Alweer: De gemengde brugklas

Nederland zit vol met mensen die van de mislukking van de middenschool en de basisvorming niets geleerd hebben. Overal blijken ze te zitten en ook op het Centraal Planbureau.
De mensen die gemengde HAVO/VMBO-brugklassen willen om te voorkomen dat kinderen die op het VMBO komen en blijken veel meer in hun mars te hebben een enorme omweg moeten maken om in de buurt van de top te kunnen komen hebben in zo verre gelijk dat er een mistoestand is die opgelost moet worden. Maar de door hen voorgestelde oplossing rammelt.
Leerlingen die op 12-jarige in staat lijken te zijn om een HAVO-diploma te halen en voor wie VWO te hoog gegrepen is moeten m.i. vanaf hun 12-de levensjaar onderwijs kunnen volgen dat vanaf het begin full speed richting einddiploma HAVO koerst. Dat volgt uit het recht op goed onderwijs dat voor elk kind zou moeten gelden. Het onderwijs dat zij in de eerste klas krijgen moet in tempo en diepgang passen bij een HAVO-leerling, d,w,z, een leerling die na nominaal 5 jaar school in staat is om Hoger Beroepsonderwijs dat die naam waard is te volgen. Daarmee wil ik niet zeggen dat leerlingen met een MAVO-advies niet tot de eerste klas HAVO zouden mogen worden toegelaten. Maar wel dat zij er nooit de oorzaak van zouden mogen zijn dat leerlingen met terecht HAVO-advies niet aan de eindtermen van de eerste klas HAVO voldoen. Die eindtermen moeten heilig zijn en aan een leerling die door gebrek aan capaciteiten zo ver achterblijft dat hij de voortgang in het voltooien van het het programma bedreigt moet een verbod opgelegd kunnen worden om vragen te stellen. Een leerling die met een MAVO-advies in een HAVO-brugklas zit zit daar voor eigen risico. Het ligt anders als er een brugklas gevormd wordt bestaande uit leerlingen met zwak HAVO-advies of “net MAVO”-advies.
Het Centraal Planbureau stelt volgens TROUW van 06-03-09 dat echte HAVO-leerlingen in een gemengde eersteklas HAVO/MAVO er in hun prestaties niet op achteruitgaan. Mijn vermoeden is daarom dat aan de HAVO-leerlingen in de eerste klas te lage eisen in niveau en kwantiteit gesteld worden. Op de HAVO wordt dan waarschijnlijk in het eerste leerjaar op MAVO-niveau les gegeven. (Met kwantiteit bedoel ik niet het maken van een groot aantal werkstukken maar samenhangende kennis die verworven moet worden). In elk geval zijn niet alle deskundigen er van overtuigd dat in klassen bestaande uit een populatie van leerlingen die in leervermogen sterk verschillen de slimmere geen nadeel hebben van de aanwezigheid van de veel minder slimme leerlingen.
Er moeten wel veel meer faciliteiten komen voor late roepingen.

8 Reacties

  1. Er moeten wel veel meer
    Er moeten wel veel meer faciliteiten komen voor late roepingen.

    Tja, we hadden mooie voorzieningen voor stapelaars: de oude mavo, havo, en vwo. Dat daar mooie dingen uit kunnen komen zie je bijvoorbeeld aan Dave Blank:

    www.ims.tnw.utwente.nl/people/blank/more/kort_CV_NL.doc/

    (Overigens heeft hij de lts, mts, hts route genomen)

    Ik ben bang dat de kwaliteit van vmbo, mbo en hbo tegenwoordig zo slecht is dat je met deze opleidingen niet mee kunt komen bij een universitaire studie. In de boeken Cifra en Metrica (voor de mts, 5e druk uit 1987/op de kop getikt bij de Slegte) staat behoorlijke wiskunde. Met zelfs differentiaalrekening en complexe getallen als keuzeonderwerpen. Er bestaat nog een boek met de titel “df/dx Wiskunde voor het mts-examen”, dat niet in mijn bezit is, waar de differentiaalrekening in wordt behandeld. Kijk, met zulke kennis kun je wel naar de hts….

    Martin

    • Rob de Wijk
      Ik vind zelf Rob de Wijk (klik) altijd ’n mooi voorbeeld van deze stapelroute.
      Een tijdje geleden was het de Volkskrant of het NRC, die in een aparte bijlage aandacht besteedde aan de carrière van voormalige mavo leerlingen. Rob de Wijk was er één van.

      Behalve dat ik zelf ook een stapelaar ben, weet ik dat van mijn lichting klasgenootjes van de lagere school er ook eentje vanaf de LTS de weg naar de TUe heeft weten te vinden.

      • Behalve dat ik zelf ook een
        Behalve dat ik zelf ook een stapelaar ben, weet ik dat van mijn lichting klasgenootjes van de lagere school er ook eentje vanaf de LTS de weg naar de TUe heeft weten te vinden.

        Ik weet niet precies hoe het tegenwoordig is, maar ik geloof dat er in de praktijk onoverkomelijke problemen zijn met de doorstroming van havo naar vwo of niet?

        • Inzake HAVO –> VWO
          Op mijn school kun je na je HAVO-diploma doorgaan in 5 VWO. Ieder jaar heb ik één of twee leerlingen die die route volgen. Dat zijn vaak plezierige en efficiënte leerlingen. Ik denk dat het moeilijk wordt als je in het HAVO een CM-profiel had en in het VWO met een N-profiel wilt doorgaan. Dat lijkt me ook terecht; voor het overige zijn er geen belemmeringen.

          • leer scholen samenwerken
            De zin ” ….heb ik ieder jaar 1 of 2 leerllingen die met een HAVO-diploma naar 5 VWO gaan” maakt mij niet duidelijk hoeveel leerlingen per eindexamenklas HAVO dat gemiddeld doen. Maar scholen zouden kunnen en moeten samenwerken om het probleem van een ontbrekende taal op te lossen. Als roulerend elk jaar één school van een stad of regio aan alle voor het eindexamen geslaagde HAVO-ers uit stad of regio die naar het VWO willen een snelcursus voor een aanvullende taal zou geven (bij voorbeeld Spaans, Chinees of Russisch) zou dat probleem opgelost zijn.
            Seger Weehuizen

          • HAVO –> VWO (2)
            De details ken ik niet; die zou ik aan onze decaan moeten vragen. Ik heb het vermoeden dat de leerlingen waar ik het over heb al veel eerder op het idee zijn gekomen om na hun HAVO met VWO verder te gaan. Mocht er dan een probleem met een taal te weinig zijn, dan kunnen ze daar (op mijn school althans, maar ik denk dat dat wel vaker kan) op anticiperen door een extra vak te kiezen. Voor goede Havisten wordt dat meestal toegestaan en aangemoedigd.

          • Duits
            In de oude-stijl 2e fase kozen bij ons de meeste havisten voor Duits-1
            (school- en geen eindexamenvak en ik geloof alleen luisteren/spreken)

Reacties zijn gesloten.