10 Reacties

  1. Weer een projectje
    en weer geen meetbare doelen.

    Die 90 miljoen kun je nog beter door de WC spoelen.

    • Aux armes, citoyens
      Ik denk toch dat BON een opstand zal moeten organiseren. Praten en voorlichten heplt duidelijk niet.
      Seger Weehuizen

  2. 90 miljoen = inflatie
    Typisch voorbeeld van gestapelde inflatie :

    Staatssecretaris verkoopt een idee (uiteraard met andersmans geld), dat ze door een “bevriende” door haar betaalde commissie (de VO-raad) laat sanctioneren.
    Bingo ! Ou sont les citoyens ? Aux armes !

    maarten

  3. Goed dat er geld vrij komt
    Goed dat er geld vrij komt voor innovatie. Dat is helemaal geen geld door de wc spoelen. Komt er eens geld vrij voor onderwijs, zit men nog steeds te klagen.

    Ik vind het alleen jammer dat het gebruik van digiborden “innovatie” genoemd wordt. Het onderwijs en didactiek blijft nog steeds hetzelfde. Jammer dat ze niet verder kijken als ze over innovatie hebben. Die digiborden zijn alleen maar een tussenfase.

    • Welkom JGerth
      Welkom op dir forum van Beter Onderwijs Nederland!

      Geld voor innovatie is helaas zelfs erger dan geld door de wc spoelen. Het nadeel van dit geld is namelijk dat het er voor zorgt dat er allerlei projecten worden opgestart om dat geld binnen te halen. Die projecten zijn in de regel bepaald contraproductief en vergen mankracht die beter gebruikt kan worden.

      U zult dit wellicht als gezeur beschouwen, maar ik weet waarover ik praat. Ik heb sinds 1980 in het onderwijs enthousiast aan veel innovaties meegedaan. Ik heb ICT op school gepromoot, projecten geleid en uitgevoerd nog voordat er computers in de school stonden. En ik kan niet anders dan constateren dat de verwachtingen hoog gespannen waren en de resultaten uiterst beperkt.

      Hiermee wil ik niet zeggen dat de computers de school uit zouden moeten, dat zou onzinnig zijn, maar verwacht van computers niet meer innovatie dan wat er in de rest van de maatschappij mee gebeurt. Ze zijn handig bij administratieve processen, je kunt er uitstekend mee schrijven, je hebt de bibliotheek onder handbereik etc etc. Maar werkelijk leren doe je toch echt in je hoofd en met een vakkundige diocent. Allerlei zaken als e-learning, blended learning of TE learning (weer een nieuwe term, hoorde ik laatst) zijn van beperkt nut en hebben het nadeel dat het mensen aantrekt die er een aanleiding in zien om de docent verder aan de kant te schuiven en fiks te gaan vernieuwen. Vernieuwen om het vernieuwen, om dat het zo leuk is voor de managers, omdat het geld oplevert, omdat het publiciteit oplevert, omdat het een ontsnapping is uit de klas, maar zelden omdat het werkelijk goed (beter) onderwijs oplevert.

      Als je investeert in hoog opgeleide docenten, dan zullen die docenten zeer wel in staat zijn om een keuze te maken uit het aanbod van innovaties. Een keuze die past bij hun vak, hun kinderen en bij henzelf als persoon. Daar zijn ze namelijk hoogopgeleid voor. Nu is de tendens andersom. Inversteer in “innovatie” en verlaag de opleiding van docenten. Innovatiegelden die je inderdaad veel en veel beter door de plee kunt spoelen.

      Tenslotte weet ik uit eerste ervaring dat er heel wat wordt afgesjoemdeld met die gelden. Er is altijd een of ander project aan gekoppeld en een controle instelling. In de praktijk is er geen enkele controle en gaat het vooral om het fraai schrijven van brochures over hoe geweldig het porject gaat. De controlerende instantie en de geldschieter hebben er namelijk geen enkel belang bij projecten in uitvoering te stoppen, dan verliest de geldschieter een deel van zijn omzet. Geld uitgeven is voor dergelijke instanties namelijk precies wat ze doen. Hoe meer geld er wordt uitgegeven, hoe meer omzet voor de club, hoe belangrijker men is.

      Gezeur in uw ogen? Nogal een forse beschuldiging zo de eerste keer op een forum. Maak uw beschuldiging dan maar eens hard en discussieer mee. Maar dan wel inhoudelijk graag.

      • De computer heeft net als de
        De computer heeft net als de pen en het papier de goede docent niet overbodig ge maakt. Maar, beste kerstman, ook de bibliotheek met een goede bibliothecaris is niet door de computer voor bij gestreeft. Ook in het bibliotheekwezen is computer slechts een zeer handig hulpmiddel in bekwame handen.

