      * Wij brengen de uitval terug.
      Hoe hoog is die uitval nu en hoe laag moet die worden?

      * Wij vernieuwen het onderwijs voortdurend.
      Waarom? En welke resultaten mag je ervan verwachten?

      * Wij gaan de bureaucratie tegen.
      Wat verstaan ze onder bureaucratie en hoever willen ze die dan verminderen?

      * Wij staan open voor elk geloof en elke culturele achtergrond.
      OK, deze deugt redelijk, want als ze niet open staan is het doel niet gehaald.

      * Onze scholen blijven zo kleinschalig mogelijk.
      Wat is “mogelijk”? Is dat 500 ll. per school of zijn dat er 750?

      Kortom: met dit soort vage doelstellingen (waar de werknemers trouwens niet in voor komen) kun je alle kanten op. Je kunt deze doelen altijd halen; dus zijn het geen doelen maar hooguit goede voornemens.

      • het andere deel?
        Dag Marten,

        Dank je wel, maar dat kon ik nog net bij elkaar gedacht krijgen. Dat over die onderwijsgroep van 30000(?) leerlingen en die vele letters die dan voor kunde staan niet. Over wie of wat gaat dit?

  1. Zoals Wera de Lange
    in Trouw al schreef:
    ‘Het is onvoorstelbaar wat zo’n ver, onzichtbaar bestuur voor ravage op een school kan aanrichten, als de leerkrachten en hun directe chefs niet eensgezind de deur tegen onzin weten te barricaderen”.

      • Zo goed:
        HET IS ONVOORSTELBAAR WAT ZO’N VER, ONZICHTBAAR BESTUUR VOOR RAVAGE OP EEN SCHOOL KAN AANRICHTEN, ALS DE LEERKRACHTEN EN HUN DIRECTE CHEFS NIET EENSGEZIND DE DEUR TEGEN ONZIN WETEN TE BARRICADEREN!

Reacties zijn gesloten.