BON, Let op uw saack!

Nu gebleken is dat vooral de onderwijspotentie van veel allochthone kinderen te laag wordt ingeschat en dat er daarom relatief veel van deze kinderen via de omweg van het VMBO en HAVO-diploma verwerven zal terecht opnieuw bekeken worden hoe men dat kan voorkomen. Het risico is groot dat de voorstanders van de middenschool of de hybride vorm ervan, de chimaera basisvorming, opnieuw hun kans zullen grijpen om leerlingen tot en met 16 jaar bij elkaar te houden of hetzelfde programma te laten volgen.
Dit keer moet de oplossing van het probleem van omwegen in het onderwijs gezocht worden in een betere vaststelling van de capaciteiten van de leerling gecombineerd met bijspijkerklassen.
Er zijn 2 goede methoden om de potentie van een leerling die net in groep 8 gekomen is te meten: een IQ-bepaling en een extra lesprogramma waarin hoge eisen worden gesteld m.b.t. taal- en redekundig ontleden, inzicht in de spellingsregels en rekenen en gebruik van de taal.
Wat de IQ-bepaling betreft: er zijn goede non-verbale IQ-bepalingen mogelijk. Ook van allochthone kinderen kan dus het IQ redelijk betrouwbaar bepaald worden.
Wat het extra lesprogramma betreft: Dat moet worden afgesloten met een examen dat lijkt op het vroegere toelatingsexamen VWO. Het moet worden opgezet als een afvalprogramma waarvan de moeilijkheidsgraad in het verloop van het schooljaar toeneemt. Aan het afsluitend examen mag echter elk kind meedoen.
Het gebruik van de Nederlandse taal is een onderdeel waarmee ook veel intelligente allochthone kinderen grote moeite zullen hebben. Het begeleid maken van huiswerk op school na de normale schooltijd moet verplicht gesteld kunnen worden. Een bijspijkerklas (“groep 9”) voor vooral allochthone kinderen moet voor hen normaal worden om een omweg naar de HAVO of het VWO via het VMBO voorkomen.
Als het BON-bestuur restauratie van de basisvorming of invoering van de middenschool wil voorkomen moet het mijns inziens nu haar standpunt m.b.t. de VMBO-omweg verkondigen.
Seger Weehuizen

6 Reacties

  1. Nu is gebleken…
    ‘Nu gebleken is dat vooral de onderwijspotentie van veel allochthone kinderen te laag wordt ingeschat….’
    Waaruit is dat gebleken?
    Of komt het weer voort uit het eeuwige geklaag, om daarmee te bereiken zonder prestatie op de voorste rij te mogen zitten?

    • Studie-omweg bij allochthonen endemisch
      Het ExpertiseCentum BeroepsOnderwijs heeft (TROUW 22-05-09) vastgesteld dat vooral allochthonen proberen om via het VMBO alsnog hun HAVO-diploma te halen.(¼-de deel van de allochthonen gaat onmiddellijk na het behalen van het VMBO-diploma naar de HAVO). Ik ga er van uit dat de hersenen van allochthonen zich gemiddeld net zo ontwikkelen als die van de autochthonen en dat , afgezien van hun kennis van de Nederandse taal, veel allochtonen al na de basisschool in staat waren HAVO te doen.
      Seger Weehuizen

      • Het stapelen van studies…
        Het stapelen van studies was in onze tijd een veelgebruikte methode.
        Stapje voor stapje, kijken wat er haalbaar is.
        Dat impliceert in geen geval dat de onderwijspotentie van allochtone leerlingen bij voorbaat te laag wordt ingeschat.

        • Die weg moet weer geopend worden maar ….
          Bij kinderen van hoogopgeleiden gebeurt/gebeurde precies het omgekeerde. De norm was via een gymnasiumopleiding naar de universiteit. Pas als dat niet haalbaar was deed je een stapje NAAR BENEDEN. Het lijkt mij moreel en economisch verantwoord om te onderzoeken of er in groep 8 leerlingen van laagopgeleide ouders zitten die, eventueel na een bijspijkerklas waarin de allochthonen vooral in taal bijgespijkerd zullen moeten worden, met grote waarschijnlijkheid VWO en universitair onderwijs aankunnen en hen ertoe te bewegen om dat ook te doen.
          Seger Weehuizen

          • verlengde HAVO-MBO-brugklas is al een halve omweg
            TROUW deelt in het artikel “Groei van het aantal stapelaars vraagt om meewerkende overheid” van 25 mei 2009 mijn mening dat omwegen voorkomen moeten worden en dat het beter is dat zo veel mogelijk leerlingen direct op het schooltype terecht komen waarvoor ze geschikt zijn. TROUW meent echter dat een verlengde brugperiode daarvoor gebruikt moet worden en daarmee begeeft deze krant zich op glad ijs. In de eerste plaats is het beter om al van groep 8 van de basisschool een sorteerklas te maken. Het zou goed zijn om daar speciale onderwijzers voor op te leiden die samenwerken met psychologen die gespecialiseerd zijn in het testen van 12-jarigen. Dan kunnen alle leerlingen vanaf hun 12-de levensjaar naar een school toe die bij hun capaciteiten en bereidheid tot inzet past. In de tweede plaats kan een eventueel 2-de brugklasjaar nooit zowel een goede dakpanklas ( een dakpanklas is een klas voor leerlingen van 2 aansluitende onderwijsniveau’s) en te gelijker tijd een goede 2-de klas voor de hoogste opleiding van de 2 betreffende aangrenzende schooltypen zijn. Als men in twee klassen van het secundair onderwijs op te laag niveau les krijgt is men immers in feite al met een omweg bezig. Ten derde zijn speciale lesprogramma’s waarmee met de capaciteiten van leerlingen kan vaststellen beter in het programma van groep 8 van de basisschool in te passen dan in dat van het vervolgonderwijs .Seger Weehuizen

          • Speciaal opgeleide onderwijzers
            en het maken van een sorteerklas van groep 8, doen mij aan veel dingen denken.
            Sommige enge maar vooral aan overtuigde meningen van mensen over zaken waar ze weinig tot niets (praktijk) van weten.

Reacties zijn gesloten.