Segregatie als oorzaak van..

Fijn , dat in Vakwerk, Jan Erdtsieck, de steeds verder sluipende segregatie (basisonderwijs) hoog op de agenda zet. Jammer, dat hij, als het gaat over wat er moet gebeuren, artikel 23 daarnaast zet.
Net als de hypotheekrente, is dat onaantastbaar voor (veel) Nederlanders. Het verdere rijtje van “oplossingen”, pruttelt en poldert nog wat over ouderbijdrage, meer voorlichtingscampagnes en extra beloning voor juffen en nog ’n enkele meester, die op grijze/zwarte scholen werken.
Nog veel jammerderder is het, dat er niets staat over echte oplossingen. Over uit de hand lopende gedragsproblemen, rugzakjes en aanverwante zaken, die alsmaar meer naar ’t reguliere basisonderwijs worden doorgestuurd. Over de feitelijke reden van het “instortende” basisonderwijs. De alsmaar toenemende werkdruk, de al bijna totale vervrouwelijking van de schoolteams. Waar hij het heeft over de lippendienst van de politici, ben ik het met hem eens. Niet zo moeilijk te voorspellen. Dat hij tenslotte vreest, voor instroom met veel achterstand in het voortgezet onderwijs, doet mij weer vrezen, dat hij e.e.a. vanuit het perspectief van het vervolgonderwijs bekijkt. Kan ’t vo dat dan niet even bijspijkeren, zei hij grimlachend… (Ik dus) Daarnaast begint hij het artikel met de opmerking dat het basisonderwijs door allerlei zaken ernstig tekort schiet in kwaliteit.
Ik pretendeer de stelling, dat het basisonderwijs weer moet gaan doen waar de juffen (en dan hopelijk terugkerende meesters), voor opgeleid zijn. Zonder taalachterstanden, rugzakjes en allerlei maatschappelijke eisen. Dan is herstel mogelijk.