Inspectierapport: hulp aan leerlingen met een achterstand faalt

De Volkskrant schrijft:

AMSTERDAM – De begeleiding van kinderen met grote leerachterstanden laat op veel basisscholen ernstig te wensen over. Vaak wordt de achterstand te laat gesignaleerd, en is de extra steun voor deze leerlingen slecht georganiseerd. Hierdoor worden leerlingen onnodig naar het leerwegondersteunend onderwijs, een vmbo-variant met extra begeleiding, verwezen.

Dit stelt de Inspectie van het Onderwijs na een onderzoek naar de kwaliteit van zorg en begeleiding in het basisonderwijs in Amsterdam, Rotterdam en Almere

Het lijkt hier te gaan over leerlingen met een leerachterstand en dat is wat anders dan leerlingen uit een achterstandssituatie natuurlijk.

Ik denk dat het niet een specifiek probleem is voor leerlingen met een leerachterstand, het is geen probleem dat gerepareerd moet worden, het is simpelweg een indicatie van de algehele kwaliteit van het onderwijs. Een school die leerachterstanden te laat opmerkt heeft of zwakke leerkrachten in huis, of heeft zijn registratie en beleid niet op orde (of beide natuurlijk). Het zijn dus de scholen die zwak zijn, niet de leerlingen. Ik vraag me dan ook af waarom die leerlingen achterstanden hebben.

Gelukkig gaan we er met rekenen wat aan doen.

8 Reacties

  1. Omdat er steeds meer leerlingen zijn,
    die zodanige gedragsproblemen hebben, dat reparatie daardoor steeds moeilijker wordt. De groter wordende groepen, met groeiende aantallen tweetaligen, rugzakjes, e.d, maakt e.e.a. nog taaier.
    Jammer, dat de discussie verdwaalt in theorie.

  2. Terug naar structuur….
    Vorige week in een of andere krant een interview met een of andere verstandige hoogleraar die beweerde:’…zorg dat je uit de handen van de hulpverlening blijft. Ze bederven meer dan dat ze goed maken. Bovendien word je gestigmatiseerd.’
    Haar conclusie: Zorg dat een stevige structuur aanwezig is. Een goed structuur voorkomt uitval en andere ellende.

    Die conclusie deel ik, ook voor het onderwijs.
    Weg met alle ADHD- en dyslexiekaarten en weg met alle uitzonderingsposities. Zorg liever voor een heldere structuur.
    Want al die zogenaamde hulpverlening faalt. Zelfs Vogelaar – van wie ik toch niet echt een fan ben – verkondigde deze week in de media dat 70 procent van de hulpverlening ontaardt in louter papierverplaatsing.

  3. Niet alles vált te repareren
    Dit bericht gaat uit van de maakbaarheid der mensen: een kwaadaardig misverstand. Niet alle achterstanden zijn achterstanden die gerepareerd kunnen worden. Misschien moet je het ook niet altijd achterstand noemen. Sommige leerlingen kunnen gewoon niet beter of hebben een handicap. Dat aantal is de laatste jaren aanzienlijk groter geworden o.a. door de medische mogelijkheden.
    Juist de misvatting dat alles te verhelpen is en het liefst door die éne juf voor de klas heeft tot veel problemen geleid. Het akeligste daarvan is dat de goede en goedwillende leerlingen daardoor bijna altijd tekort komen.

    Dat neemt niet weg dat het verhelpen van achterstanden wellicht beter kan. Ik vrees echter dat het grootste deel van de teleurstelling voortkomt uit de misvatting dat alles (door de juf) te verhelpen is.

    • Mijn neefje heeft een voetbal achterstand
      Je hebt gelijk Hinke, achterstand suggereert dat het is in te lopen, maar mijn eigen voetbal achterstand in het verleden was met geen 10 top coaches in te lopen. Het is niet de maakbaarheid maar het gelijkheidsideaal dat tot de achterstandsidioterie komt. Ik begreep zelfs dat IQ testen geijkt worden zodat zij voor veschillende groepen precies gelijke waarden opleveren. De test is namelijk fout als er een verschil zou blijken tussen verschillende groepen. Precies zo zijn de cito toetsen zo genormeerd dat er elk jaar eenzelfde gemiddelde uit komt, is het gemiddelde te laag, dan was per definitie de toets te moeilijk en wordt de normering aangepast. De voorbeelden van dergelijke fraude zijn legio

      Aan de andere kant zijn er achterstanden (bv ten gevolge van slecht onderwijs) die wel zijn in te lopen. Het onderscheiden van beide geheel verschillende soorten wordt niet gedaan. Zeker niet in bovengenoemd bericht. Dat dat onderscheid niet gemaakt wordt is wel lekker: zo kan een school nooit de schuld krijgen van die achterstand. Sterker nog: hoe meer achterstand hoe meer gelden er binnen gehaald kunnen worden. Kijk maar naar de 118 miljoen voor rekenen. De scholen mogen hun slechte rekenonderwijs door projecten verbeteren. En wie “helpt” bij die projecten?

