11 Reacties

  1. Vakmanschap is meesterschap
    In het bericht is sprake van “meer deskundigheid krijgen over het leerproces bij leerlingen en de nieuwste wetenschappelijke inzichten hierover”. Dit volstaat kennelijk tegenwoordig voor het verkrijgen van de financiering terwijl de vraag toch gerechtvaardigd zou zijn : welke wetenschappelijke inzichten betreft het hier en hoe hard is die zo geheten “wetenschappelijkheid”. Sinds Dijsselbloem is die vraag toch meer dan gerechtvaardigd maar gebeurt het ook. Of wordt het geld zo ook wel verstrekt.
    “De studenten worden geconfronteerd met andere onderwijsvisies, zoals die van vernieuwingsscholen als Slash 21 en Iederwijs”. De “wetenschappelijkheid” van Iederwijs is twijfelachtig, dat is algemeen bekend. Worden de studenten dus, wat je zou mogen verwachten ook geconfronteerd met de indringende kritiek op dit soort onderwijs van onderwijskundigen als bijv. mevr. Van der Werf of uit kringen van Beter Onderwijs Nederland ? Ik vrees dat de vraag niet eens gesteld wordt.
    Evenmin waarschijnlijk aan de Amsterdamse opleiding “Meesterschap”. Maar het is wel bij voorbaat een “topopleiding” voor uiteraard “jonge, talentvolle Amsterdamse (alleen Amsterdamse ?) leraren. Toppie, joppie, ongetwijfeld. Vakmanschap is meesterschap.

    • Er zijn er nog wel,
      maar ’t sterft snel uit. Ze worden links en rechts ingehaald door masters. Deze lossen voortvarend en adequaat de problemen binnen het basisonderwijs op.

  2. Holle reclameteksten
    Dat hele begrip ‘master’ bevalt me al helemaal niet. Sinds die BaMa terminologie begon is de betekenis van ‘master’ steeds verder vervaagd. Wanneer je dan ook nog die onzin over innovatie en processen leest, dan weet je het wel weer. Holle kletskoek waar alleen de ijdelen of de dommen intrappen.

  3. Slash21-leerlingen zijn gemotiveerd ?
    Bron www.netoo.nl/weblog/index.php?id=6476 :

    Frank, na twee jaar als leerling op Slash21, vertelt: “75% van de leerlingen, hadden gewoon geen zin om te leren. Die anderen, ja, die waren wel gemotiveerd”. Heeft hij twee jaar verspeeld? Zijn moeder zegt dat hij in ieder geval heeft leren onderhandelen. Maar of het competentiegerichte onderwijsmodel op die innovatieve school nu zoveel succes had voor die 75% is de vraag.

    • Handel!
      CGO werkt niet, maar dankzij de hulp van onderwijskundige marktkooplui komt het alsnog goed????

      NetOO is een netwerk van zelfstandig gevestigde, ondernemende onderwijskundigen.
      NetOO-leden zijn actief op verschillende gebieden binnen de onderwijskunde en hebben ervaring binnen verschillende branches en markten.

      • Gezocht: voorbeelden van waar CGO wel werkt.
        Opmerkelijk ook de laatste zin:
        en als u succesverhalen kent waarin bewuste toepassing van bepaalde werkvormen leidt tot succesvol competentiegerichte leeractiviteiten: laat het ons weten

        Kennelijk kent de schrijver erg weinig van die voorbeelden zelf. Opmerkelijk voor een onderwijskundige als het de belangrijkste ontwikkeling op zijn vakgebied betreft.

        Daarentegen kent hij wel voldoende voorbeelden waar het griezelig mis gaat. Hij wordt er op aangesproken:
        De fiasco’s (of ‘minder succesvolle experimenten’) zijn bekend. Op VO, MBO en HBO niveau hebben we de verhalen gehoord van leerlingen die nog maar een paar uur contact hadden per week met de docent, en vervolgens aan de zelfstudie werd gezet.

        Wij voelen ons aangesproken (en we worden ook steeds vaker aangesproken), en zijn deze week met enkelen uit het ons netwerk begonnen met een pragmatisch onderzoek

        De conclusie kan niet anders zijn dan dat de gemiddelde onderwijskundige zeer op de hoogte is van de ellende met CGO en onvoldoende voorbeelden kent van successen. Dat zou een reden moeten zijn om deze vernieuwing, waar men wellicht theoretisch in gelooft, uiterst zorgvuldig te behandelen. Maar nee: het is inderdaad handel.

        Het is alsof Volkswagen vraagt of er ook weken zijn waarop de nieuwe golf wel wil rijden, dan kan dat in de reclame gebruikt worden

    • Inzake motivatie
      Dit is op geen enkele manier een poging om zoiets als Sles 21 goed te praten. Maar het probleem met kreten als ‘gemotiveerd’ of ‘zin om te leren’ is dat je er nooit een verstandige discussie op kunt baseren. Op mijn eigen, nogal degelijke, middelbare school had de grote meerderheid van de leerlingen ook geen zin om te leren. Mijn eigen kind is volgens mij ook niet zo’n ‘gemotiveerde’ leerling. Maar ja, de meerderheid van mijn klasgenoten haalde gewoon het (nog niet zo erg gecorrumpeerde) eindexamen HBS en mijn eigen kind heeft weliswaar geen zin in leren, maar hij doet het wel.
      Het is ongetwijfeld mogelijk om het succes van een opleiding of een systeem op hardere criteria te baseren. Ik wil daar bij deze nog eens voor pleiten.

      • (Intrinsieke) motivatie is vreselijk overschat
        Ooit werd er een onderscheid gemaakt tegen intrinsieke en extrinsieke motivatie.
        De eerste variant is vreselijk opgepompt en de tweede variant is stelselmatig gemarginaliseerd. Dat wegpoetsen van extrinsieke motivatie heeft elke intrinsieke motivatie overigens ook de das om gedaan. Als leerlingen in groepjes werken en de gemotiveerde leerling moet samenwerken met iemand die er niks aan vindt en die ook niet door de docent wordt gedwongen, dan is twee weken later de intrinsieke motivatie van de goede leerling ook verdwenen.
        Andersom ben ik herhaaldelijk intrinsiek gemotiveerd geraakt simpelweg omdat ik iets nu eenmaal verplicht moest doen.

        • Motivatie kan je zomaar overkomen
          Ik weet het nog goed; na de Mulo ging ik naar de MMS (andere opties voor doorstroming waren destijds uitgesloten). Ik kreeg geschiedenis van een enthousiaste lerares die voortdurend vragen stelde (waarom denk je dat…???). Opeens vond ik geschiedenis super interessant. Dezelfde stof had ik zowel in het basisonderwijs als op de MULO gehad, maar ik was er niet warm of koud van geworden.
          Opeens ging het licht aan: aaaaah, daar gaat het over bij geschiedenis. Ik moest nazoeken of ik dezelfde thema’s inderdaad al had gehad: ja dus. Maar opeens ging de knop om.
          Eenzelfde verschijnsel zag ik bij mijn dochter met scheikunde. Het was altijd ploeteren en opeens (een paar maanden voor het examen) kreeg ze het door en vond ze het zelfs heel leuk en interessant. Toch nog een goed eindexamencijfer dus.

Reacties zijn gesloten.