BWON

BON heeft een rekensymposium, BRON genaamd, gehouden waarvan de conclusies nu al terug te vinden zijn in een bestaande lesmethode. Een BeTON mini-symposion voor beter taalonderwijs schijnt in de planning te zitten. BON is terecht begonnen met zich in te zetten voor beter basisonderwijs want zonder een degelijke basis stort het vervolgonderwijs in elkaar als een Keuls documentatiecentrum in een metrotunnel.
Ik hoop dat BON nu langs 2 kanalen van rekenen naar wiskunde en dus van de basisschool naar de middelbare school overstapt. Via het verenigingsblad en door middel van een minisymposion.
Het middelbaar onderwijs wordt op verschillende niveaux gegeven. In de tijd van de basisvorming waarin alle leerlingen in de eerste 3 jaren hetzelfde programma moesten volgen was er nauwelijks onderscheid in inhoud tussen vakken met dezelfde naam op verschillende niveaux. De docenten probeerden de HAVO/VWO-proefwerken wat moeilijker te maken dan de VMBO-proefwerken en wat strenger te beoordelen. Uit de tijd van de basisvorming zitten de VWO-scholen nog met een wiskundeprogramma dat ongeschikt is om leerlingen met aanleg voor exacte vakken te boeien.
Over wiskunde in het secundair onderwijs is zo’n jaar geleden op deze website veel geboomd. Na het succes bij de strijd tegen het realistisch rekenen wordt het tijd om deze discussie over wiskunde-onderwijs uit de mottenballen te halen en de daar geëtaleerde inzichten in te zetten in een strijd tegen de verplichte realistische wiskunde op het VWO. Leerlingen en ouders zouden in de toekomst vanaf de eerste klas een keuze moeten kunnen maken tussen realistische wiskunde en echte wiskunde.
Mogelijk zouden een aantal in dit idee geïnteresseerde BON-leden op 4 april, voorafgaand aan het begin van de BON-dag, bijeen kunnen komen om over het organiseren van een miniconferentie over de wenselijke inhoud van een vervangend keuzevak “Echte Wiskunde” te praten. Na die conferentie zou dan het bestuur van BON de Minister van Onderwijs moeten vragen om het kiezen tussen realistische en echte wiskunde toe te staan.

Seger Weehuizen