      Achterstanden houden dit land economisch overeind: er wordt meer verdiend in de achterstanden industrie dan in het onderwijs. Net zoals de welzijnsindustrie in Amsterdam (betaald door heel Nederland) ongetwijfeld een drijvende kracht is achter de economie van onze hoofdstad.

      • domme vrouwen
        Berucht zijn de pogingen om bij mannen en vrouwen voor een bepaalde test eenzelde IQ-verdeling te krijgen. Een Gausse verdeling met de top op dezelfde plaats lukt nog wel maar de sigma voor mannen en vrouwen gelijk te maken blijkt niet te lukken. Er zijn maar heel weinig erg domme vrouwen!
        Seger Weehuizen

    • Bloeiende industrietak
      Het is niet aan mij om de deskundigen inzake ‘achterstanden’ tegen te spreken. Inhoudelijk zou ik de discussie met hen niet aandurven.
      Ik denk echter dat de ontembare groei van het aantal probleemgevallen in het onderwijs rechtstreeks veroorzaakt wordt door het grote aantal hulpverleners in het onderwijs. Dat het probleem niet opgelost wordt is niet verwonderlijk, net zo min als het verwonderlijk is dat de ontwikkelingshulp in vijftig jaar nooit enig resultaat heeft kunnen boeken.
      De kern van de zaak is, dat het hier om een bloeiende tak van dienstverlening gaat, met veel werkgelegenheid.
      Youp van het Hek vroeg zich dit weekeinde in de NRC af of de cursussenbranche nog zou gaan lijden onder de economische crisis. Hij gaf daar zelf antwoord op door op de proppen te komen met de cursus ‘omgaan met massaontslag’.
      Wat kunnen wij persoonlijk doen aan die achterstanden? Wij kunnen gewoon proberen die kinderen alsnog iets bij te brengen m.b.t. spellen, rekenen, woordenschat en wiskunde. Daarbij kunnen wij gewoon ons best doen, en meer dan dat kunnen we niet.

    • Een gooi naar de achterstanden
      Een gooi naar de redenen van zoveel bestaande achterstanden:
      – het onderwijs is niet optimaal, niet gestructureerd
      – de onderwijsgevenden zijn te zwaar belast
      – het onderwijs moet te vaak leuk zijn
      – het onderwijs ‘moet’ nog zoveel ándere dingen dan taal en rekenen
      – de onderwijsgevenden beheersen de stof zelf niet voldoende
      – de methodes zijn niet geschikt
      – de leerlingen in de klassen zijn onhanteerbaar verschillend

      maar ook:
      – Leerlingen en ouders nemen het leren niet serieus genoeg
      – Media zijn ‘anti-school’ en ‘anti-leren’ en soms ‘anti-sociaal’ m.n. jeugd-TV
      – Er wordt thuis te weinig gelezen en voorgelezen
      – Er wordt thuis teveel (slechte!) TV gekeken en games gespeeld
      – Ouders hebben te weinig tijd om hun kinderen op te voeden (in brede zin)
      – Overal wordt te weinig rust gecreëerd, basisvoorwaarde om te leren

      maar ook:
      – er worden meer achterstandskinderen geboren, degenen die vroeger stierven blijven nu leven
      – allochtone gezinnen, met meer risico op achterstanden, krijgen relatief meer kinderen
      – in buitenlandse gezinnen wordt er meer ‘in de familie’ getrouwd; groter risico op handicaps
      – de opvangfunctie van het Speciaal Onderwijs is ernstig beperkt
      – de financiering van allerlei maatschappelijke steun is onderhevig aan de Markt (meer tijd nodig voor administratie, minder voor werkelijke hulp)

      • Complimenten Hinke,
        ik zou bijna gaan denken dat je met je voeten in de praktijk staat.
        En fijn, dat je al die keihard werkende juffen in hun waarde laat.
        Laten we daarom pleiten voor speciaal onderwijs voor de speciale kinderen. Dan kan ’t reguliere basisonderwijs weer gaan doen waar het voor bedoeld is.
        Wel jammer, dat deze staart alweer ver uit ieders gezichtsveld (computertechnisch) is verdwenen.
        Groet, Leo.

Reacties zijn gesloten.