16 Reacties

  1. Kiest U maar
    De ondertekenaars denken dat de nieuwe exameneisen niet automatisch beter onderwijs oplevert. Ze vrezen dat door de extra aandacht voor het examen de brede maatschappelijke vorming van leerlingen onder druk komt te staan.

    vs

    De oude exameneisen leveren niet automatisch betere vorming op. We vrezen dat door extra aandacht voor vorming het algemene onderwijsniveau van leerlingen onder druk komt te staan.

  2. Het is goed te beseffen…
    … dat het initiatief van deze aktie bij de VO-raad ligt.
    Ze spannen LAKS, Ouders&Coo en FORUM voor hun karretje.

    Zie *Downloads*

    We lezen o.a.:
    De zwaardere exameneisen worden niet gedragen door het veld en zijn niet Dijsselbloem-proof.

    • Wie bepaalt wat er onderwezen moet worden?
      Wat onderwezen moet worden dient ook getoetst te worden. Hier wordt nu gesteld dat je ook opleidt voor zaken die niet getoetst worden en dat de toetsing deze vorming beperkt. Het CS slaat dus de plank mis en wordt dus eigenlijk op twee manieren ondergraven namelijk door de eisen laag te houden m.b.t. de scores en door te hoge scores voor het SO. De tijdwinst wordt dan gestopt in de maatschappelijke vorming.
      Hopelijk werkt dat bij defensie niet op deze manier. De krijgsmacht heeft het monopolie op het geweld en het wordt echt gevaarlijk als de soldaten de regels op soortgelijke wijze aan hun laars gaan lappen. Bij het onderwijs mag dat dus schijnbaar wel. Sterker nog de VO-Raad durft dat dus ook gewoon op papier te zetten.

      • Omgekeerd geldt het ook
        Wat getoetst (beoordeeld) wordt moet je kunnen onderwijzen. Integriteit kun je niet onderwijzen, op tijd komen kun je niet aanleren (ik vind drie keer zeggen dat je op tijd moet komen niet aanleren), omgaan met de klant is onmogelijk precies te definiëren.

        • op tijd komen 101
          Natuurlijk kun je op tijd komen wel leren. Het kernwoord hier is “tijd” en de module “op tijd komen 101” zou een eerste verkenning moeten bieden in de historie van het begrip tijd, zeg de tijdsbeleving voor het ontstaan van GMT.
          Als voorkennis heeft de deelnemer natuurlijk wel de module “Astrofysica 101: ons zonnestelsel” nodig.
          Natuurlijk zijn we er dan nog niet. De technische aspecten van onze uurwerken, de verschillen tussen de tijdbeleving bij kinderen en bij volwassenen, de ins- en outs van de quantummechanica en niet te vergeten inleiding groepentheorie om het modulorekenen onder de knie te krijgen zijn evenzovele noodzakelijke onderwerpen die werkelijk moeten worden beheerst voordat het diploma “op tijd komen” kan worden verworven.

          • op tijd komen, en nog veel meer
            Vergeet daarbij niet de inleidende lessen over
            101 > Ptolemaeus ;
            101 > Galileo Galilei ;
            101 > Berthold Brecht.

            Die voorkennis is absoluut noodzakelijk voor de scholier om zich in te leven in “ruimtetijd.101”, ook zo’n begrip dat al sinds de oudheid voor inzicht en verwarring zorgt.
            Voor “Einstein.101” wil ik een uitzondering maken : facultatief. Zijn begrip van “ruimtetijd.101” is nog maar pas geleden onderuit gehaald nadat de Large Hydron Collider (dat speeltuig in Geneve) kapot ging (juli 2008 ; heeft wel wat gekost, maar heeft een mag(neet)ische aantrekkingskracht, stroom slurper zeg maar).
            Sedert dien is immers ook het concept van Darwin (Darwin.101) tog (tog ?) achterhaald ; waarop overigens ook Calvijn (Calvijn.101) al had gepreludeerd (of-had-ie-dat ?).

            Foei, staat het concept op-tijd-komen.101 tog weer ter discussie. Tijd is maar relatief, overigens gerede aanleiding om de minister, de multitasker, nog maar eens naar de Kamer te roepen. Schoolboeken, nieuwe druk.

            maarten

          • Tjeempie
            Daar ben ik even stil van. Ik krijg er meteen zin in om een competentiegerichte module ‘op tijd komen’ te ontwerpen. Moet ik wel een jaartje vrij voor krijgen, maar dan komt er ook wat.

        • waarom zou dat niet kunnen?
          De vraag is waarom dat niet zou kunnen. Tijdigheid is gewoon aan te leren, het is een kwestie van blijven oefenen en consequent zijn(zowel de individuele opvoeder als het collectief) Integer zijn of handelen is aan te leren maar hierbij geldt veel sterker dat je wel kunt zaaien maar of het ook tot wasdom komt is niet zeker. Omgang met de klant is afhankelijk van veel zaken zoals de klant zelf, het bedrijfsbeleid, de concurrentie etc. Gegeven die zaken is het leerbaar doch ook weer niet voor iedereen in gelijke mate. Dit maakt iemand ook meer of minder geschikt voor een opleiding.
          Wat je echter niet moet doen is een opleiding definiëren en vervolgens lekker iets anders gaan onderwijzen, over integer gesproken.

Reacties zijn gesloten.