Wraking van de basisschool

Op grond van mijn frequente kritiek op bijdragen in TROUW aan de onderwijsdiscussie zouden lezer van dit forum tot de conclusie komen dat ik het heftig oneens ben met wat in TROUW over onderwijs geschreven wordt. Maar ik vind juist bij TROUW veel opvattingen en gedachten terug die goed sporen met de boodschap van BON en de meeste bijdragen aan dit forum. Maar niet in alles ben ik het met TROUW eens.
Piet Bergsma schrijft op 27-02-09 in zijn artikel “Achtjarige brugperiode duurt lang genoeg” dat de overgang van groep 8 naar het secundair onderwijs het optimale tijdstip is om de leerlingen op te splitsen en naar verschillende schooltypen te sturen. Daarbij wil hij geen uitzonderingen maken voor hoogbegaafde kinderen. Hij zou misschien gelijk hebben als in gewone klassen geen WSNS-kinderen zouden worden opgenomen, de klassen kleiner zouden zijn en de onderwijzers over voldoend eruditie zouden beschikken. Aan deze 3 voorwaarden is niet voldaan en zal steeds minder voldaan worden. Verder wil je als ouder van een hoogbegaafd kind kunnen controleren of het wel onderwijs krijgt dat aan zijn hoogbegaafdheid recht doet en kunnen ingrijpen als je vind dat dat niet het geval is. Die mogelijkheid heb je niet want ouders mogen zich op scholen nooit bemoeien met zaken die echt belangrijk zijn. Mijn conclusie is daarom dat scholen voor hoogbegaafden daarom dringend noodzakelijk zijn.
Interessant is dat hij schrijft dat de Franse middenschool, het Collège Unique” voor kinderen van 11 tot 15 jaar “ één grote mislukking” is en dat hij durft te wedden dat het “binnenkort, na meer dan 30 jaar, een stille dood zal sterven”. Misschien zou Wilmond op deze opmerking willen inhaken.
Contacten met een leraar die veel bijlessen aan basisscholieren geeft hebben mij extra wantrouwig gemaakt over de kwaliteit en het beoordelingsvermogen van een groot aantal onderwijzers. Ik vind daarom dat voor alle leerlingen de mogelijkheid open gesteld moet worden om op de woensdagmiddagen les te volgen op een voorbereidingsklas VWO. Dat biedt 3 mogelijkheden: leerlingen die ten onrechte als VWO-ongeschikt geclassificeerd zijn kunnen nog op de valreep ontdekt worden, de leerlingen van die klas krijgen een indruk van de werkhouding en het denkniveau dat op het VWO geëist zou moeten worden en ze worden aan het eind nogmaals getoetst voor hun geschiktheid voor het VWO op grond van wat ze van de leerstof van de voorbereidingsklas op VWO-niveau opgestoken hebben.
Piet Bergsma heeft veel te veel vertrouwen in de basisscholen.

5 Reacties

  1. Inzake wraking
    Wat u voorstelt lijkt me geen gek idee. Eerst had ik wat medelijden met de arme kindertjes, tot ik me herinnerde dat veel basisscholen op vrijdagmiddag ook al geen les meer geven (althans die van mijn zoon: t/m groep 4 stuurden ze alles naar huis, en vanaf groep 5 gingen ze iets ‘leuks’ met ze doen; alles beter dan lezen, schrijven en rekenen natuurlijk. Wordt er trouwens nog wel eens ouderwets een half uurtje voorgelezen op die lagere scholen? Op mijn oude school gebeurde dat iedere week; wij hadden enkele ADHD-ers avant-la-lettre in de klas, maar die hielden dan toch echt hun snuit dicht en zaten stil). Misschien kan bij dergelijke scholen uw idee op vrijdagmiddag worden uitgevoerd, zodat de traditionele woensdagmiddag vrij blijft.
    Zo zie je steeds meer particulier initiatief het gat opvullen dat de basisschool open laat. Bijles, privéles, thuisles, Premles, CITO-training: allemaal symptomen van dezelfde kwaal. Zojuist keek ik weer een klasje 3 HAVO na; éénderde kan niet schrijven (en dan bedoel ik meer dan twee ‘woorden’ op een regel gelinieerd papier zetten); éénderde snapt niet, en heeft nooit gesnapt, wat het voorvoegsel ‘kilo’ betekent; tweederde kan niet rekenen en de helft is niet in staat om zelfstandig een pagina uit een leerboek te lezen; laat staan om de hoofdzaken te onthouden: zoals u merkt noem ik hier dingen op die in groep 7 en groep 8 al gekend moeten zijn. Gelukkig lijden ze niet aan alle mankementen tegelijk en gelukkig is er ook nog een groepje dat die mankementen helemaal niet vertoont. Maar het blijft treurig.

  2. Mij bekruipt ’n beetje ’t gevoel,
    dat binnen bon, ’n erg groot deel van de aandacht, uitgaat naar hoogbegaafde kinderen. Dat die tekort gedaan worden binnen het reguliere onderwijs, is mij bekend, ik kom dat dagelijks tegen. De werkelijke problemen binnen ’t onderwijs liggen m.i. toch wel degelijk ergens anders.

    • …dat de aandacht uitgaat naar hoogbegaafde…
      Dat heeft, Leo, wellicht te maken met de behoefte aan een nieuwe cultuuromslag,
      Eens was het normaal dat het hoogst haalbare hét streven was binnen het onderwijs.
      Met de afschaffing van de HBS en de invoering van de Mammoetwet is het mode geworden om te gaan voor de zwakkeren en de grootste gemene deler.
      In de laatste decennia is die trend zelfs doorgeslagen naar een zekere vorm van remedial teaching. (Iedereen heeft wel een kwaaltje).
      Nu willen we misschien wel weer terug naar het oude adagium.
      Daar maken met name Seger, maar ook enkele anderen op dit forum, inclusief ondergetekende, zich sterk voor.

      • Begrijpelijk maar jammer.
        Mijn gezond verstand zegt me, dat ’n goede aanpak van zwakke leerlingen ’n voorwaarde is, om daarna de hoogbegaafden “ter wille te zijn”. Als die hele zwakke leerlingen op ’n veilige stek goed worden opgevangen (kost wel wat), krijgt de hoogbegaafde meer kans op goede begeleiding. Daar e.e.a. alleen over geld gaat, stel ik me zo voor, koop Saab Viggen en er is geld zat.

    • Hoogbegaafden, zwak(ker)
      Hoogbegaafden, zwak(ker) begaafden en cluster 4 kinderen zijn eigenlijk hetzlfde probleem: die kinderen zijn beter af buiten het regulier onderwijs. En dan kan er weer beter gestreefd worden naar het doel van onderwijs: het beste uit ieder kind halen (of zoals je wilt zoveel moglijk leren). Ik krijg nu ook het idee dat de school, en dan met name de basisschool vooral probeert om de zwaksten zoveel mogelijk mee te trekken. Dat gaat dan automatisch ten koste van de sterkeren. Misschien dat daarom nu hoogbegaafden het kind van de rekening worden en dat er de nadruk op wordt gelegd. Ik ben het helemaal met je eens Leo dat de werkelijke problemen elders liggen, de oplossing is het wel dezelfde.

Reacties zijn gesloten.