      • de minimumlijers van de vernieuwing
        Natuurlijk maakt de computer de bibliotheek niet overbodig. Ik wilde dat ook niet zeggen natuurlijk.
        Wat me opvalt bij al die vernieuwers is dat elke nieuwe technische mogelijkheid gebruikt wordt om minder te leren. We hoeven geen boeken meer, want we hebben nu internet, we hoeven niet meer te kunnen rekenen, want we hebben nu machientjes, d-s en t-s, hoe kers? we hebben spellingkontrolle.
        Het is voor mij overduidelijk: het zijn mensen die vroeger een enorme hekel aan leren/school gehad moeten hebben. Dat blijkt uit hun gedrevenheid om elke kennis te vernietigen, als een Talibaan met het werelderfgoed, en het blijkt uit hun ongeëvenaarde domheid.
        Jammer alleen dat de luiheid van de mens hun lege beloftes voor velen aantrekkelijk lijkt te maken.

    • Inzake **novatie
      Als er geld vrij komt voor **novatie, dan mag dat wat mij betreft allemaal aan u worden overgemaakt. U schijnt namelijk te weten wat dat is, innovatie. Ik niet.
      Digiborden zijn apparaten die met heel veel elektronica, kabels en hulptroepen mij in staat stellen om iets, niet in hoogte verstelbaar, op een muur te projecteren wat ik vroeger gewoon op een verstelbaar krijtbord schreef, zonder electronica, hulptroepen en kabels.
      Tevens heeft u het over ‘ze’ en over een ’tussenfase’. ‘Ze’ hebben het natuurlijk altijd gedaan, maar wat bedoelt u met die tussenfase? Komt er nog een eindfase? Misschien kunt u die eindfase nog beschrijven. Ik krijg het gevoel dat in die eindfase voor mij geen plaats is.

    • Innovatie kan nooit een doel op zich zijn
      Innovatie is echt helemaal niets, noppes, nada. Het is een enorme vernieuwing als docenten vanaf nu allemaal een uniform aan moeten, of dat leerlingen ’s ochtend de internationale (of het Wilhelmus) moeten zingen. Maar wat hebben we eraan?
      Vernieuwing is geen verbetering en dát zouden we moeten willen. Voor verbetering is het nodig dat je eerst formuleert wat je einddoel is. Pas dan kun je de wegen naar dat einddoel onderzoeken, uitproberen, evalueren en invoeren (of afwijzen). Dat is geenszins het geval met innovatie. Dit woord zou dan ook uit het woordenboek van mensen die zich betrokken voelen op het onderwijs geschrapt moeten worden.

  4. Hoe zou digitalisatie onderwijs kunnen helpen?
    Het lijkt er op dat MvB door er voor gekozen heeft om m.b.v. minder leraren toch goed onderwijs te geven. Dat kan volgens haar als de docenten efficiënter met hun tijd omgaan. Hoe dat moet weet ze eigenlijk al maar ze gaat toch nog maar eens praten met de VO-raad. O.a moet de efficiëntie juist tijdens de lessen verhoogd worden. Dat kan door het gebruik van elektronische middelen waaronder een elektronisch schoolbord. Zou zij per vak vergelijkende onderzoeken tussen lessen met en lessen zonder elektronisch schoolbord hebben laten uitvoeren? En is daar uit gekomen dat voor de meeste vakken en de meeste docenten het schoolbord het efficiëntste werkt? Ik betwijfel het. En hoe zit het met de autonomie en de eigen verantwoordelijkheid van de docent?
    Is een slimmere manier van werken gelijk te stellen met een gebruik van digitale middelen? MvB lijkt dat te bedoelen. Maakt het het gebruik van digitale middelen het lesgeven aantrekkelijker? Worden die digitale middelen ingezet om leraren te lokken of om met minder leraren uit te komen?
    Het beste onderwijsresultaat in een klas bereikt een leraar als hij alle rotte appels uit zijn klas mag verwijderen. Ik stel voor dat de school daartoe robotten in de klas opstelt. Van deze digitalisatie verwacht ik het meest.
    Je kunt ook als er een tekort aan goede leraren is daartoe geschikte leraren hoorcollege laten geven. Op ander dagdelen kan dan de leerstof geoefend worden m.b.v. instructeurs, dwz lager gekwalificeerde docenten of oudere leerlingen. Maar MvB lijkt al haar vertrouwen in de elektronika gesteld te hebben. Overigens, ook bij hoorcolleges moeten ordeverstoorders uit de zaal geweerd worden.
    Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.